×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

خط توليد انبوه واكسن طيور به نام «گامبورو»،در قالب طرح كلان ملي فناوري «كسب دانش فني فرآورده‌هاي دارويي دام و طيور و قطع وابستگي به محصولات خارجي»، در موسسه واكسن و سرم‌سازي رازي راه‌اندازي شد.

افتتاح خط توليد واكسن «گامبورو» حاصل موفقيت محققان مؤسسه تحقيقات واكسن و سرم‌سازي رازي در دستيابي به دانش فني توليد اين محصول است.

قرارد توليد واكسن «گامبورو» در قالب طرح كلان ملي فناوري «كسب دانش فني فرآورده‌هاي دارويي دام و طيور و قطع وابستگي به محصولات خارجي»، بهمن ماه سال ۸۸ ، بين معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و وزارت جهاد كشاورزي منعقد شد.

واكسن «گامبورو» در حالي رونمايي شده است كه كاربرد زيادي در صنعت طيور داشته و واردات سالانه آن به ايران، به حدود يك و نيم ميليارد دوز مي‌رسد.

اين واكسن، عليه بيماري‌ طيور كه به همين نام خوانده مي‌شود، نامگذاري شده و باعث جلوگيري از ضايعات اقتصادي و تلفات ناشي از اين بيماري در طيور مي‌شود.

بيماري «گامبورو» يك بيماري مسري است كه سيستم دفاعي پرندگان را مورد حمله قرار داده و باعث ناكارآمدي سيستم دفاعي پرنده در مقال واكسيناسيون بعدي و بيماري‌هاي وارد شده به بدن پرنده مي‌شود.

توليد واكسن گامبورو در مرحله اول، سالانه يكصد ميليون دوز خواهد بود و به تدريج افزايش يافته و بازار داخل را تامين خواهد كرد.

دستاورد محققان موسسه واكسن و سرم‌سازي رازي در حالي به بار نشسته است كه واردات يك و نيم ميليارد دوز سالانه آن براي مصرف داخلي، حدود شش ميليارد تومان هزينه دربرداشته و اميد مي‌رود افزايش توليد آن، حدود پنج ميليون دلار صرفه جويي ارزي به همراه داشته باشد.

طرح كلان ملي فناوري «كسب دانش فني توليد فرآورده‌هاي دارويي دام و طيور و قطع وابستگي به محصولات خارجي» شامل ساخت واكسن گامبورو به ميزان دو ميليون و پانصد هزار دوز در سال و تهيه واكسن تركيبي دو گانه، سه گانه و واكسن‌هاي ديگر، كسب دانش فني و فراهم كردن تجهيزات لازم براي توليد تخم مرغ SPF به عنوان ماده اوليه زيرساخت براي توليد اكثر واكسن‌ها، تهيه كيت تشخيصي تا مرحله حذف واردات آن به كشور با همكاري بخش خصوصي در صورت لزوم،‌ هماهنگي با نهادهاي بين المللي از جمله WHO براي استانداردسازي و به رسميت شناخته شدن توليد داخلي و فراهم آوردن زمينه لازم صادرات واكسن‌ها و كيت‌هاي تشخيصي توليد داخل است.

به گزارش ايسنا در حاشيه اين مراسم همچنين قرارداد سه طرح كلان ملي فناوري جديد در حوزه كشاورزي شامل «كسب دانش فني توليد انبوه ميگوي عاري از بيماري خاص در كشور و قطع وابستگي به محصولات خارجي»، «كسب دانش فني طراحي و ساخت تجهيزات،‌ ماشين‌آلات و صنايع پيشرفته مورد نياز كشاورزي»، و نيز «دستيابي به دانش فني توليد لاين‌هاي دام، طيور و آبزيان» بين معاونت علمي و فناوري رييس‌جمهور و وزارت جهاد كشاورزي به امضا رسيد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false