×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

چرا "ع.ب" نماینده مجلس در دادگاه نیست؟! / خاوري با پررويي تمام به من مي‌گويد بايد به من پول بدهيد/می خواستند من را هم فراری دهند

وی در مهمترین بخش از سخنانش به دو نکته کلیدی اشاره کرد. وی ابتدا پرسید که چرا “ع.ب” نماینده مجلس در دادگاه نیست و خواستار فراخواندن وی به دادگاه شد.

مه آفریاد در بخش دیگری از سخنانش، پرده از دیدار با یکی از مسئولان مجمع (م. ر) برداشت و گفت: آقاي “م.ر” از مسولان مجمع تشخيص مصلحت نظام در منزلش، پارك لويزان، دفترش و در خيابان ظفر با من ملاقات و جلسه‌هايي را داشته است. من يك هشداري را در جلسه بعد به اين افراد مي‌دهم تا خودشان به دادگاه بيايند و همه چيز را بيان كنند.

در بخش نخست از دفاعیات مه‌آفرید خسروی سردسته شبکه وقوع فساد ۳ هزار میلیارد تومانی این فرد در جایگاه قرار گرفت و در دفاع از خود گفت: من برای آنکه بتوانم درباره رشوه‌هایی که پرداخت کرده‌ام به طور دقیق توضیح بدهم باید هر کدام را مشخصا اعلام کنید تا من درباره میزان پرداخت و صحت و سقم آن صحبت کنم.

وی موضوع ۱۱۷ شرکت تابع گروه آریا را نپذیرفت و عنوان کرد: من قبول ندارم که این ۱۱۷ شرکت برای من بوده چه برسد به اینکه نیمه فعال و فعال بودن ۴۸ تای آن را تأیید کنم.

بار دیگر توسط قاضی پرونده بخشی از کیفر خواست خسروی قرائت شد و بار دیگر به او تفهیم شد که شما متهم هستید به افساد فی‌الارض از طریق شرکت در اخلال نظام اقتصادی به مبلغ ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان که البته با تشکیل یک باند و یک شبکه بوده است.

قاضی گفت: شما تاکنون به پرداخت ۳۰ فقره رشوه اعتراف کرده‌اید که برای ۱۶ فقره ان تاکنون پرونده تشکیل داده شده و مابقی آن نیز مفتوح است.

خسروی درباره پرداخت رشوه ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی « س ـ ک» مدیر بانک صادرات گروه ملی فولاد گفت: من براساس درخواست آقای «س ـ ک» پولی را برای صرف در امور خیریه به این فرد داده بودم که منشأ آن هم از چک شخصی خودم بود و به هیچ وجه از نداشتن مجوز گشایش اعتبارات اسنادی توسط بانک صادرات اطلاعات نداشتم.

خسروی گفت: من هیچ وقت به دنبال مجوز نبودم آقای «س ـ ک» خودش به صورت شفاهی به ما داشتن مجوز را ابلاغ می‌کرد. ما هم درخواستمان را به شعبه ارجاع می‌دادیم و متقاضی بودیم بانک صادرات خودش باید سقف اعتباری ما را می‌سنجید و سپس به ما اعتبار می‌داد.

خسروی افزود: معاون شعبه بانک صادرات گروه ملی مدعی شده که از مسئله گشایش اعتبارات اسنادی بی‌خبر بوده اما من از شما می‌پرسم من به عنوان متقاضی باید از صدور مجوز باخبر باشم یا بانک صادرات که گشایش اعتبار می‌کند باید خبرداشته باشد.

وی گفت: من از شما می‌خواهم تا رئیس اتاق سویفت بانک صادرات را به عنوان شاهد بیاورید ببینید که برای سویفت زدن گشایش اعتبارات اسنادی از چه کسی دستور می‌گرفته است.

خسروی افزود: من از شما می‌خواهم آقای «الف » را به دادگاه بیاورید و از او بپرسید که در قبال گشایش‌ها من چه چیزی به او داده‌آم من صرفا به عنوان یک خریدار انجام وظیفه می‌کردم و در تنزیل گشایش‌ها هیچ دخالتی نداشته‌ام.

وی افزود: گروه ملی فولاد خریدار جنس بوده است در حالی که در گشایش ۴ طرف وجود دارد ما فقط طرف گشایش‌کننده بوده‌ایم من که نمی‌توانستم بروم بپرسم آیا در تنظیم اسناد به درستی انجام شده یا خیر.

وی تصریح کرد: من یک خرید مدت‌دار انجام داده‌ام و در طی خرید بحث تنزیل و دریافت تسهیلات به من مربوط نمی‌شده است.

در نهایت با درخواست متهم «س ـ ک» در جایگاه قرار گرفت تا درباره دریافت رشوه دو میلیارد و ۴۰۰ میلیونی توضیحاتی ارائه کند. اما پیش از او قاضی خطاب به متهم گفت: انکار بعد از اقرار مسبوق نیست.

وی افزود: من از شما غیر از واقعیت چیزی نشنیده‌ام هر چند که شما دچار مشکل شده‌اید و در برخی از مواقع به شما گفته‌اند که انکار کنید و اعتراف نداشته‌ باشید اما این را بدانید که قطعا اظهار‌نظرهای صادقانه شما باعث می‌شود اگر جای دست قاضی باز باشد به نفع شما عمل کند.

خسروي ادامه داد: آقايان از همان زماني كه گروه ملي را خريدند شروع به تحركاتي كردند كه ما كار را نكنيم. بنده در اين زمان به رييس‌جمهور نامه‌اي نوشتم و در واقع آشنايي من با آقاي «ع.ر» خواهرزاده‌ي آقاي «م» از همين جا شروع شد و آقاي «ع.ر» به من گفت كه وي دستور پي‌گيري اين نامه را مي‌دهد و من در آن نامه تقاضا كردم كه اگر آقايان نمي‌خواهند ما كار كنيم به ما بگويند كه بيت‌المال هدر نرود و در واقع از سال ۸۸ اين خطر را حس كردم كه آنها برعليه ما توطئه مي‌كنند.

وي تصريح كرد: مديركل صنايع ايران و «ص.م» نماينده‌ي مجلس در جريان اين كار بود. در واقع در آن زمان ۲۵ ميليارد تومان در حساب آريا بود و كارخانه MDF را ما در همان زمان با نامه‌اي كه وزارت اقتصاد نوشته بودند در حال ضربه خوردن بود و بايد بگويم كه از سال ۸۰ ما كارخانه MDF را پايه‌ريزي كرديم و در زمان دستگيري من، ماشين‌آلاتي كه در حال نصب شدن بود، جلويش گرفته شد و آقايان با اين كار مي‌خواستند به توليد كشور ضربه بزنند.

اين متهم با اشاره به اين‌كه بيان مي‌كنم من شركتي كاغذي ايجاد كردم، در صورتي كه من بزرگ‌ترين شركت MDF دنيا را ايجاد كردم، اظهار كرد: در واقع كارخانه‌ي من را آقاي «س» مقايسه مي‌كند، چرا اين موضوع بررسي نمي‌شود؟

خسروي در رابطه با پول‌هايي كه بابت خريد ماشين‌آلات خارج شده بود، گفت: بايد بيان كنم مگر آقاي «ع.ر» مديرعامل گروه ملي تمام خريدها را كنترل نمي‌كردند؟ ايشان بايد بيايند بگويند كه خبر نداشتند؟ اين درست نيست و بايد بگويم كه وي در زمينه‌ي پول‌ها رييس بخش فولاد بوده و بر اين كار نظارت مي‌كرده است.

وي با اشاره به اين‌كه من عين واقعيت را مي‌گويم خاطرنشان كرد: در واقع شركت‌هاي من كاغذي نبوده و يك ميليون توليد آيا از نظر شما كاغذي است؟

اين متهم ادامه داد: گوشتي كه كيلويي ۸ هزار و ۵۰۰ به وزارت بازرگاني به فروش مي‌رفت چه كسي قراردادش را لغو كرد؟ مگر آقاي «غ» يك ميليارد دلار در بانك مركزي سپرده نگذاشت؟ من در آن زمان با قائم مقام بانك مركزي رفيق بودم. هم‌چنين آقاياني از كميسيون امنيت ملي مجلس،قوه قضاييه، كميسيون برنامه و بودجه همگي بايد در دادگاه حاضر شوند و بگويند كه چندين بار بنده به آنها اعلام كردم كه عده‌اي از من باج مي‌خواهند.

مه آفرید با تاکید بر اینکه نمایندگان مجلس به من زنگ می زدند نه من به آنها، گفت: بروید پرینت تلفن های مرا را بگیرید. من به کدام نماینده زنگ زده ام؟ آقاي «ل» نماينده‌ي مجلس چقدر به من تلفن زد؟ در واقع شما بايد بدانيد كه چه كسي به من زنگ زده است. من به نماينده‌ي مجلس يا برعكس.

وي تاكيد كرد: چرا موضوع را امنيتي كرديد كه كسي جرأت نمي‌كند جلو بيايد؟ چرا اين‌قدر محدوديت؟ چرا شما نمي‌گذاريد من در تلويزيون مصاحبه كنم؟ در واقع من ۱۰ ماه در بازداشت هستم، آيا اين درست است؟

اين متهم ادامه داد: يكي از اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام جلسه‌ي امنيتي با من گذاشته و به من پيشنهاد كرد كه شركتي را خارج از كشور داير كنيد، چرا اين مسائل را نمي‌گوييد؟

خسروي تصريح كرد: يكي از نمايندگان مجلس در دفتر بنده مي‌گويند شما چكار كرديد كه آقاي معاون وزير اقتصاد آزاد است ولي من ۱۰ ماه در زندان هستم. مگر ۵ درصد سهام به نام اين آقا نبوده است؟

قاضي سراج خطاب به اين صحبت خسروي خواستار توضيح شد كه وي پاسخ داد: آقاي معاون وزير اقتصاد جزو نفرات هيات موسسه بوده و اين را شوراي پول و اعتبار تصويب كرده است. در واقع اگر لازم باشد همه‌ي آقايان بايد بيايند و بگويند كه بانك آريا را براي بحث تحريم ايجاد كرديم. جلسه‌ي بعد بايد اين آقايان يا خودشان بگويند، اصلا به بالاترين مسوولان كشور بگويند كه ما بوديم دستور اين كار را داديم يا اگر اين كار را نكنند من اسامي آنها را مي‌گويم و اسامي همه‌ي اين افراد را با مدارك مستند و دليل و برهان دارم؛ چرا كه شرايط تحريم وجود دارد. در واقع آنها اصلا از من خواستند به دولت كمك كنم.

اين متهم در پايان گفت: مگر اين انسان‌ها آدم‌هاي دولتي نيستند؟ مگر آدم‌هاي تصميم‌گير كشور نيستند؟ بيايند و توضيح دهند.

مه‌آفريد اميرخسروي اظهار كرد: آقاي خاوري با پورويي تمام به من مي‌گويد براي اينكه سقف اعتبارات را بالا ببريم بايد به من پول بدهيد، اين سوال اينجا مطرح مي‌شود كه آقاي خاوري را چه كساني فراري داده‌اند؟ اگر در جلسه بعد اين افراد به دادگاه نيايند و خود را معرفي نكنند، من قطعا نام آنها را فاش خواهم كرد.

وي ادامه داد: آقاي “م.ر” از مسولان مجمع تشخيص مصلحت نظام در منزلش، پارك لويزان، دفترش و در خيابان ظفر با من ملاقات و جلسه‌هايي را داشته است. من يك هشداري را در جلسه بعد به اين افراد مي‌دهم تا خودشان به دادگاه بيايند و همه چيز را بيان كنند.

قاضي سراج گفت: آيا دو هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان از سيستم خارج شده است؟ متهم گفت: چرا وقتي اسم افراد شاخص مي‌آيد اجازه نمي‌دهيد حرف‌مان را تمام كنيم. قاضي گفت: من چنين چيزي نگفته‌ام و وظيفه من فقط تفهيم اتهام است.

مه‌آفريد ادامه داد: جرم من افساد في‌الارض است و بايد دلايل آن را بازگو كنم. همچنين من از اين مبلغ اطلاعي نداشتم.

اين متهم افزود: كساني كه يك ميليارد دلار به من معرفي‌نامه مي‌دهند و به من مي‌گويند كه بروم گوشت وارد كنم و تحريم را دور بزنم كجا هستند؟ قاضي سراج گفت: همه اسامي كه شما بيان كرديد ممكن است عليه شما ادعاهايي را داشته باشند.

متهم در پاسخ گفت: اشكالي ندارد. متهم ادامه داد: آقاي معاون وزير اقتصاد در امور بانكي و بيمه از وزير اقتصاد ۳۰۰ ميليارد تومان معرفي‌نامه براي بانك صنعت و معدن گرفته است و همه اين كارها براي اين بوده كه سهامدار بانك آريا شود.

قاضي سراج گفت: ميليارد يا ميليون؟ متهم پاسخ داد: ميليارد. ما با مبلغ ميليون كاري نداريم.

متهم ادامه داد: من از هفت صبح تا ۱۲ شب كار كردم و اينكه اين آقايان خود را اينگونه كنار كشيدند كار خوبي نيست. همچنين به من گفتند كه تيم استقلال اهواز سقوط كرده و بيا براي اهواز تيمي خريداري كن. اين افراد كه اين پيشنهادها را به من مي‌دادند كجا هستند. همچنين اين افراد به من گفتند كه فولاد خرمشهر كه همه مدارك آن موجود است، بخرم و كار كنم و مشكل لوله اهواز را كه بدهكار است برطرف كنم. اگر من اين كارها را انجام نمي‌دادم اين شركت كلي به دولت بدهي داشت. همچنين گروه ملي را به اصرار آقايان دولتي خريداري كردم.

فراهاني نماينده دادستان گفت: چه كسي به تو گفت كه گروه ملي را خريداري كن؟ متهم پاسخ داد: در جلسه آينده مي‌گويم. شما كه اين همه مدت صبر كرده‌ايد، يك هفته ديگر هم صبر كنيد.

متهم افزود: در اين پرونده هيچ چيز را نمي‌شود از هم منفك كرد و همه چيز به هم ربط دارد. من براي كشورم فعاليت كردم و همه در جريان كارهاي من بودند كه من چه كارهايي را انجام مي‌دهم. مديركل صنعت وزارت اطلاعات آقاي “ش” با من جلسه گذاشت و گفت ما از همه چيز مطلع هستيم و فعاليت‌هاي گروه اميرمنصور آريا مشخص است.

وي ادامه داد: من يك روز با رييس كل بانك مركزي آقاي “ب” وقت ملاقات داشتم كه آقاي “ك” در همان روز به من خبر مي‌دهد كه LCها بدون مجوز است.

قاضي سراج گفت: آقاي “ك” اين موضوع را نمي‌دانسته و وقتي بازرسين اين موضوع را به او مي‌گويند، او گريه مي‌كند. متهم با لبخند پاسخ داد: ما هم همه كودك هستيم و اينها را باور مي‌كنيم.

مه‌آفريد افزود: بانك مركزي نامه‌اي به بانك ملي مي‌زند و مي‌گويد كه بايد ظرف يك ماه تمام بدهي‌هاي خود را پرداخت كند. من به آقاي “س” گفتم كه افرادي از من پول مي‌خواهند اما اين فرد فقط سرش را تكان داد. من در رابطه با اين موضوع به هر مسئولي در اين كشور گفتم كه از من پولي را مي‌خواهند به جاي اينكه به من كمك كنند، تنها سرشان را تكان مي‌دادند.

مه‌آفريد تصريح كرد: آقاي “الف” بيان كردند كه چهار ماه ديگر كار گروه اميرمنصور تمام است و زمين مي‌‌خورد. آقاي “الف” از كجا اين موضوع را مي‌دانسته، كسي جرات نمي‌كند به گروه آقاي “الف” نزديك شود و همه اين حرفها بر اين اساس بوده است كه يكسري از افراد پشت نظام سنگر گرفته‌اند و به اسم نظام دارند از نظام جمهوري اسلامي ايران سوء استفاده مي‌كنند، اين افراد به اسم نظام پول مي‌گيرند و رشوه مي‌دهند و رشوه مي‌گيرند.

وي افزود: از كجا اطلاع داشتم كه آقاي “الف” با آقاي خاوري چه ارتباطي داشته، در حالي كه وي رابط آقاي خاوري در وزارت اطلاعات بوده است. در اين قضيه به آقاي “الف” مي‌گويم كه نماينده شما در بانك مركزي اشكال ايجاد مي‌كند و درخواست پول كرده ولي وي تنها به من مي‌گويد كه ايشان آدم خوبي است. اين اطلاعات را آقاي حسن سلطاني به من داده است.

قاضي سراج پرسيد: چرا «ح.س» فرار كرد؟ متهم پاسخ داد: من ضامن او نيستم.

اين متهم افزود: روز جمعه ۹۰/۵/۱۴ حكم بازداشت من صادر مي‌شود و آقاي “ش” كارمند سابق وزارت اطلاعات به من مي‌گويد كه از كشور خارج شو و من براي احتياط به آقاي مهرگان گفتم كه از كشور خارج شود زيرا آقاي مهرگان اشتباهي را مرتكب نشده بود. افرادي مي‌خواستند كه ما فرار كنيم اما من اين كار را نكردم و به كشورم افتخار مي‌كنم.

قاضي با لبخند گفت: چقدر نيرو داشتي كه همه به تو اطلاع‌رساني مي‌كنن؟ متهم افزود: من نيرويي در هيچ جا نداشتم.

مه‌آفريد ادامه داد: تمام دوستان من در خارج از كشور مشغول به كار بودند اما من تا سال ۸۶ حتي پاسپورت نداشتم چون به كشورم علاقه‌مند بودم و به آن ايمان داشتم.

متهم افزود: آقاياني كه در قوه قضاييه هستند اشكالاتي دارند.

قاضي سراج گفت: نام آنها را بگو، شما كه نام آقاي “الف” را گفتيد مابقي را نيز بگوييد. متهم بار ديگر تكرار كرد كه هفته ديگر همه اسامي را خواهم گفت.

امیرخسروی متهم اول فساد ۳ هزار میلیاردی در دادگاه اعلام کرد: نام کسی که خاوری را فراری داد فاش می کنم.

قاضي سراج بيان كرد: هفته ديگري وجود ندارد. امروز همه چيز را بايد بگوي و تا شب هر چه مي‌خواهي مي‌تواني بگويي.

در وسط جلسه دادگاه، “الف. ج” با عصبانيت خطاب به مه‌آفريد گفت: امروز اگر حرفي را نگويي، اشتباه مي‌كني. تو را به روح پدرت قسم مي‌دهم كه همه چيز را بگو. از هيچ چيز نترس و نام تمام افرادي كه را مي‌شناسي بيان كن.

متهم با خونسردي ادامه داد: اين افراد مي‌خواستند من از كشور فرار كنم تا آقاي خاوري فرار نكند زيرا اگر آقاي خاوري در كشور مي‌ماند خيلي از سرخط‌ها را مي‌توانست روشن كند بنابراين نبايد مي‌ماند.

وي ادامه داد: در تمام اين مدتي كه كار كردم هيچگاه هدفم خرابكاري نبوده است و در فكر كار بوده‌ام و سابقه من اين حرف من مرا تاييد مي‌كند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false