×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

سازمان همکاری های اقتصادی اکو که بنا بر دلایل مثبت و خوبی یک وقتی با آمال و آرزوهای دور و دراز به امید پیشرفت های منطقه تشکیل شده بود، حالا فقط تبدیل شده است به یک ساختمان قشنگ و قدیمی در خیابان کامرانیه

و عده ای مامور که از کشورهای عضو در آنجا روزگار به خوشی سپری می کنند و دبیر کلی که دائم با لطف از دیگر کشورها دعوت می کند که به این سازمان بپیوندد و در سفرهای دل انگیز خود به اقصی نقاط جهان بر توسعه روابط تاکید می کند!!
پنج شنبه ای هم که گذشت اعضای این سازمان در یک اجلاس رومانتیک ،جزیره زیبای کیش را به بهانه معرفی آبهای آزاد خلیج فارس به دیگر اعضا انتخاب کرده و (با پیش فرض اینکه سفرا و خبرگان اعضای اکو تا به حال جنوب ایران را ندیده اند) در بهترین فصل سال راهی کیش شدند تا دور میز توسعه همکاری ها بنشینند، گل بگویند، گل بشنوند، منظره شگفت آبهای نیلگون خلیج فارس را بنگرند و صد البته باز هم بر همان توسعه همکاری ها تاکید کنند!
متن خبر ایرنا که پنج شنبه شب بر خروجی این خبرگزایر قرار گرفت به این شرح است:
دبیركل اكو: از پیوستن كشورهای مهم منطقه به این سازمان استقبال می كنیم
كیش-دبیركل اكو در مورد تجدید ساختار این سازمان و پیوستن اعضای جدید، گفت: ما آرزومند هستیم كه كشورهای جدیدی به ما بپیوندند چرا كه ما یك سازمان منطقه ای هستیم و نمی توانیم كشورهای مهم منطقه را كه در همكاری ها و سازندگی حوزه اكو نقش دارند از پیوستن به این سازمان محروم سازیم.
محمدیحیی معروفی روز پنج شنبه در گفت و گو اختصاصی با خبرنگار ایرنا، افزود: در جلسه شورای نمایندگان دائم كشورهای عضو اكو كه گروه خبرگان اكو هم در آن حضور داشتند، موضوع های مهمی در مورد امور تجارت و حمل و نقل، دسترسی به آب های آزاد و …مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وی با اشاره به حضور خبرگان اكو (EPG) در جلسه شورای نمایندگان دائم اكو (CPR)، بیان كرد: در این نشست علاوه بر تعیین سیاست های راهبردی اكو، فرصت مناسبی برای مطالعه و بررسی طرح های پیشنهادی گروه خبرگان برای ارائه در جلسات آینده وزرای خارجه و سران كشورهای عضو اكو به وجود آمد.
معروفی ادامه داد: این روش جدیدی برای بهبود و پیشرفت اكو در منطقه درحال رو به رشد اكو می باشد و ما می توانیم به بهترین وجه از تجربه، منابع و فرصت های كشورهای عضو استفاده نماییم.
دبیركل اكو در قسمت دیگری از سخنان خود با تاكید بر این مطلب كه اكثر كشورهای عضو اكو از دسترسی به آب های آزاد محروم هستند، افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران می تواند برای رفع این مشكل دیگر كشورهای عضو از طریق مناطق آزاد خود به ویژه منطقه آزاد كیش تسهیلاتی را فراهم نماید و نشست آینده شورای نمایندگان دائمی اكو در منطقه آزاد چابهار در همین زمینه ، برگزار می شود.وی با اشاره به این كه این منطقه برای ما حائز اهمیت است ، گفت: نمایندگان كشور های عضو اكو در این مدت از نزدیك با جزیره زیبای كیش آشنا شدند.
اما خروجی این جلسه چه بود و چه شد را فقط و فقط خبرگزاری ایرنا روی خروجی خبرگزاری خود قرار داد و خبرنگار ایرنا نوشت: دبیر کل اکو در گفتگوی اختصاصی با ایرنا گفت! و ما دلیل این اختصاصی بودن را برای شما می گوییم، زیرا در مجموعه سازمان اکو هیچ پست و مقامی به عنوان روابط عمومی فعالیت نمی کند و هیچ خبرنگار و رسانه ای قبل از سفرها حتی بویی نمی برد که ماموران اکو قرار است به کجابروند و شما فکر می کنید ماموریت های مخفی در پیش دارند و این مجموعه از آن جهت که خروجی خاصی ندارد، خبری از خود منتشر نمی کند و برای آنکه مبادا خرج دو نفر خبرنگار و عکاس به گردن مجموعه بیفتد هیچ اکیپ رسانه ای را با خود همراه نمی سازد.
همانگونه که در خبر اشاره شد ، بازهم در جلسات بر توسعه همکاری ها تاکید شده و علاوه بر استفاده از زیبایی های جزیره کیش قرار بعدی برای بندر زیبای چابهار نیز گذاشته شد، حالا ما از خودمان سئوال می کنیم که با این همه تاکید بر حمایت از سرمایه گذاران خارجی و در نظر گرفتن انواع وام ها و تسهیلات و این همه جلسات پرخرج و گرانبار چرا صدایی از اکو در نمی آِید و هیچ نشانی از فعالیت اکو در رسانه ها دیده نیم شود و اغلب مردم اصلا سازمانی با این عنوان را نمی شناسند؟
در ادامه صحبت های دبیرکل اکو خبر دیگری هم از سوی یکی از مسئولان در ایرنا منتشر شده بود.
یك مسوول:
فرصت های سرمایه گذاری مناطق مختلف كشور به اعضای اكو معرفی می شود
كیش- مدیركل همكاری های اقتصادی بین المللی وزارت امورخارجه در مورد تاثیر مثبت برگزاری نشست های منطقه ای در سایر شهرهای كشورمان از جمله جزیره كیش گفت: در این نشست ها، ظرفیت ها و فرصت های سرمایه گذاری مناطق مختلف كشور به اعضای اكو معرفی خواهد شد.علی مجمد موسوی روز پنج شنبه در گفت و گو اختصاصی با خبرنگار ایرنا، افزود: بدون شك این افراد نمایندگان خوبی برای جذب سرمایه گذاران خارجی برای مشاركت در طرح های اقتصادی كشورمان هستند .وی ادامه داد: در این نشست ها علاوه بر این كه سفرا و نمایندگان با ظرفیت های توریستی و پتانسیل های هر یك از استان ها، جزایر و مناطق آزاد كشورمان آشنا می شوند برخی ازاین كشورها در زمینه سرمایه گذاری در ایران نیز فعالیت خواهند كرد.نشست اعضای سازمان اقتصادی اكو امروز (پنجشنبه) در كیش پایان می رسد.سازمان اقتصادی اكویك سازمان منطقه ای است كه در سال ۱۹۸۵ برای توسعه همكاری های اقتصادی و فرهنگی توسط جمهوری اسلامی ایران، پاكستان و تركیه تاسیس شد و هم اكنون قزاقستان ،افغانستان،جمهوری آذربایجان ،قرقیزستان، تاجیكستان، تركمنستان و ازبكستان عضو این سازمان هستند.
به پاراگراف آخر این خبر توجه فرمودید؟ کافی است در اینترنت به دنبال مطالبی از اکو بگردید، تنها جملات درباره اکو همین پاراگرافی است که خبرنگاران از آنجا که هیچ مطلب دیگری درباره اکو ندارند که بگویند، آن را به آخر مطلب خود می افزایند!
جناب آقای موسوی هم در گفتگوی اختصاصی با ایرنا که حتما هیچ خبرنگار دیگیر هم در آنجا نبوده که چیزی بپرسد و بخواهد که بداند بر مثبت بودن نشست تاکید کرده و فرموده اند که سرمایه گذاران خارجی با این نشست به سرمایه گذاری در ایران ترغیب می شوند، البته حق هم دارند که نظر خوشی در این باره داشته باشند، زیرا ایشان در برنامه همایش ملی ایران و سازمان همکاری های اقتصادی اکو در روز های یکم و دوم اسفند ماه حضور نداشتند که ببینند غیر از یک نفر از وزارت نفت و یک نماینده علی البدل از سازمان توسعه تجارت هیچ یک از مسئولان که بریا همایش دعوت شده بودند بخش خصوصی و سرمایه گذار داخلی را اعتنا نکرده و برای همایش به کاخ آموزش و پژوهش وزارت امور خارجه تشریف فرما نشدند ! البته حق هم داشتند، چون جناب معروفی دبیر کل محترم هم که از سفر فرنگ برگشته بودند به دلیل خستگی خیلی زیاد سفر، بعد از ۱۰ دقیقه سخنرانی همراه با وزیر امور خارجه جلسه را ترک کردند و احتمالا در ذهنشان بر توسعه روابط و تشویق سرمایه گذاران بخش خصوصی ایران برای توسعه اکو تاکید کردند!
در عصر ارتباطات و رسانه ، در فضای بین المللی ، غیر از جلسات سری سیاسی که عموما موضوعات و خروجی آنها هم برای اصحاب رسانه از پیش تعیین شده است، در اجلاس فرهنگی، اجتماعی و بخصوص اقتصادی در جهان بحران زده امروز، برد اتفاقات که از طریق رسانه ها منعکس می شود، از خود موضوعات و چرایی جلسات اقتصادی مهمتر است و در این وانفسا، اکو راهی برعکس را طی می کند و علاوه بر اینکه به دنبال ضمانت اجرا ی مصوبات خود نیست، یکی از بندها ی اصلی اساسنامه خود که همانا تاسیس خبرگزاری اکو(اکونا) است را بنا به دلایلی که گردانندگان آن بهتر می دانند و لابد اولین آنها نداشتن بودجه است به دست فراموشی سپرده و از برنامه های رسانه ای و خبری و کمک گرفتن از رسانه ها برای توسعه فعالیت های خود بر حذر است، اکو حتی سایت ساده خود را هم به روز آوری نمی کند که دل مراجعه کنندگان برای گرفتن اطلاعات خوش باشد، آنوقت آقای موسوی با خوش بینی اظهار می کنند که سرمایه گذاران خارجی به اکو خواهند پیوست و آنها چگونه باید برای سرمایه گذاری دلخوش بشوند و اطلاعات و اخبار و تبلیغات لازم را بدست بیاورند ؟؟ لابد خودشان بهتر از ما می دانند و عقل ما در این باره تا آن حد نمی رسد . و این شد که سازمان فرهنگی اکو با حمایت های همه جانبه وزارت فرهنگ از سازمان اقتصادی اکو جلو افتاده و با انواع و اقسام تبلیغات رسانه ای بسیار پرجاذبه تر از سازمان همکاری های اکوپارس پیش می رود.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false