×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

نشست رسانه‌ای سی‌امین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر شنبه ۱۱ بهمن‌ماه با حضور دبیر جشنواره، مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد و مدیران ستادی این رویداد هنری در تالار وحدت برگزار شد.

حسن ریاحی دبیر سی‌امین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در ابتدای این نشست گفت: تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا برنامه‌های متنوعی را در این دوره از جشنواره داشته باشیم. این در حالی است که ما در بخش موسیقی پاپ از گروه‌هایی دعوت کرده‌ایم که کارنامه خوبی در عرصه فعالیت خود دارند و از آنها خواسته‌ایم تا در این دوره آثار جدید خود را نیز ارائه دهند.

تشکیل کانون موسیقی‌دانان جوان بعد از جشنواره سی‌ام

وی ادامه داد: خوشبختانه طبق اقداماتی که در دبیرخانه جشنواره صورت گرفته ما در بخش بین‌الملل نیز گروه‌های خوبی داریم که تعدادی از آنها توسط رایزن‌های فرهنگی سفارت‌های آلمان، اسپانیا، ایتالیا و اتریش به ما پیشنهاد شده که این دوستان کمک خوبی به ما کردند که جا دارد از همین‌جا به آنها یک خسته‌ نباشید ویژه بگویم که در این دوره از جشنواره همراه ما بوده‌اند. البته متاسفیم که در این جشنواره نتوانستیم از همکاری‌ها و کمک‌های بسیار موثر دوست خوبم رامین صدیقی استفاده کنیم اما او در این دوره همراه ما بود و در تعدادی از موارد به ما مشاوره و همفکری می‌داد که این نیز برای ما جالب توجه و ارزشمند است.

دبیر سی‌امین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با اشاره به بخش رقابتی این دوره از جشنواره تصریح کرد: خوشبختانه ۸۳ اثر و ۱۳ پایان‌نامه در این بخش کارهای خود را ارائه دادند که باید بگویم این بخش یکی از بهترین بخش‌های ما در جشنواره امسال است که بر اساس پیشنهادی که ارائه دادیم قرار بر این است تا در آینده‌ای نزدیک کانون موسیقی‌دانان جوان تشکیل شود تا ما بتوانیم براساس فعالیت‌های این کانون به نوازنده‌ها تولید آثار هنری را سفارش بدهیم.

ریاحی بیان کرد: متاسفانه آثار آهنگسازان ایرانی در موسیقی مجلسی و ارکسترال ما کم است و جوانان ما از موسیقی ملی دور شده‌اند که باید بر این اساس برنامه‌ریزی‌هایی را انجام دهیم و مذاکراتی را با مسئولین نهادهای مختلف داشته باشیم تا آثار آهنگسازان جوان و مستعد ایرانی در جایی ثبت و ضبط شود تا ما بتوانیم از این آثار در کنسرت‌ها و اجراهای بزرگمان استفاده کنیم و این موضوع بسیار مهمی است که در این دوره از جشنواره به آن توجه ویژه‌ای داشته و داریم.

بودجه سال گذشته دفتر موسیقی بودجه سال ۷۶ بود

پیروز ارجمند مدیرکل دفتر موسیقی جشنواره نیز در این نشست با اشاره به کمبود منابع مالی برای برگزاری جشنواره موسیقی فجر گفت: امسال کارهای زیادی انجام شده و با وجودی که ما با کمبود شدید منابع مالی حتی از سال قبل کمتر نیز مواجه بودیم اما سعی کردیم با مدیریت دکتر ریاحی و توانمندی آقای ترابی به عنوان دبیر جشنواره اعتبار این رویداد ملی را حفظ کرده و در سطح قابل قبولی آن را مدیریت کنیم. متاسفانه بودجه دفتر موسیقی در سال گذشته مطابق با بودجه سال ۷۶ بود و ما به دلیل منابع محدود مالی‌ای که با آن مواجه بودیم یا بسیاری از کارها را متوقف کردیم و یا آن را به گونه‌ای دیگر مدیریت کردیم.

به صدا درآمدن زنگ موسیقی انقلاب در اختتامیه جشنواره سی‌ام فجر

وی ادامه داد: در این دوره از جشنواره بخش‌هایی را تدارک دیده‌ایم که در جدول نیست که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته در روز اختتامیه محوطه بیرونی تالار وحدت شاهد به صدا درآمدن زنگ موسیقی انقلاب خواهد بود که این روند در سال‌های آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد و ما به نوعی سال جدید موسیقی ایرانی را با زنگ موسیقی انقلاب آغاز خواهیم کرد. این در حالی است که در روز ۲۵ بهمن‌ماه نیز ارکستر سمفونیک صداوسیما به رهبری نادر مرتضی‌پور و خوانندگی سالار عقیلی آثار خود را اجرا خواهد کرد.

رونمایی از ارکستر سمفونیک تهران به رهبری منوچهر صهبایی

ارجمند افزود: ارکستر سمفونیک تهران نیز در این دوره از جشنواره به رهبری استاد منوچهر صهبایی و رهبری مهمان شهرداد روحانی رسما کار خود را همراه با گروه کر ارکستر سمفونیک تهران به رهبری حمید عسکری آغاز خواهد کرد که بر این اساس در تاریخ اسفندماه امسال نیز به صورت کاملا رسمی برنامه‌ای مشروح و کامل را در حضور رئیس‌جمهوری برگزار خواهد کرد که این اتفاق به نوعی شروع به کار رسمی ارکستر سمفونیک تهران خواهد بود.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد با اشاره به فعالیت‌های جنبی دبیرخانه جشنواره در آستانه برگزاری سی‌امین جشنواره موسیقی فجر توضیح داد: اکران و بخش نماهنگ‌های برگزیده جایزه سراسری ققنوس، پخش نماهنگ پیامبر مهربانی با هدف ترویج چهره واقعی پیامبر اسلام به آهنگ‌سازی من و خوانندگی علیرضا وکیل‌منش به ۳ زبان فارسی، عربی و انگلیسی، برگزاری جشنواره جشنواره‌ها با محوریت قرار دادن جشنواره موسیقایی استاد خرم، استاد شهناز و جشنواره‌های استانی زاگرس‌نشینان، موسیقی نواحی فارس و جشنواره موسیقی دانش‌آموزان کل کشور، اجرای گروه سرود دختران آموزش و پرورش و چند گروه دیگر، برگزاری کارگاه‌های «فقه و موسیقی» در شهرهای گرگان، شیراز و تهران، تجلیل از هنرمندان برگزیده و دارای نشان موسیقی ایرانی در سال ۹۳، برگزاری کارگاه آموزشی کر با حضور مدرس بین‌المللی در شیراز و بررسی سند توسعه موسیقی کر با حضور مدیر موسسه بین‌المللی کر جهانی در کشورمان از برنامه‌های مختلفی است که در این دوره از جشنواره میزبان مخاطبان موسیقی خواهد بود.

دبیرجشنواره موسیقی نواحی به زودی معرفی می‌شود

وی با اشاره به بخش موسیقی نواحی جشنواره موسیقی فجر نیز توضیح داد: امسال در بخش موسیقی نواحی ۱۱ گروه در جشنواره حضور دارند که از این تعداد ۸ گروه در جدول جشنواره و ۳ گروه در بخش جشنواره جشنواره‌ها به اجرای آثار خود می‌پردازند البته هرچند موفق به برگزاری نهمین جشنواره موسیقی نواحی نشدیم اما کاری که انجام گرفت این بود که ما بتوانیم یک پایش کلی را در حوزه موسیقی نواحی انجام دهیم و براساس آن طرحی را برای شکل‌گیری شورایی در این حوزه ارائه دهیم که به زودی براساس تصمیمات این شورا دبیر جشنواره موسیقی نواحی معرفی خواهد شد.

کارهایی که برای اولین‌بار اجرا می‌شود

اکبر محمدی مدیر بخش استعدادهای درخشان جشنواره نیز در این نشست خبری گفت: بخش استعدادهای درخشان بخش بسیار خاصی است که در این حوزه ۳۲ هنرمند آثار خود را اجرا خواهند کرد که این آمار نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده و ما امیدواریم که شاهد اجراهایی باشیم که تنوع بسیار بالایی دارند.

وی افزود: بسیاری از کارهایی که در این دوره از جشنواره ارائه می‌شود برای اولین‌بار است که در تاریخ موسیقی معاصر کشور به مخاطبان ارائه خواهد شد بنابراین می‌توانم این تاکید را داشته باشم که علاقمندان به موسیقی کلاسیک می‌توانند شاهد اجراهای بسیار متنوعی در بخش استعدادهای درخشان سی‌امین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر باشند.

امیرعباس ستایشگر مدیر بخش نسل دیگر جشنواره موسیقی فجر نیز در این نشست توضیح داد: ۱۳ اجرا در قالب ۴۴ نوازنده و ۸۵ گروه در بخش‌های مختلف با در نظر گرفتن ۳ آیتم و مشخصه اصلی بخش نسلی دیگر یعنی مولف بودن، دارای دیدگاه شخصی بودن و ارائه آثاری براساس موسیقی ایرانی کارهای خود را در این دوره از جشنواره ارائه خواهند داد ضمن اینکه اجرای قابل قبولی از تالیف یاد شده از سوی شرکت‌کنندگان برای ما یکی از عناصر مهمی بود که در این بخش مدنظر داشتیم.

دیگر وقت پوست‌اندازی فرا رسیده است

علی ترابی دبیر اجرایی سی‌امین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر نیز در این نشست خبری با اشاره به مشکلات برگزاری این دوره از جشنواره تصریح کرد: در سطح دنیا فستیوال‌های موسیقی فراوانی وجود دارد که دارای کیفیت بسیار بالایی است و طبیعی است که جشنواره‌ای مانند جشنواره موسیقی فجر راه زیادی دارد تا بتواند با این فستیوال‌های بین‌المللی رقابت کند البته که انتظار از همان چیزی که در طی این سال‌ها پیرامون جشنواره موسیقی فجر انجام گرفته فراتر از آن چیزی است که هم‌اکنون در آن قرار داریم.

وی تصریح کرد: شاید بعد از ۳۰ سال برگزاری جشنواره به این نکته برسیم که باید پوست‌اندازی و بازنگری در ساختار برگزاری جشنواره داشته باشیم البته که باید بدانیم این جشنواره جدای از موسیقی کشور نیست و ما همانطور که معضلات زیادی در حوزه موسیقی و مدیریت موسیقی کشور داریم همان مشکلات نیز به جشنواره تسری پیدا می‌کند. ما قطعا نکات منفی در رابطه با جشنواره موسیقی فجر داریم اما لازم است به این نکته اشاره کنم که بخش‌های نسل دیگر و استعدادهای درخشان نقطه اوج این رویداد موسیقایی هستند که در این دوره و دوره‌های قبل توجه ویژه‌ای به آن داشته و داریم.

ترابی با اشاره به حضور یک هزار و ۱۲۲ نفری هنرمندان شرکت‌کنندگان در این دوره از جشنواره گفت: ما در ۱۳ نوبت میزبان تماشاگران موسیقی هستیم که این تعداد شرکت‌کننده نسبت به سال قبل به لحاظ کمی افزایش چندبرابری داشته‌اند اما قطعا در حوزه بین‌الملل باید به این نکته اشاره کنم که نبودن رامین صدیقی لطمه زیادی به کار وارد کرد چراکه او اسمی نیست که بخواهیم به راحتی از او عبور کنیم ولی در عین حال می‌توان به حضور گروه‌های خوب خارجی در این دوره از جشنواره اشاره کنم که به نظرم آثار قابل دفاعی را در این دوره از بخش بین‌الملل ارائه دادند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false