×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

به همت انجمن زنان پژوهشگر تاريخ ايران، مراسم بزرگداشت توران ميرهادي‌ ـ بنيان‌گذار شوراي كتاب كودك و سرپرست فرهنگ‌نامه‌ي كودكان و نوجوانان ـ برگزار شد.

در اين مراسم كه عصر چهارشنبه (۱۰ اسفندماه) در تالار اميرالمؤمنين مركز دايرة‌المعارف اسلامي و با حضور تعدادي از اعضاي شوراي كتاب كودك، ‌فرهنگ‌نامه‌ي كودكان و نوجوانان و انجمن زنان پژوهشگر تاريخ ايران برگزار شد.

توران ميرهادي ـ مؤسس مجتمع آموزشي و تجربي فرهاد ـ در اين مراسم با تشكر از برگزاركنندگان اين مراسم، در سخناني گفت: اگر بخواهم داستان ۳۲ سال كار فرهنگي‌ام را بگويم زمان زيادي مي‌برد. بنابراين از آن مي‌گذرم. فقط مي‌توانم در رابطه با تدوين فرهنگ‌نامه‌ي كودكان و نوجوانان بگويم كه كار تحقيقي، ظريف و دقيق چه ابعاد مهم و مختلفي دارد و مي‌تواند چقدر براي همه‌ي ما كه در آن كار مي‌كنيم، آموزنده باشد.

او با اشاره به اين‌كه همه‌ي ما زماني كه كار فرهنگي مي‌كنيم، مفهوم «ز گهواره تا گور دانش بجو» را هر روز بهتر درك مي‌كنيم، اظهار كرد: دانش‌ انتها ندارد، محدود نيست و نمي‌توان از يك زاويه به آن نگريست، چراكه دانش، وسعت و عمق دارد كه اگر با آن روبه‌رو شويم، هر روز دريچه‌هاي تازه‌اي روي ما گشوده خواهد شد.

مسؤول طرح فرهنگ‌نامه‌ي كودكان و نوجوانان با بيان اين‌كه هنوز همه‌ي ما دانشجو هستيم و دائم مي‌خوانيم،‌ مي‌انديشيم و بحث مي‌كنيم، ادامه داد: هيچ كسي در مراحل نوشتن و آماده‌سازي فرهنگ‌نامه‌ي كودكان و نوجوانان مطلقا به خودش اجازه نمي‌دهد حرف آخر را بزند، چراكه در هر مرحله از كار ممكن است تغييراتي به‌وجود آيد و مقاله‌هايي كه براي درج در اين فرهنگ‌نامه نوشته مي‌شوند، اصلاح و دگرگون شوند.

او درباره‌ي تدوين فرهنگ‌نامه‌ي كودكان و نوجوانان با بيان اين‌كه دخالت دادن كودكان و نوجوانان خواننده يكي از مهم‌ترين كارهايي است كه در شكل‌گيري مقالات اين فرهنگ‌نامه وجود دارد، بيان كرد: اگرچه مقالات اين فرهنگ‌نامه توسط گروه‌هاي تخصصي تهيه مي‌شود، اما خواننده‌ي آن كه كودكان و نوجوانان هستند، اهميت زيادي براي ما دارد. به همين منظور، شوراي مشورتي فرهنگ‌نامه را كه از كودكان ۱۰ تا ۱۶ ساله تشكيل شده‌اند، تأسيس كرده‌ايم و در هر مرحله از نوشتن مقاله‌ها كه درمي‌مانيم، آن‌ها را فرامي‌خوانيم و از آن‌ها براي رفع مشكلات بهره مي‌بريم.

وي در ادامه با بيان اين‌كه بايد در تمام مراحل نوشتن فرهنگ‌نامه، آن را براساس بچه‌هاي سرزمين ايران نوشت و شكل داد، اظهار كرد:‌ فرهنگ‌نامه‌ي كودكان و نوجوانان يك كار دسته‌جمعي است و در اين مجموعه، من از همه شاگرد‌تر هستم و خدا را شكر مي‌كنم كه در اين سن و سال هنوز مي‌توانم ياد بگيرم.

او در بخش ديگري از سخنانش گفت:‌ معتقدم هر كار پايداري بايد در زمان كار، راه و روش خود را پيدا كند. در حال حاضر در كار گردآوري فرهنگ‌نامه نيز ما با انتقال تجربه‌ي سال‌هاي گذشته به همه‌ي همكاران و كار مطالعاتي مداوم، توانايي اين را داريم تا سالي يك جلد از فرهنگ‌نامه را منتشر كنيم. در حالي كه در سال‌هاي گذشته هر چهار سال يك‌بار، يك جلد از فرهنگ‌نامه به چاپ مي‌رسيد.

ميرهادي با بيان اين‌كه هر حركت و تصويري كه در اين فرهنگ‌نامه وجود دارد تلاشي صميمي‌، صادقانه و بزرگ از يك گروه تواناست كه براي بچه‌هاي اين سرزمين تلاش مي‌كنند، ادامه داد:‌ در كار گردآوري فرهنگ‌نامه‌ي كودكان و نوجوانان تلاش كرده‌ايم انتقال تجربه به همكاران را سرعت بخشيم تا جايي كه هم‌اكنون هم‌زمان با جلد چهاردهم فرهنگ‌نامه كه آماده شده است و به‌زودي منتشر مي‌شود، جلدهاي ۱۵، ۱۶و ۱۷ آن نيز در حال آماده شدن هستند تا بتوان اين اثر را زودتر به دست نسل جوان كشور رساند.

ميرهادي در پايان، با بيان اين‌كه خدا را شكر مي‌كنم كه هنوز توانايي يادگيري و شاگرد بودن را به من داده است، افزود:‌ فرهنگ ايران، ثروت غني‌اي دارد كه هم‌اكنون در اختيار ما قرار گرفته است و ما نيز وظيفه داريم اين فرهنگ را به مردم سرزمين منتقل كنيم.

در بخش ديگري از اين مراسم حوريه سعيدي ـ رييس انجمن زنان پژوهشگر تاريخ ـ در سخناني از برگزاري سمينار آينده‌ي اين انجمن با عنوان «نقش زن مسلمان در ايران معاصر» در سال ۱۳۹۲ خبر داد و برخي فعاليت‌هاي اين انجمن را تشريح كرد.

او بيان كرد:‌ انجمن زنان پژوهشگر تاريخ تا كنون با همكاري مراكز مختلف و بدون حمايت دولتي و فقط با اراده‌ي اعضاي انجمن كه فارغ‌التحصيل تاريخ هستند، به كار خود ادامه داده است و مي‌دهد.

وي در بخشي از سخنانش اشاره‌اي به نقش زن در تاريخ ايران كرد و گفت:‌ نقش زن در تاريخ ايران به اعتراف بسياري از محققان تاريخي يا ناديده گرفته شده يا نوشته نشده است. بنابراين ما بايد تلاش كنيم تا اين نقش را بدون حب و بغض گردآوري،‌ ثبت و حفظ كنيم.

در بخش ديگري از اين مراسم، نوش‌آفرين انصاري ـ دبير شوراي كتاب كودك ـ بخش‌هايي از كتاب‌هاي توران ميرهادي را براي حاضران خواند.

او درباره‌ي فرهنگ‌نامه‌ي كودكان و نوجوانان، گفت: تاريخ انتشار جلد نخست اين فرهنگ‌نامه به سال ۱۳۷۱ برمي‌گردد كه تداوم انديشه‌ي كارگروهي است كه شايد تعداد آن‌ها به ۱۰۰ نفر برسد؛ اما انديشه‌ي مسلط بر اين گروه، يك مادر و ويراستار خبره به نام «توران ميرهادي» است.

به گزارش ايسنا، زهره قائيني ـ كارشناس ارشد كتاب‌داري و از پايه‌گذاران شوراي تاريخ ادبيات كودكان ـ نيز با تشكر از انجمن زنان پژوهشگر تاريخ براي برگزاري اين مراسم به توصيف برخي فعاليت‌هاي توران ميرهادي در طول ۳۲ سال زندگي فرهنگي‌ او اشاره و اظهار كرد:‌ توران ميرهادي آموزش و پرورش را براي جست‌وجويي در درون و بيرون انسان مي‌دانست. او اين نكته را دريافته بود كه حضور در آموزش و پرورش گستره‌اي عظيم است و تلاش زيادي مي‌طلبد.

او ادامه داد:‌ توران ميرهادي مي‌دانست كه جست‌وجو در آموزش و پرورش كاري ظريف و پيوسته است.

هنگامي كه به اين كار وارد شد، از بسياري استادان مانند «جبار باغچه‌بان» آموخته بود كه اساس كار را بايد در مطالعه،‌ كشف،‌ جست‌وجو كردن‌ و آموختن قرار داد.

قائيني گفت:‌ بايد آنچه را كه توران ميرهادي در اين سال‌ها به او باور داشته و عمري را در تحقق آن سپري كرده است، با جامعه امروز سنجيد و گفت در زمانه‌اي كه به دانش‌آموزان اجازه‌ي متفاوت بودن داده نمي‌شود و خانواده‌ها داوطلبانه فرزندان‌شان را به مسلخ تست‌زني مي‌برند و كتاب غيردرسي خواندن گناهي غيربخشودني است، پيشبرد تفكر ميرهادي و كساني كه مي‌خواهند راه او را بروند تا چه اندازه مي‌تواند سخت و دشوار باشد.

او در ادامه عنوان كرد: در واقع، بزرگداشت ميرهادي پاسداشت ارزش‌هايي است كه او سال‌ها براي آن‌ها كوشيد. صلح، دوستي‌، عشق‌، احترام‌، حس مسؤوليت‌، شادي‌، انسانيت‌، سادگي و يگانگي‌، در بافت جامعه، ساختار آموزش و پرورش و خانواده‌ها ارزش‌هايي است كه ميرهادي براي آن‌ها تلاش كرده است و امروز نيز بايد آن‌ها را پاس داشت.

در بخش ديگري از اين مراسم، دكتر عباس حري‌ ـ استاد كتاب‌داري دانشگاه تهران ـ با بيان اين‌كه‌ نگاه همه‌جانبه به ايران، چيزي است كه در فرهنگ‌نامه‌ي كودكان و نوجوانان وجود دارد، از حاضران در مراسم خواست مقالات فرهنگ‌نامه‌ي كودكان و نوجوانان را دوباره بخوانند تا براي آن‌ها روشن شود حضور نگاه ايران در فرهنگ‌نامه به چه معني است.

او در ادامه گفت:‌ ۹۰ درصد مقالات فرهنگ‌نامه‌ي كودكان و نوجوانان تحليلي است. اين ارزش بزرگي است و نگاهي است كه در كتاب‌ها و آثار تأليفي توران ميرهادي همواره وجود داشته است. غوطه‌ور شدن در فرهنگ از ديگر ويژگي‌هاي نگاه ميرهادي از سال ۱۳۵۹ تا امروز است.

در پايان اين مراسم، از سوي انجمن زنان پژوهشگر تاريخ ايران، دايرة‌المعارف بزرگ اسلامي‌، شوراي كتاب كودك‌ و فرهنگ‌نامه‌ي كودكان و نوجوانان،‌ هدايا و لوح‌هاي تقديري به توران ميرهادي اهدا شد. شفيعي كدكني از جمله افرادي بود كه در اين مراسم حضور داشت.

همچنين در اين مراسم، فيلم درباره‌ي فعاليت‌هاي فرهنگي و اجتماعي توران ميرهادي پخش شد. در بخشي از مراسم نيز تعدادي از دوست‌داران و شاگردان توران ميرهادي جملاتي زيبا و توصيفي را خطاب به او يبان كردند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false