×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

نشريه فارين افيرز در گزارشي در مورد گسترش روند مقابله كشورهاي جهان با فساد مالي نوشت: سال ۲۰۱۱ نقطه عطفي در مبارزه با فساد مالي بود.

به گزارش الف به نقل از نشريه “فارين افيرز”، در ادامه اين گزارش آمده است: در سراسر جهان شاهد اعتراض‌ يكي پس از ديگري بوده‌ايم كه بخشي از اين اعتراض‌ها عليه فساد مالي مقامات كشورها به ويژه در جهان عرب بوده است. در جهان عرب مردم براي سرنگون كردن مقامات سياسي كه ثروت هنگفتي را براي خود جمع كرده بودند در حاليكه شهروندان آن كشورها از در اختيار داشتن ساده ترين مايحتاج اوليه زندگي محروم بودند، به خيابان‌ها ريختند.

در اين گزارش عنوان شد: در سرزمين‌هاي اشغالي نيز اسرائيلي‌ها عليه سياست‌هاي مقامات تل‌آويو تظاهرات كردند و مقامات اسرائيلي شاهد اولين اعتراض‌هاي گسترده اقتصادي بودند. در هند “آنا هزاره” يك فعال اجتماعي در راستاي مقابله جدي با فساد مالي چند بار دست به اعتصاب غذا زد. شهروندان چيني نيز عليه سطح گسترده فساد مالي در كشورشان دست به تظاهرات زدند. در آمريكا، روسيه و كشورهاي اروپايي نيز بخشي از مطالبات معترضان انتقاد از وضعيت فساد مالي و بي عدالتي بوده است.

فساد مالي مدتهاست به يك چالش طولاني مدت در جهان تبديل شده است. تلاش‌ها براي از بين بردن فساد مالي به قرن‌های گذشته بازمي گردد. اما در دوران مدرن مقابله جدي با فساد مالي در سال ۱۹۷۷ در آمريكا آغاز شد. در اين سال به دليل يكسري رسوايي‌هاي فساد در صنعت دفاعي امريكا لايحه مقابله با فساد در اين كشور تصويب شد. از جمله اين اقدامات تلاش براي از بين بردن فساد مالي در شركت‌هاي مهمي همچون جنرال الكتريك، لاكهيد مارتين و مك دانال داگلاس در داخل و خارج از آمريكا بود.

در سال ۱۹۸۹ سازمان بين‌المللي شفافيت آغاز به كار كرد تا مسئوليت روند مقابله با فساد مالي در سراسر جهان را بر عهده بگيرد. پيش از اين در سال ۱۹۷۷ سازمان توسعه و همكاري‌هاي اقتصادي كنوانسيون مقابله با پديده رشوه را تصويب كرد. از آن به بعد كشورهاي زيادي عضو اين كنوانسيون شدند.

در سالهاي اخير مقابله با فساد مالي جدي‌تر شده است. وزارت دادگستري آمريكا اقدامات گسترده‌اي را در مقابله با فساد مالي و پديده رشوه در اين كشور انجام داده است. در اين مقطع زماني وزارت دادگستري امريكا بيش از ۱۵۰ تحقيقات در مقابله با پديده رشوه انجام داده و يا در حال انجام است. سال گذشته در انگليس نيز لايحه جديد در راستاي مقابله با پديده رشوه تصويب شد.

كشورهاي روسيه و چين نيز در سالهاي اخير اقدامات گسترده‌اي براي مقابله با فساد مالي انجام داده‌اند. بايد به اين موضوع نيز اشاره شود كه چين در راستاي مقابله با فساد مالي روند بي‌نظمي داشته است.

طي دو سال گذشته سازمان بين‌المللي شفافيت اطلاعات حياتي ضد فساد مالي جمع‌آوري كرده است و ابرازهاي بسياري را در راستاي مقابله با فساد مالي ارائه كرده است. شركت‌ها، دولت، و مراكز تحقيقاتي و سازمان‌هاي غيردولتي نيز از اين ابرازها براي كمك به برنامه‌هاي ضد فساد مالي‌شان بهره بردند. جوامع اقتصادي و تجاري نيز به روند مقابله مستقيم با فساد مالي پيوستند. اين در حالي است كه بخش خصوصي در كشورهاي مختلف از اين شرايط استفاده كرد و در روند حضور جدي در مبارزه با فساد مالي قرار گرفت.

به بيان ديگر جامعه جهاني پيشرفت‌هاي قابل توجه‌اي در مقابله با فساد مالي حاصل كرده است اما لازم است اقدامات محلي و ملي در اين راستا براي ثمربخشي بيشتر جهاني شود. با توجه به روند مقابله جدي با فساد مالي هيچ كس در امان نيست. در اين راستا كشورهاي مختلف نيز با يكديگر همكاري داشته‌اند. سازمان توسعه و همكاري‌هاي اقتصادي اخيرا دستورالعمل‌هايي را براي شرکتها در مقابله موثرتر با فساد مالی تعیین کرده است.

لازم است دولتهای جهان این را تضمین کنند که یک روند فعال،مستقل و هدفمند را برای تحقیقات در مورد اتهام‌های فساد مالی در سطوح دولتی در نظر می گیرند. برای تحقق این هدف لازم است دولتها آژانس‌های دیده‌بان مستقل تاسیس کنند و به این آژانس‌ها آن چنان قدرتی داده شود تا در هر سطوحی عوامل فساد را تحت پیگرد قانونی قرار دهند.

سال ۲۰۱۲ می تواند زمان مناسبی برای کشورها در ایجاد کمیسیون‌های مشترک با هدف ریشه‌کنی تمامی اشکال فساد مالی باشد. قطعا در این راستا موانعی وجود دارد اما باید گفت که جامعه جهانی در مقابله با فساد مالی به نقطه عطفی رسیده است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false