×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

گفت و گو با دکتر مهدی سنایی*
نام‌گذاری امسال به نام تولید ملی از سوی رهبر انقلاب را می‌توان از ابعادگوناگونی بررسی کرد.

مهدی سنایی گفت: در عرصه بین‌الملل، قدرت‌های جدیدی در حال شکل گیری هستند که هر یک داعیه‌های گوناگونی دارند. کشورهای عضو گروه ۲۰ و یا کشورهای عضو بریتس. بروز قدرت‌های جدید، خلأ موجود در جامعه جهانی را نشان می‌دهد و این که جامعه بین‌الملل، خواستار حرکت به سمت یک جامعه چند قطبی است که در آن قدرت‌های جدیدی عرض اندام می‌کنند که الزاما قدرت‌های کنونی نظام جاری بین‌الملل نیستند؛ کشورهایی مانند برزیل، آفریقای جنوبی،‌ چین، ‌هند و …

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یک قدرت منطقه ای ظهور کرده و توانایی‌های شناخته شده ای در این عرصه داشته و نیز حرف‌های بسیاری در عرصه بین‌المللی دارد؛ چه در زمینه ساختار نظام بین‌الملل و چه در زمینه قواعد و رویه‌های آن. ایران دوستان خود را در عرصه بین‌الملل دارد. برای اینکه ایران رسما به یک قدرت شناخته شده جهانی تبدیل شود، نیاز به این است که تراز اقتصادی خود را در عرصه بین‌الملل بالا ببرد. تراز ایران در زمینه ارزش‌ها و آرمانها و همچنین در زمینه فرهنگی و سیاسی بالاست. باید تراز ناخالص ملی را بالا برد و صنایع ملی را تقویت و در عرصه اقتصاد و صنعت بین‌الملل نقش ایفا کرد.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اینکه رهبر انقلاب در سال‌های اخیر بر موضوعات اقتصادی تکیه می‌کنند، نشان از آن دارد که ایران برای بازی بهتر در عرصه جهانی، نیاز به پشتوانه‌های قوی اقتصادی دارد.

در بعد داخلی، توجه تولید ملی را می‌توان از دو زاویه مورد توجه قرار داد؛ یکی اینکه باید بنیان‌های اقتصادی را بر زمینه‌های ملی بنا نهاد که البته گام‌های خوبی در زمینه‌های علمی و فناوری برداشته شده و برای اینکه گام‌های بلندتری برداشته شود، نیاز به آن است که در زمینه صنعت و تولید نیز گام‌های بلندتری در عرصه ملی برداشته شود. البته این بدان معنا نیست که دروازه‌های کشور را به روی دنیا ببندیم، ولی نباید تبدیل شویم به مونتاژ کننده محصولات خارجی. برای تقویت تولید ملی، باید از دانش و تجربیات دیگر کشورها در زمینه تولید و صنعت بهره‌برداری کنیم. خودکفایی از ملزومات و از شعارهای انقلاب اسلامی و از ضروریت‌های پیشرفت کشور است.

سنایی خاطرنشان کرد: تحریم‌ها و روندی که جامعه جهانی در مقابل ایران در پیش گرفته است، زیان‌های خود را دارد. نباید به شکل انفعالی با آن برخورد کنیم. مقابله با تحریم‌ها باید به دو شکل صورت گیرد؛ یکی اینکه دستگاه دیپلماسی باید فعالتر عمل کرده و جلوی تحریم‌ها را بگیرد و دیگری خنثی کردن تحریم‌هاست که راه آن، تکیه بر تولیدات داخلی است.

وی افزود: نباید خواست رهبر انقلاب در حد شعار باقی بماند و مجلس،‌ قوه مجریه و نهادهای ذیربط باید در این راه حرکت کرده و آن را عملیاتی کنند، باید سرفصل‌هایی در بودجه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها برای این کار در نظر گرفته شود و هم اینکه به جای بنر زدن و پارچه نویسی، خواسته رهبری در متن کارها بازتاب داده و نیز حرکت در عرصه تولید و صنعت بر محور تولید ملی قرار بگیرد تا خواست رهبر انقلاب محقق شود.

سنایی تأکید کرد: دو دغدغه اساسی در کشور وجود دارد؛ یکی کار و اشتغال است و دیگری تورم و گرانی. در عملیاتی کردن فرمایش‌های رهبر انقلاب نباید شعاری عمل کرد. نباید سازمان‌ها و ادارات فکر کنند که با نصب بنر و پارچه نویسی وظیفه خود را در این زمینه انجام داده اند. بررسی بودجه سال ۹۱ در حال انجام است و تقویت تولید ملی باید در آن مورد توجه قرار گیرد. مجلس باید دستورالعملی تهیه کند تا از این موضوع غفلت نشود و قانون بودجه را با این موضوع هماهنگ کند. تولید ملی باید تقویت شود؛ اما متأسفانه در سالیان اخیر بخش صنعت و تولید صدمه دیده و باید تمهیداتی برای اصلاح رویه جاری و تقویت تولید ملی اندیشیده شود.

* عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false