×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

محمود احمدی نژاد رییس جمهوری قانون موافقتنامه همكاری در زمینه قرنطینه گیاهی و حفظ نباتات بین ایران و تاجیكستان را برای اجرا ابلاغ كرد.

به گزارش ازپایگاه اطلاع رسانی دولت، قانون موافقتنامه همكاری در زمینه قرنطینه گیاهی و حفظ نباتات بین ایران و تاجیكستان مشتمل بر یك مقدمه و ۱۳ ماده است.

براساس ماده واحده این قانون هرگونه تغییر یا اصلاح این موافقتنامه باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

بر این اساس،مراجع صلاحیتدار یك طرف می تواند فهرست عوامل خسارت زای قرنطینه ای را تعدیل یا اصلاح كنند.این تعدیل ها یا اصلاحیه ها از طریق مجاری دیپلماتیك به اطلاع مراجع صلاحیتدار طرف دیگر می رسد و حداكثر ۶۰ روز پس از اطلاعیه مزبور لازم الاجرا می شود.

همچنین مراجع صلاحیتدار طرف ها، اطلاعات مربوط به وقوع و شیوع عوامل خسارت زای(ارگانیزم ها) قرنطینه ای مندرج در فهرست عوامل خسارت زای قرنطینه ای طرف دیگر در قلمرو خویش را مبادله خواهند كرد.

طبق این قانون، هرطرف رعایت مقررات قانونی قرنطینه گیاهی و حفظ نباتات كشور طرف دیگر در مورد صادرات و عبور (ترانزیت) بذرها،نهال و دیگر كالاهای دارای منشأ گیاهی از قلمرو كشور یك طرف به قلمرو كشور دیگر یا از طریق آن را توسط سازمانها و نهادهای مربوط خود ضمانت خواهد كرد.

همچنین ورود،صدور و عبور كالاها از طریق مرزهایی كه توسط نهادهای مربوط طرفها در صورت درخواست هریك از طرف ها تعیین می شود،صورت خواهد گرفت.

براین اساس طرف ها توافق می كنند هنگام صدور،برای بسته بندی محموله های كالاهای مشمول بازرسی بهداشت گیاهی از كاغذ،پلاستیك و سایر موادی كه منشأ گیاهی ندارند،استفاده كنند.

طبق این قانون، نهادهای مربوط طرف ها محق خواهندبود تا شرایط بهداشت گیاهی دیگری را درخصوص ورود كالاهای خاص تعیین كنند.

همچنین در صورت كشف آلودگی كالا به ارگانیزم های خسارت زای قرنطینه ای یا مشاهده هرگونه نقض مقررات قرنطینه گیاهی كشور وارد كننده،نهادهای صلاحیتدار طرف وارد كننده محق خواهند بود تا نسبت به معدوم نمودن كالا،مرجوع كردن آن یا انجام امور لازم دیگر اقدام كنند و مراتب باید به طور كتبی به اطلاع نهادهای مربوط طرف صادركننده برسد.

بر این اساس، نهادهای مربوط طرف ها در موارد خاص مساعدت های متقابل تخصصی و فنی و سایر مساعدت ها را در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی را طبق ترتیبات دوجانبه به یكدیگر ارایه خواهند كرد.

همچنین قبل از ورود و صدور محموله های گیاهی به منظور كاشت و تكثیر،ازقلمرو یك طرف به طرف دیگر بازرسی و بررسی های قرنطینه ای باید در آزمایشگاه های مرجع ا.

بر این اساس،تمامی اختلافات مربوط به تفسیر و اجرای این موافقتنامه توسط متخصصان طرف ها ازطریق انجام مشاوره حل و فصل خواهد شد. در صورت عدم حل و فصل اختلاف از طریق مشاوره،مراتب از طریق مجاری دیپلماتیك حل وفصل خواهد شد.

طبق این قانون،مفاد این موافقتنامه حقوق و تعهدات طرف ها را كه از عضویت طرف ها در سایر معاهدات بین المللی ناشی می شود،تحت تأثیر قرار نمی دهد.

بر این اساس، این موافقتنامه برای یك دوره پنجساله معتبر می باشد و خود به خود برای دوره های پنج ساله بعدی تجدید خواهد شد. پس از انقضاء دوره پنج ساله اولیه،هریك از طرفها می تواند در هر زمان با ارایه پیش آگهی ۶ ماهه، آن را فسخ كند.

همچنین، طرف ها می توانند با موافقت یكدیگرمفاد این موافقتنامه را تغییر داده یا اصلاح كنند. این تغییرات و اصلاحیه ها طبق بند(۱) این ماده لازم الاجراء خواهد شد.

قانون موافقتنامه همكاری در زمینه قرنطینه گیاهی و حفظ نباتات بین ایران و تاجیكستان اسفند ماه گذشته در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false