×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت:مطالعه و تحقیق در حوزه فناوری نانو در کشور دو سال به طول انجامید.
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: براساس چشم انداز ۱۰ ساله و سند راهبردی نانو، ایران تا پایان سال ۲۰۱۵ میلادی یکی از ۱۵ کشور برتر جهان در حوزه فناوری نانو خواهد بود.

به گزارش فارس، سعید سرکار، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه فناوری نانو یکی از فناوری‌های نوظهور دهه ۹۰ میلادی است که در پایان این دهه و آغاز سال ۲۰۰۰ میلادی آمریکا، ژاپن و برخی از کشورهای اروپایی سرمایه گذاری در این حوزه را توسط مکانیزم‌های دولتی آغاز کردند، افزود: بر این اساس در ایران، دفتر امور فناوری‌های ریاست جمهوری که یکی از ماموریت‌هایش را رصد فناوری در دنیا می‌داند، برای نخستین بار این مقوله را بررسی و پیشنهاد کرد کشور در این حوزه برنامه‌ریزی داشته باشد و به این علم بپردازد.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه مطالعه و تحقیق در حوزه فناوری نانو در کشور دو سال به طول انجامید، تصریح کرد: در سال ۱۳۸۳ مقرر شد تا ستاد توسعه فناوری فناوری زیر نظر مستقیم ریاست جمهوری و به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه ستاد توسعه فناوری نانو متشکل از شش وزارتخانه و پنج متخصص در حوزه سیاست‌گذاری و مدیریت تکنولوژی است، ادامه داد: ستاد توسعه فناوری نانو نخستین و قدیمی‌ترین ستاد در حوزه توسعه فناوری است.

سرکار افزود: به طور طبیعی توسعه این فناوری برای اجرای سیاست‌گذاری، مدیریت، حمایت، هدایت و در نهایت ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها در این حوزه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود، بنابراین از ابتدای تشکیل ستاد توسعه فناوری نانو برنامه‌ریزی شد که به تمام حلقه‌های زنجیره اعم از تولید علم و فناوری، توسعه فناوری، تولید محصول و بازاریابی به یک میزان توجه شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: بنابراین وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت،درمان و آموزش پزشکی وارد این ستاد شدند، زیرا توسعه منابع انسانی و تقویت نیروهای متخصص از مهم‌ترین اهداف ستاد محسوب می‌شوند. همچنین از وزارت صنعت،معدن و تجارت با توجه به اهمیت توسعه صنعتی در کشور ‌و وزارت جهاد کشاورزی با رویکرد توسعه این فناوری در حوزه کشاورزی برای حضور در این ستاد دعوت شد.

اهمیت ترویج و شناساندن حوزه فناوری نانو در کشور

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: بعد از شکل‌گیری این ستاد و ایجاد ساختارهای لازم در آن، ترویج این فناوری و شناساندن اهمیت این حوزه در کشور سرلوحه اقدامات و برنامه‌ها قرار گرفت که به طور طبیعی سیاستگذاران کشور هم در صدر ترویج این فناوری حضور داشتند.

سرکار افزود: در زمان شکل‌گیری ستاد توسعه فناوری نانو با توجه به اینکه تعداد متخصصان این حوزه از انگشتان دست تجاوز نمی‌کرد، لازم بود که فعالیت ترویجی گسترده‌ای در این حوزه آغاز شود تا این فناوری برای عموم مردم جامعه، شناخته و قابل درک باشد.

وی تأکید کرد: با توجه به این موارد کارگروه توسعه فناوری نانو و اجرای امور ترویجی یکی از بخش‌هایی بوده که از ابتدای شکل‌گیری این ستاد، فعالیت‌های زیادی در زمینه ترویج و شناخت این مقوله به جامعه داشته است.

تدوین سند راهبردی ۱۰ ساله توسعه فناوری نانو

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه پس از تشکیل این ستاد برنامه راهبردی ۱۰ ساله نیز تدوین شد، اظهار کرد: این برنامه به سه قسمت سه ساله اول، دوم و چهارساله نهایی تقسیم می‌شود.

سرکار افزود: از سال ۱۳۸۵ اقدامات اجرایی این سند آغاز و مورد تأیید و تصویب قرار گرفت که در آن برای تمام حلقه‌هایی که باید مورد توجه قرار گیرد، برنامه‌های مشخصی تدوین شد.

وی با بیان اینکه در این سند مشخص شده است که در دهه آینده ایران در این فناوری نانو چه جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد داشت، ادامه داد: در این چشم‌انداز تعریف شد که ما باید از فناوری نانو برای تولید ثروت و ارتقای کیفیت زندگی مردم استفاده کنیم. همچنین مأموریت ما از ابتدا این بود که تا پایان سند راهبردی در سال ۲۰۱۵ میلادی، ایران باید در تمام حلقه‌ها یکی از ۱۵ کشور برتر جهان باشد.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: این حلقه‌ها دربرگیرنده توسعه منابع انسانی و تربیت نیروهای متخصص در حوزه فناوری نانو و تولید علم می‌شود که شاخص بین‌المللی آن کمیت و کیفیت مقالات معتبر بین‌المللی است. در بخش توسعه فناوری هم تعداد ثبت اختراعات بین‌المللی یا پتنت‌های آمریکا و اروپا است. همچنین تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله مولفه‌هایی است که در حوزه فناوری نانو مورد توجه است.

سرکار خاطرنشان کرد: در بخش صنعت، فناوری نانو در دو مرحله مورد توجه است؛ مرحله رسوخ این فناوری در صنایع ملی برای ارتقای کیفیت محصولات و افزایش رقابت‌پذیری صنایع در منطقه و بازارهای جهانی است و مرحله دوم هم این است محصولاتی مبتنی بر فناوری نانو در آینده وارد بازار شوند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false