×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

شعر سعدي جهان‌شمول و حاوي پيامي جهاني است؛ چرا كه برخاسته از نيازهاي متعالي بشري و جلوه‌گاه فطرت انساني است.

خسرو قاسميان در شيراز، به مناسبت روز سعدي (اول ارديبهشت‌ماه) اظهار كرد: سخن سعدي تاريخ مصرف ندارد و برخلاف برخي شخصيت‌هاي ديگر در شعر و ادبيات كهن، قالب‌هاي انتخابي سعدي براي شعرهايش متنوع است.
او در ادامه بيان كرد: يكي از محورهاي عمده شعر سعدي، سهل و ممتنع بودن آن است؛ به طوري كه در نگاه نخستين، ساده و آسان به نظر مي‌آيد؛ اما در عين حال پيچيدگي و سنگيني خاص خود را دارد.
 قاسميان افزود: همان‌گونه كه شعر سعدي به سهل و ممتنع بودن شهرت دارد، سخن گفتن درباره شخصيت او هم ساده و در عين حال دشوار است.
 مدرس ادبيات دانشگاه شيراز گفت: يكي از وجوه برجسته سعدي اين است كه بر كرسي آموزه‌هاي اخلاقي تكيه زده و معلم اخلاق محسوب مي‌شود. او خاطرنشان كرد: در كنار پند و اندرز كه زبان گوياي اين شاعر بزرگ است، عشق و عاطفه نيز در كلام و اشعار او به چشم مي‌خورد و به تعبيري، شخصيت و كلام او پارادوكسيكال است.
قاسميان «بوستان» سعدي را آرمان‌شهر اين شاعر خواند و گفت: در مجموعه «گلستان»، سعدي با دنياي واقعيات سر و كار دارد و به خوب، بد، زشت و زيبا اشاره مي‌كند؛ اما «بوستان» آرمان‌شهر سعدي و دنياي آرزوهاي اوست.
 او در ادامه اظهار كرد: غزليات سعدي به عنوان روان‌ترين غزليات در تاريخ ادبيات به شمار مي‌رود و با رويكردي عاشقانه و عارفانه سروده شده كه اين عشق گاهي زميني و گاهي آسماني است.
 او همچنين در مقايسه غزل سعدي و حافظ اظهار كرد: سعدي در غزليات خود بيش‌تر در زمين سير مي‌كند و گاهي به آسمان‌ها مي‌رود؛ اما حافظ در آسمان‌ها سير مي‌كند و گاهي به زمين مي‌آيد. قاسميان با اشاره به جايگاه سعدي و شعر او در ادبيات كلاسيك جهان، گفت: حدود ۵۰۰ سال قبل، در كشورهاي فرانسه و آلمان، آثار سعدي، حافظ و مولوي ترجمه شده و در حال حاضر به عنوان متون ادبي تدريس مي‌شود.
 او اضافه كرد: حاكمان آن دوره در فرانسه نام فرزند خود را سعدي مي‌گذاشتند و چند نسل از اين حكام مفتخر بودند اين نام را براي فرزند خود انتخاب مي‌كنند كه معروف‌ترين آن‌ها، سعدي كارلوست.
 منبع:ایسنا

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false