×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

مدیرعامل خانه هنرمندان از برپایی برنامه های مختلف شامل اجرای موسیقی، نمایشگاه هنرهای تجسمی، نمایش فیلم های مستند و اجرای تئاتر، طی برپایی هفته فرهنگی هند در ایران خبر داد.

مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان در نشست خبری هفته فرهنگی هند در ایران گفت: یكی از راه های مهم معرفی فرهنگ، هنر، شخصیت و وی‍ژگی مردم ایران به سایر كشورها و ملت ها، گفتمان فرهنگی است.

وی افزود: ضمن آنكه برگزاری برنامه های فرهنگی هنری مشترك بین ایران و سایر كشورها فرصت خوبی برای ترویج اندیشه ها و ایده های امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب اسلامی و تمام ارزش های جمهوری اسلامی ایران است.

سرسنگی به رابطه دیرینه ایران و هند اشاره كرد و گفت: این دو كشور به لحاظ زبان، ادبیات و سایر حوزه های هنری مشتركات بسیاری با یكدیگر دارند.

وی افزود: ایران و هند جز كشورهای دارای تمدن و قدمت فرهنگی هستند و هنرمندان دو كشور نیز از سال ها پیش به همین خاطر ارتباطات عمیقی با یكدیگر داشته اند. از این رو برآن شدیم برنامه فرهنگی و هنری شامل مشتركات و ویژگی های فرهنگی بومی دو كشور را در خانه هنرمندان میزبانی كنیم.

سرسنگی به تشریح برنامه های این هفته فرهنگی پرداخت و گفت: این هفته فرهنگی روز ۱۸ خرداد ماه با حضور غلامعلی حداد عادل و جمعی از اساتید و هنرمندان در خانه هنرمندان افتتاح می شود. علاوه بر آن در این روز نشست های پژوهشی با عناوین ادبیات و ادبیات نمایشی هند، ادبیات فارسی در هند و تئاتر در هند به همراه اجرای موسیقی برگزار می شود.

نمایش فیلم های مستند بسم الله خان و بنارس، گیتان جالی، اردوهجیس كانام و بازگشت به سرزمین گندوانا به همراه اجرای موسیقی گروه نوازی راجش پرسونا و هنرمندان ایرانی چون سعید تهرانی، حسین نیستان، صادق مهدوی و علی بروجردی از دیگر برنامه های هفته فرهنگی هند در تهران است كه سرسنگی به آن اشاره كرد.

وی همچنین به رایزنی های صورت گرفته برای برپایی هفته فرهنگی ایران با حضور هنرمندان مختلف كشور در هند اشاره و عنوان كرد: درصورت انجام توافقات نهایی این هفته فرهنگی در نیمه دوم سال ۹۱ برگزار می شود.

سرسنگی برگزاری هفته فرهنگی هند در ایران را در راستای گسترش فعالیت های بین المللی خانه هنرمندان توصیف كرد و گفت: هفته فرهنگی ژاپن، برگزاری سینمار مشترك با كشور آلمان و برپایی نمایشگاه كشور اتریش از دیگر برنامه های بخش بین الملل این مركز فرهنگی هنری است.

وی همچنین به برگزاری نمایشگاه پوستر و عكس دل دیده اشاره كرد و توضیح داد: با همكاری ستاد برگزاری ارتحال امام خمینی(ره)، نمایشگاهی از آثار برتر عكس و پوستر این جشنواره روز ۱۰ خرداد ماه در خانه هنرمندان افتتاح می شود كه در همین روز برگزیدگان این برنامه هنری معرفی و تقدیر می شوند.

** دانستن زبان فارسی، نشانه فضل و كمال است

سفیر هند در ایران نیز در سخنانی دو كشور ایران و هند را به لحاظ فرهنگی و تمدنی بسیار نزدیك توصیف كرد و گفت: به گفته اولین نخست وزیر فقید هند لعل نهرو اعتقاد دارم كه گفته بود در سراسر دنیا هیچ كشوری وجود ندارد كه به اندازه ایران و هند به یكدیگر نزدیك باشند.

سریو استاوا افزود: در هند زبان فارسی هفت قرن زبان دولت ها بوده و طی سال ها، واژه های بسیاری مثل زندگی وارد زبان اردو شده است. امروز نیز دانستن این زبان نشانه فضل و كمال است.

وی خاطرنشان كرد: اشتراكات زبانی، فرهنگ دو كشور را در زمینه های دیگری چون معماری نیز به یكدیگر نزدیك می كند.

به گفته سفیر هند در تهران، همزمان با هفته فرهنگی، موسیقی و صنایع دستی این كشور به نمایش گذاشته می شود. ضمن آنكه هر روز در خانه هنرمندان چای هندی عرضه می شود تا علاقه مندان با این نوشیدنی سنتی هند آشنا شوند.

هفته فرهنگی هند در ایران از ۱۸ خرداد ماه در خانه هنرمندان برگزار می شود.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false