true
دهنوز هم میشود بارقههای امید را و اعتماد را در چشمان مردمی یافت که دستی گرم برای گرفتنشان پیشقدم شده و «دست در دست هم نهادن» را با «مهر» متجلی کرده است.
«مردم» واژهای است که در ادبیات امروز جامعه و بهویژه در میان مسئولان کاربرد فراوانی یافته است و افراد در ردههای شغلی و موقعیتی مختلف در بالا بردن سطح ارتباطات
مردمی و جلب رضایت مردمی تلاش میکنند.
مردمی و جلب رضایت مردمی تلاش میکنند.
متن استانداری آذربایجانشرقی بهعنوان بالاترین نهاد
مدیریتی و سیاستگذاری فعالیتهای استان، در روندی رو به رشد و مستمر هر هفته به اشکال
گوناگون امکان ارتباط با مردم بهعنوان صاحبان اصلی کشور با مسئولان را فراهم کرده
است.
دوشنبهها و چهارشنبهها، روزهای پر رفت و آمدی
برای استاندار همچنین مجموعه دستاندرکاران استانداری آذربایجانشرقی و مدیران ادارات
و سازمانهای مختلف استان است.
احمد علیرضا بیگی چند سالی است که در جایگاه مقام
ارشد استان، عهدهدار عنوان «استاندار آذربایجانشرقی» است، عنوانی که به گفته خودش
سنگین و سرشار از مسئولیت در قبال استان و مردم است.
لبخند رضایت مردم بزرگترین پاداش مسئولان
استاندار آذربایجانشرقی در خاتمه جلسه دیدار مردمی
اخیر خود در خصوص این جلسات گفت: ما نیازمند همراهی مردمی هستیم که برای خدمت به آنها
در منصبهای مختلف مشغول فعالیت و ارائه خدمات گوناگون هستیم.
احمد علیرضابیگی با اشاره به سلسله جلسات خود با
مردم، این دیدارها را موجب دلگرمی مردم و افزایش رضایتمندی آنها از فعالان و دستاندرکاران
استان دانست و افزود: جلسات مردمی به شکلی منظم در استانداری، در شهرستانهای مختلف
استان و در مساجد شهر تشکیل میشود و من در جایگاه استاندار آذربایجانشرقی به همراه
معاونان و مسئولان استانداری و بسیاری از مدیران سازمانها و ادارات مختلف استان در
این جلسات شرکت کرده و ضمن گفتوگو با مردم، با توجه به راهکارها و دستورالعملهای
قانونی اقدام به رفع مشکل و یا راهنمایی مراجعهکنندگان میکنیم.
به گفته وی، بیشترین حجم مراجعات مردمی در این جلسات
در خصوص موضوعاتی از قبیل اشتغال، مسکن و مشکلات مالی است و هر کدام از این موضوعات
با ارجاع به مسئول مربوطه تا جایی که قانون اجازه عمل داده است، پیگیری میشود.
بیگی تصریح کرد: دولت هم برای رفع مشکلات مردم ابزارهای
مختلفی را پیشبینی کرده است، از جمله صندوق مهر که امکان ارزشمندی برای حل مشکلات
مردم است و ما سعی کردهایم نهایت استفاده را از این امکان به عمل بیاوریم.
استاندار آذربایجانشرقی، ارتباط خود با مردم را
به رسانهای انحصاری و بسیار قوی تشبیه کرد و گفت: این ارتباط با مردم برای من با نوعی
حس اعتماد به نفس همراه بوده زیرا به دور از حصارهای تشکیلاتی با مردم ارتباط داشتهام
و با ارزیابی عملکرد مدیران مختلف، وقوف نسبتاً کاملی نسبت به توانمندیها و کاستیها
پیدا کردهام و اینگونه تصمیمگیری در زمینه چگونگی فعالیت برایم آسان شده است.
وی افزود: وقتی شهروندی مقابل من مینشیند و بدون
هیچ مانعی به راحتی مسائل و مشکلات خود را مطرح کرده و در خاتمه با لبخند رضایت ناشی
از شنیده شدن مشکلش از پشت میز بلند میشود، خداوند را شکر میکنم که امکان حل مشکلات
مردم را برایمان فراهم آورده است.
بیگی، بررسی عملکرد مدیران مختلف استان بر اساس
رضایتمندی مردم و میزان ارتباط با آنها را از جمله برنامههای سالانه استانداری معرفی
و تصریح کرد: اگر مراجعات مردمی در خصوص مشکل ویژهای یا اداره و سازمان خاصی تواتر
پیدا کند، نشانه عدم ارتباط مدیر با مردم یا نشانه عدم اهتمام مدیر در رفع مشکل است
و دانستن این موضوع موجب تصمیمگیری قاطع و تلاش برای حل مشکل مردم میشود.
وی، جلب اعتماد مردم را بزرگترین دستاورد این اقدامات
دانست و افزود: باید از توانمندیها و منابع موجود برای گرهگشایی از کارها و مشکلات
مردم بهره بگیریم تا موجبات رضایت آنها را فراهم کرده و به بخش مهمی از وظایف شغلی
خود عمل کرده باشیم.
بیگی با تاکید بر استمرار این روند که موجب ایجاد
انس و الفت میان مردم و مسئولان شده، از تمام مسئولان خواست با جدیت پیگیر حل مشکلات
مردم باشند و در کنار توجه به طرحهای بزرگ برای عمران و آبادانی کشور و آذربایجان،
به مشکلات روزمره مردم نیز توجه کنند.
رسیدگی به امور مردم تکلیفی بر گردن مسئولان
معاون عمرانی استانداری آذربایجانشرقی، یکی از
اعضای ثابت تمام جلساتی است که در استانداری در شهرستانهای استان و در مساجد مختلف
برای گفتوگو با مردم تشکیل میشود.
محمد اشرفنیا استمرار و گسترش این جلسات را به
دلیل استقبال گسترده مردم دانست و گفت: اگر مردم احساس میکردند این رفت و آمد و گفتوگو
برایشان بینتیجه است و کسی به حرفشان گوش نمیکند، بیشک امروز شاهد چند برابر شدن
تقاضای ملاقات و حضور در این جلسات نبودیم.
وی تصریح کرد: بسیار تلاش کردیم تا تقاضاهای ملاقات
را به روز نگاه داریم و بدون فوت وقت امکان دیدار مردم با مسئولان را فراهم آوریم اما
حجم تقاضاهای مردمی به قدری است که موجب ایجاد لیست انتظار در این زمینه شده است، هرچند
همکاران ما نهایت توان خود را برای پاسخگویی به مردم و رفع مشکلات آنها در نقاط مختلف
استان به کار بستهاند.
اشرفنیا گفت: نشانه دیگر موفقیت این جلسات، کاهش
تعداد نامههایی است که در سفرهای ریاستجمهوری برای رئیسجمهور و هیئت دولت نوشته
میشد.
معاون عمرانی استاندار در این زمینه گفت: در سفر
اول هیئت دولت بیش از ۱۳۰ هزار نامه از طرف مردم نوشته شد اما این تعداد در سومین سفر
هیئت دولت به حدود ۳۰ هزار نامه رسیده بود که نشانه ثمربخشی افزایش دیدارهای مردمی
استاندار و مسئولان استانی است.
اشرفنیا، رسیدگی به امور مردم را تکلیفی بر گردن
مسئولان دانست و افزود: میخواهیم به بهترین شکل باعث رفع مشکلات مردم و در نتیجه موجب
افزایش رضایتمندی مردمی و اعتمادسازی میان مردم و مسئولان شویم.
حل مشکلات از راههای قانونی
اکبر ملک پور مسئول حراست استانداری آذربایجانشرقی
بهعنوان یکی دیگر از حاضران در جلسه دیدار مردمی استانداری نیز گفت: با طرح مشکلات
از سوی مردم در این جلسات به دنبال راههای قانونی برای رفع آن میگردیم و چون دستورات
صریح و دقیقی در این زمینه وجود دارد، مردم زیاد دچار معطلی نمیشوند.
مسئول حراست استانداری آذربایجانشرقی تصریح کرد:
در اینگونه جلسات و پس از طرح و تشریح مسئله توسط مردم، راهکار قانونی حل مسئله که
در بیشتر اوقات مردم نسبت به آن آگاهی و اشراف ندارند مطرح شده و تلاش میشود از این
راهکار گامی در زمینه حل مسئله و یا مشکل مردم برداشته شود.
وی گفت: مسائل مربوط به امور بانکی، اشتغال و مسکن
از جمله دغدغههای مهم مردم است که در این جلسات طرح شده و از طریق ارجاع به سازمانهای
مسئول، تا حد امکان راهنمایی و مساعدت با مراجعهکننده صورت میگیرد.
ملکی، ارتباط سازمان کار و امور اجتماعی، مجموعه
مسکن مهر و دیگر نهادهای مرتبط را برای رفع مشکلات مردم چشمگیر دانست و ابراز امیدواری
کرد مردم با رضایتخاطر این جلسات را ترک کنند.
سازمانهای پاسخگو معرفی میشوند
مدیرکل دفتر ارزیابی و رسیدگی به شکایات استانداری
از بررسی دقیق و همهجانبه عملکرد ۸۱ دستگاه مختلف در سطح استان برای مشخص شدن فعالیت
آنها در زمینه حل مشکلات و جلب رضایت مردم خبر داد و گفت: استانداری آذربایجانشرقی
در ارزیابی سالانه ادارات با توجه به میزان حل کردن مشکلات مردم همچنین برگزاری جلسات
دیدار با مردم، اقدام به انتخاب، معرفی و قدردانی از سازمانهای مسئول در سطح استان
میکند.
ایرج شقاقی افزود: بررسی اقدامات ادارات از دو طریق
محقق میشود و غیر از ارزیابی سالانه، به بررسی نامههای مرجوعی به ادارات و نحوه رسیدگی
به مسئله نیز توجه میشود.
وی گفت: با راهاندازی سامانه «سامد» با شماره تلفن
۱۱۱ بخش مهمی از مراجعات کم و هدفمند شده است زیرا کارشناسان توانا و خبره این سامانه
علاوه بر ثبت درخواست ملاقات و مسائل مردم، آنها را به سمت صحیح و قانونی حل مشکل هدایت
میکنند.
true
true
https://parsipress.ir/?p=955
true
true