×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
بالاترین رقم صادراتی ترکیه به قزاقستان

  دکتر سید جلال ابراهیمی- مدیر مرکز پژوهش و تحقیقات ایران و ترکیه:

به گزارش پارسی پرس از بازار مشترک، افزایش صادرات ترکیه به قزاقستان بدنبال مصوبه پارلمان آن کشور در پی توافق نامه تنظیم تبادل اطلاعات تجاری بین در کشور صورت گرفت که در ماده ای از توافقنامه ساده سازی رویه کنترل گمرکی لحاظ شده است.
صادرات ترکیه بر اساس داده های مرکز آمار تجاری ترکیه در ۵ ماه به قزیب ۷۰ درصد افزایش داشته و برقم ۷۲۷ میلیون چهارصد و پنجاه هزار دلار رسیده است. و نسبت به سال قبل قریب به ۲۹ میلیون دلار افزایش صادرات داشته است.

بیشترین و بالاترین اقلام صادراتی پوشاک آماده با رقم نزدیک به ۱۶۵ میلیون دلار (در ۵ ماه) است.

فولاد با ۵۴ میلیون دلار و غلات و حبوبات و دانه های روغنی و فراوری شده در تنوع کالائی ۲۹ میلیون و نود و سه هزار دلار است.

صادرات صنعت تهویه بسیار چشم گیر است و جزو اقلامی است که نشانگر توجه قزاقستان به سالم سازی محیط زیست است و از جمله اقلام تجملی و لوکس صادرات مبلمان و محصولات جنگلی آماده با ۵/۲۴ میلیون دلار است.
در بخش دخانیات صادرات با ۷/۹ درصد و صنعغت خودرو با ۱۷۷ درصد چرم و محصولات پوشاکی ۱۲۴ درصد و در بخش پوشاک صادرات ترکیه به قزاقستان ۵/۹۳ درصد افزایش داشته است.
سایر صادرات ترکیه به قزاقستان خدمات کشتی و کشتی تفریحی – زیتون – انواع سس ها – جواهرات – میوه خشک – سیمان – و شیشه – فولاد و آهن – قطعات است.

توجه اتاق های بازرگانی خراسان رضوی و سازمان های صنعت و معدن استانهای شمال شرق و شمال ایران، هم چنین اتحادیه های صادراتی را با اقلام صادراتی ترکیه که امکان صادرات آن ها به قزاقستان وجود دارد و از سوی دیگر نزدیکی راه زمینی، ریلی و پائین بودن هزینه حمل دریائی، زمینی را به این مهم جلب می نماید هم چنین اداره کل آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران که لزوما باید همه این نهادها و تشکل ها پیوسته در حال رصد کردن امکانات سرزمینی نیازهای مناطق آسیای میانه و کشورهای در حال رشد این حوزه باشند.

جانب نظر است که اقلام ترک با قریب ۲۰۰۰ کیلومتر از مناطق مختلف ترکیه از طریق شمال ایران به آسیای مرکزی حمل می شود که چرائی های آن آن قابل تحقیق و بررسی است.

لطفا نظرات خود را به ایمیل s.jalalebrahimi@yahoo.com ارسال فرمایید.

true
true
بالاترین رقم صادراتی ترکیه به قزاقستان
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false