×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سايت نيوساينتيست در گزارشي به معرفي ۹ گنجينه علمي گم شده و دليل پيگيري دنياي علم براي بازگرداندن آنها پرداخته است.

متن
دنياي علم و فناوري مملو از دستاوردهايي است كه زندگي انسان را روز به روز ارتقا بخشيده و درك دانشمندان را از اسرار هستي بيشتر مي‌كند، اما گاهي در اثر اتفاق يا به عمد برخي از اين دستاوردها مانند سنگ‌هاي ماه تا پوست هيولاي دريايي گم شده‌اند كه كشف آنها مي‌تواند به سوالات مهمي در مورد حيات بر روي زمين و منشا انسان كمك كند.

سنگواره آركئوپتريكس ماكسبرگ

يكي از نادرترين سنگواره‌هاي آركئوپتريكس (نياپرنده) پس از مرگ مالك آن در سال ۱۹۹۱ ناپديد شد. تاكنون تنها ۱۱ گونه از فسيل اين حيوان كشف شده كه غيبت آركئوپتريكس ماكسبرگ در اين ميان كاملا چشمگير است. هنوز هيچ فرضيه‌اي از مكان احتمالي اين فسيل وجود ندارد.

فرودگر قطبي ماه

فضاپيماي AWOL ناسا در سال ۱۹۹۵ براي بررسي آب‌وهواي مريخ و احتمال وجود يخ به سوي اين سياره ارسال شد، اما تاكنون هيچ خبري از فرود يا مكان دقيق آن دريافت نشده و دانشمندان هنوز اميدوارند بتوانند اين كاوشگر را در نزديكي‌هاي قطب جنوب سياره سرخ پيدا كنند.

بانك بذر شوروي

در سال ۱۹۴۳ ارتش نازي به دنبال بانك بذر كه هيتلر آن را سلاحي براي فتح جهان مي‌دانست، به ۱۸ موسسه علمي شوروي حمله كرد. نيکولاي واويلوف، متخصص گياه شناسي روس به جمع‌آوري ۲۵۰ هزار بذر و گياه در يك موسسه خود در لنينگراد پرداخته بود كه مي‌توانست به تغذيه شوروي سابق كمك كند؛ اما در پي حمله ارتش هيتلر ۴۰ هزار نمونه دزديده شد.

درختاني از ماه

ماموريت آپولو ۱۴ در پرواز خود در سال ۱۹۷۱ با خود ۵۰۰ بذر درخت را براي بررسي امكان تاثير جو اين قمر بر روي آنها به ماه برده و سپس به زمين بازگرداند. اين بذرها شامل درختان عنبر سائل آمريكايي، کاج، چنار، درخت ماموت و صنوبر داگلاس بودند كه اكثرا جوانه زده و در اطراف جهان از جمله آمريكا، بزريل، فرانسه، ژاپن و سوئيس كاشته شدند؛ اما مكان دقيق بسياري از آنها مشخص نيست.

بمب آتشزاي روم شرقي

اين دستگاه آتشزا يكي از ترسناكترين سلاح‌هاي ساخته شده تا كنون محسوب مي‌شود. اما مواد تشكيل دهنده و فناوري ساخت اين بمب كه بصورت يك راز خانوادگي در ميان شيميدانان و مهندسان قسطنطنيه قرار داشت در قرن ۱۲ ميلادي با مرگ آنها گم شد.

هيولاي لخ‌نس

با وجود سالها ادعا در مورد مشاهده هيولاهاي لخ‌نس تا كنون نمونه‌اي از آنها ديده نشده اما در دهه ۱۶۰۰ نمونه‌هايي از يك موجود گردن دراز بدست آمد كه مي‌توانست اسرار پشت افسانه‌هاي هيولاي آبي را روشن سازد. در اواخر قرن ۱۷ ميلادي در كتابي، اولين توضيح علمي از پوستي كه به يك فيل دريايي غيرعادي تعلق داشت، منتشر شد كه از گردن بلندي برخوردار بود. از آن زمان به بعد اين پوست ديگر ديده نشده و همچنين نمونه ديگري نيز شناسايي نشد.

استخوان انسان پكن

در سال ۱۹۴۱ در ميان جنگ چين و ژاپن از جمله چيزهاي از دست رفته،‌جعبه‌هاي چوبي حاوي جمجمه‌هاي انساني از جمله جمجمه انسان پكن بود كه ديگر هيچ گاه ديده نشدند. اكنون پس از گذشت بيش از نيم قرن هنوز باستان‌شناسان در پي دستيابي به اين گنجينه براي پاسخ به سوالاتي در مورد آدم خواري در ميان انسانهاي اوليه و منشا آغاز سخن گفتن در انسانها هستند.

فولاد معجزه‌آساي دمشق

صليبيون اروپا پس از بازگشت از جنگ خود با مسلمانان به نقل داستانهايي از شمشيرهاي كاربردي آنها پرداختند كه از طريق يک دستمال شناور مي‌توانست برش ايجاد كرده، ‌۹۰ درجه خم شده و بدون هيچ آسيبي به عقب خم شود. پس از سالها پيشرفت در علم مواد، هنوز ساختار اين سلاح ناشناخته باقي مانده است.

سنگهاي ماه اهدايي به نيكسون،‌ رئيس‌جمهور وقت آمريكا

بسياري از سنگ‌هاي ماموريت‌هاي آپولو ۱۱ و آپولو ۱۷ كه به ريچارد نيكسون، رئيس‌جمهور وقت آمريكا هديه داده و سپس به ناسا بازگردانده شده بود، گم شده يا توسط افراد ناشناس دزديده شدند. اين نمونه‌ها هم نشانه دستاورد عظيم انسان در سفر به خارج از زمين و هم منبع غني از اطلاعات براي دانشمندان جهت بررسي مواد شيميايي تشكيل دهنده ماه و ديگر اسرار آن بود.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false