×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

حوزه‌هایی مانند نفت و گاز و انرژی، هوافضا و گیاهان دارویی برای امسال در دستور کار قرار گرفته اند که سند پرمحتوا و دقیقی در حوزه هوا و فضا تدوین شده و در جلسات آینده بررسی آن ادامه می یابد.

شانزدهمین جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست دکتر محمدرضا مخبر دزفولی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد و دکتر منصور کبگانیان قائم‌مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی، در تشریح دستور کار و مصوبات جلسه گفت: در این جلسه به‌دلیل آن که دومین جلسه سال ۱۳۹۱بود، گزارش کامل و مبسوطی از عملکرد ستاد در سال ۱۳۹۰ ارائه شد که مورد توجه اعضا قرار گرفت.

وی افزود: پیشنهادهایی در جهت توانمندتر شدن و تقویت نقاط قوت ستاد و رفع نواقص احتمالی ارائه شد که این گزارش با توجه به این پیشنهادها تکمیل و در جلسات بعدی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و به‌صورت عمومی هم منتشر خواهد شد.

بررسی موضوع مالکیت فکری و معنوی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: موضوع مالکیت فکری و معنوی، به‌علت جایگاه ویژه و ارتباط این موضوع با حوزه‌های مختلف علم و فناوری و آسیب‌هایی نیز که از این حیث متوجه نظام علم و فناوری بود، در هنگام تدوین نقشه جامع علمی کشور مورد توجه قرار گرفت.

لزوم اصلاحات ساختاری و حقوقی در حوزه مالکیت معنوی

قائم مقام ستاد راهبری نقشه ادامه داد: راهبرد ملی بسیار پرقدرت و اقدامات ملی دقیق در این حوزه در نقشه جامع علمی کشور مصوب شد و با توجه به این نکته که متاسفانه دستگاه‌های مختلف هنوز به جمع بندی کاملی در این حوزه نرسیده اند شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به جایگاه و رسالت خود در سال ۱۳۹۱ به عنوان اولین دستور کار خود به این حوزه مهم ورود پیدا کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه امیرکبیر گفت:‌ اصلاحات ساختاری و حقوقی زیادی در این حوزه لازم است که باکمک مجلس شورای اسلامی باید این اصلاحات انجام شود.

دکتر کبگانیان افزود:‌ با کمک قوه مجریه هم اصلاحات ساختاری و چارچوب‌های سیاستی در حوزه اجرایی باید تدوین شود.

وی ادامه داد: این جلسه با توجه به اهمیت و عمق موضوع، ‌اولین جلسه خواهد بود و چون کار سنگین است جلسات متعدد دیگری در این موضوع تشکیل خواهد شد.

تعیین تکلیف برای دستگاه‌های اجرایی پس از بررسی توانمندی‌های آنان

قائم مقام ستاد راهبری در مورد تکالیف دستگاه‌های اجرایی گفت: در این ارتباط دستگاه‌هایی مانند وزارت علوم، معاونت علمی و فناوری و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید گزارش خود را به ستاد ارائه دهند و بعد از این گزارش‌ها با توجه به توانایی‌ها و امکانات دستگاه‌های مزبور تکالیف هر یک از آنها معین خواهد شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه امیرکبیر ادامه داد: در سال ۱۳۹۰ برخی از اسناد ملی در حوزه‌های مهمی مانند علوم شناختی تصویب و ابلاغ شد و در حال اجرا است.

اسناد ملی نفت و گاز، هوافضا و گیاهان دارویی در دستور کار ستاد

دکتر کبگانیان افزود: در حوزه‌هایی مانند نفت و گاز و انرژی، هوافضا و گیاهان دارویی برای امسال در دستور کار قرار گرفته که در جلسه گذشته موضوع هوا و فضا مورد بررسی قرار گرفت که سند پرمحتوا و دقیقی در این حوزه تدوین شده که در جلسات آینده بررسی آن ادامه خواهد یافت.

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: موضوع حمایت از دانشجویان دکتری، با توجه به مشکلات معیشتی این عزیزان در حین تحصیل بر اساس مفاد نقشه جامع، طی چند جلسه در سال ۱۳۹۰برنامه‌ها و سیاست‌های حمایتی مشخصی را تصویب و ابلاغ کردیم.

وی افزود: امیدواریم که دانشجویان دکتری،‌ با تسریع روند اجرای این مصوبه توسط دستگاه‌های اجرایی اثرات این مصوبه را هرچه زودتر شاهد باشند.

عضو هیأت علمی دانشگاه امیرکبیر گفت:‌ پیشنهادهایی برای دستور کار ستاد در سال ۱۳۹۱ دریافت کرده‌ایم که برای بررسی بیشتر در دستور کار قرار دارد.

وی اضافه کرد: منتظر هستیم تا سایر دستگاه‌های عضو برنامه‌های خود را ارائه دهند تا با جمع‌بندی نهایی ستاد وارد بررسی شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بحث مالکیت فکری، اتمام بررسی سند هوا و فضا امسال در اولویت است.

اسناد ملی تعیین‌کننده خط مشی بیست ساله در حوزه خاص هستند

دکتر کبگانیان ادامه داد: اسناد ملی، اسناد سنگینی هستند که خط مشی بیست ساله در حوزه‌های خاص را معین می‌کنند و معتقدیم بدنه کارشناسی ما می‌تواند پنج سند ملی را مورد بررسی قرار دهد، ‌البته این بررسی در عین سرعت باید با دقت توام باشد.

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: نظارت بر روند اجرا و اخذ گزارش از دستگاه‌های مجری نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

تسریع روند کار ستاد با تکمیل ساختار آن

عضو هیأت علمی دانشگاه امیرکبیر گفت: سال گذشته اجرای حدود بیست اقدام ملی را در دستور کار قرار دادیم که پیشرفت خوبی هم داشتیم و امسال با توجه به تکمیل ساختار ستاد راهبری و شکل‌گیری معاونت‌ها و دفاتر می‌توانیم تعداد بیشتری از اقدامات را اجرایی کنیم.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false