×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

به بهانه روز هنر انقلاب اسلامي گريزي زده‌ايم به كتاب «گرافيك انقلاب- هنر متعهد اجتماعي- ديني در ايران» از مرتضي گودرزي (ديباج) .

خواندن اين كتاب موجب مي شود مروري كنيم بر سبك متفاوت هنر انقلاب اسلامي ؛ سبكي كه با گذشت سالها از پيدايش اوليه آن هنوز در آثار بعضي از هنرمندان ايران برجسته است . هنري كه برخاسته از متن اجتماع است و اوضاع زمانه بر آن تاثير مي گذارد. سبكي كه عناصر سياسي اجتماعي و رواني ناشي از جريانات انقلاب ، ايدئولوژي و مجموعه‌اي از ارزش‌هاي اجتماعي در آن محرز است.
گودرزي ديباج در كنار حسين خسروجردي، علي رجبي، كاظم چليپا، حبيب صادقي، ابوالفضل عالي، حسن ياقوتي، ناصر پلنگي، حميد شريفي، مصطفي ندرلو، ايرج اسكندري، علي وزيريان موجب رشدو شكوفايي هنر انقلاب شدند.خلق آثار متنوع از سوي اين هنرمندان در كنار ساير جريانهاي هنري كشور موجب ايجاد جايگاه ويژه اين هنر در ايران پس از انقلاب اسلامي شد .
كتاب «گرافيك انقلاب» از تصاويري بهره گرفته است كه برگرفته از ماهيت فرهنگ انقلاب و سهم فراوان ناگفته ها و نانوشته هاي هنر انقلاب در برابر حجم عظيم غفلت ها ،توهمات و ناآگاهي هاست .
ديباج تعريف جداگانه اي براي گرافيك انقلاب دارد و آنرا چنين توصيف مي‌كند: «گرافيك انقلاب بيان زندگي جمعي و فردي جديد در دوره انقلاب و كولاژ فرهنگ و اعتقادات و زبان و تصوير است كه در آن نژاد، زبان، آداب، باورها، هستي‌شناسي‌هاي گوناگون از جاي خود برداشته شده و در محيط و قالبي جديدي عرضه شده است »
ديباج اساس گرافيك انقلاب را تلفيق عناصري مي‌داند كه آنها را با نظمي كنترل شده در كنار هم نشانده است و جمعيتي نهان از اعتقادات و كنش‌هاي خزنده و پنهان و آشكاري در درون دارد كه موجب مي شود همه آن‌ها را به فرديتي يكپارچه و يك صدا تبديل كند . او تلاش كرده تا با ديد واقع گرايانه تصاوير با كيفيتي شامل پوستر ،تمبر ،كاريكاتور و طرح روي اسكناس را تحليل و تفسير كند.
از جمله تصاويري كه در كتاب آمده است تابلوي «جنگ سوم» اثر احمد آقا قلي زاده كه در مسابقه «پلاكارد سياسي شوروي» برنده جايزه ويژه شد .
در جاي ديگر اين كتاب به هنرمندان كاريكاتوريست اوايل انقلاب اشاره شده است كه مجسمه آزادي، نماد بزرگ امريكا را بهانه‌اي بر ارائه تصويري نظرها و باورهاي خود قرارداده اند. كاريكاتوريست ها به انحناء مختلف با حذف و اضافه عناصر و دفرماسيون آن‌ها آثار قابل توجهي را خلق كرده اند .به عنوان مثال طراح مجله اطلاعات هفتگي كه سال ۱۳۶۴ به چاپ رسيد مجسمه آزادي را در حالي كه روي كتاب در دست او كلمه CIA نوشته‌ شد؛ نشان مي‌دهد و بر گردن اوجعبه‌اي كه امريكا با اسلحه در آن پناه گرفته است، تصوير مي كند.
روزنامه اطلاعات نيز در سال ۱۳۶۰ طرحي را چاپ كرد كه باز با نماد مجسمه ‌آزادي است كه در هيئت يك نظامي خونريز به تصوير كشيده شده است مشعلي كه در دست مجسمه قرار دارد، روشن شده و‌آتش آن در حال سوزاندن سازمان ملل است. بر نشانه‌هاي اين مجسمه وهم آلود اسلحه و بر دست ديگر آن قاره آفريقا است ….. اسلحه و نارنجك بر كمر او همگي حاكي از خوي نظامي و سلطه طلب امريكا است.
كتاب «گرافيك انقلاب- هنر متعهد اجتماعي- ديني در ايران» از سوی موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) وابسته به فرهنگستان هنر در ۳۰۰ صفحه منتشر شده است.
فروشگاه مركزي: خيابان ولي عصر –نرسيده به چهارراه طالقاني-شماره ۴۴۲ ساختمان مركزي فرهنگستان هنر تلفن:۶۶۴۹۰۹۹۰

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false