×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

سخنگوی وزارت معادن افغانستان گفت كشورش از سرمایه گذاری شركت های ایرانی واجد شرایط لازم در شناسایی، بهره برداری و استخراج از معادن و منابع زیر زمینی انبوه افغانستان استقبال می كند.

جواد عمر در كابل با بیان اینكه افغانستان دارای منابع غنی معدنی فراوانی است كه برخی از آنها در منطقه و جهان بی نظیرند، افزود: تمام شركتهای خارجی از جمله شركتهای ایرانی كه بتوانند بیشترین منافع را برای افغانستان داشته باشند، می توانند در مزایده ها و مناقصه های این وزارتخانه شركت كنند.

وی با بیان اینكه افغانستان دارای منابع گسترده زیرزمینی از جمله ذخایر كلان مس، آهن، ذغال سنگ، مرمر، فلزات زینتی، سنگ های قیمتی و هیدروكربن ها است، افزود: بی ثباتی درازمدت باعث شده است تا این منابع در افغانستان دست نخورده باقی بماند و اكتشاف چندانی روی آنها اجرا نشود، اما وزارت معادن افغانستان اكنون تحقیقات و ابتكاراتی برای شناسایی و اكتشاف و استخراج از این منابع در دست تهیه دارد.

جواد عمر گفت: مطالعات اولیه و شناسایی در ۲۴ نقطه این كشور انجام شده است و ارزش منابع ذخایر معدنی شناسایی شده در مجموع آنها سه تریلیون دلار تخمین زده می شود.

وی با بیان اینكه تاكنون ۴۰۰ معدن در این كشور شناسایی شده است، گفت: هم اكنون دولت و این وزارتخانه در صدد تدوین یك برنامه خاص و جامع پنج ساله برای استفاده بهینه از منابع زیرزمینی و معادن كشور هستند و بر همین اساس با برنامه سازی در دست اجرا تغییرات گسترده ای در این وزارتخانه انجام شده و واحدهای استانی را نیز در سراسر اكسور ایجاد كره ایم .

جواد عمر افزود: همچنین افراد بومی را برای فراگیری آموزش علوم معدنی به كشورهایی نظیر آفریقای جنوبی و استرالیا كه در این زمینه تجربیات خوبی دارند، اعزام كرده ایم و این كار همچنان ادامه خواهد داشت.

وی یكی از اهداف مهم سرمایه گذاری در بخش معادن را را ایجاد شغل برای افغانها عنوان كرد و افزود: پیش بینی شده است برای هر پروژه بزرگ معدنی در مجموع به صورت مستقیم برای ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر افغانی زمینه كار فراهم شود.

سخنگوی وزارتخانه معادن افغانستان گفت: طرح های این وزارتخانه برای انجام مناقصه یا مزایده، حداقل به شش تا ۹ ماه وقت و برای ایجاد اجرای یك طرح مهم و بهره داری از آن به پنج تا هقت سال وقت نیاز است .

وی از معدن مس به عنوان نخستین تجربه معدنی افغانستان نام برد و گفت: این طرح به مناقصه گذاشته قرارداد آن نیز منعقد شد و طرح بعدی بهره برداری از معدن آهن به عنوان بزرگترین معدن در جهان و منطقه در نوع خود است كه كانادا و هند برنده مناقصه آن شده اند.

سخنگوی وزارت معادن افغانستان گفت: ۱۲۰ معدن كوچك نیز فعال است و قرارداد بهره برداری از یك طرح مهم در بخش سیمان نیز با یك شركت ایرانی امضا شده است.

جواد عمر اظهار امیدواری كرد كه سرمایه گذاری لازم روی منابع معدنی و هیدروكربنی در افغانستان به نتیجه برسد و به نفع تمام افغانها استفاده شود و عواید و در آمدهای بدست آمده در فقرزدایی و توسعه اقتصادی كشورش به مصرف برسد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false