×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
افزایش نرخ بیکاری ترکیه به ۲/۱۰ درصد

  دکتر سید جلال ابراهیمی- مدیر مرکز پژوهش و تحقیقات ایران و ترکیه:

به گزارش پارسی پرس، بر اساس گزارش مرکز آمار ترکیه که بطور منظم نتایج نظرسنجی های نیروی کار را بررسی و تحلیل می کند رقم بیکاری قریب سه میلیون و ششصد هزار نفر با افزایش ۲/۱۰ درصد نسبت به ماه قبل بوده است.
نرخ نیروی کار بیکار (متشکل از بیکاری مربوط با زمان)  یا نیروی کار بالقوه بیکار در سال۲۰۲۳  ماه آوریل  ۷۲/۱ واحد افزایش داشته است که نسبت به ماه قبل به ۸/۲۳ درصد رسید در حالیکه نرخ ترکیبی  بیکاری مرتبط با زمان و بیکاران ۱/۱۷ درصد بوده است.
مرکز آمار ترکیه نرخ بیکاری ترکیبی  را به ۵/۱۷ درصد برآورد کرده است.
در این دوره نرخ مشارکت نیروی کار ۹/۵۳ درصد و نرخ بیکاری جوانان گروه سنی ۱۵ الی ۲۴ سال به ۱/۱۹ رسیده است.
این در حالیست که هزینه های کارت های اعتباری شهروندان ترک که با بدهی زندگی می کنند روز بروز در حال افزایش است شهروندان ترک  که قدرت خریدشان در مارپیچ  تورم کاهش یافته و نمی توانند امرار معاش کنند بعلت نرخ پائین بهره به کارت های اعتباری چسبیده است.
در یک بررسی هزینه های کارت های اعتباری در ۴ ماه گذشته (در ترکیه) دو برابر شده است و در این دوره ۴ ماهه میزان تراکنش های کارت های اعتباری به یک تریلیون ۵/۶۶۳ میلیارد لیر رسیده و پرداخت های انجام شد فقط در یک ماه ۱۱۴ درصد افزایش داشته است.

بر اساس داده های مرکز کارت بین بانکی هزینه های کارت اعتباری بین بانکی به ۲۰۰ میلیارد و ۵۹ میلیون لیر رسیده است.

اقتصاد ترکیه که با تورم بی سابقه و هم چنین سقوط ارزش لیر در مقابل دلار درگیر است هفته جدید را با رکورد ۵۹/۲۳ لیر در برابری با دلار را آغاز کرده است.  ولی انتصاب محمت  شمشک بوزارت خزانه داری و دارائی ترکیه که نام آشنای محافل مالی جهانی مستقر در لندن و نیویورک است بعنوان سیگنالی برای بازگشت به خط سنتی  نیو لیبرالی در سیاست های اقتصادی ترکیه تلقی شده است.

منبع خبر : بازار مشترک
true
true
افزایش نرخ بیکاری ترکیه به ۲/۱۰ درصد
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false