×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

هر چند جملات بسياري از بزرگان و علما شنيده‌ايم که نبايد به گذشته بازگشت، اما درس گرفتن از آنچه اتفاق افتاده و انتخاب مسير و تصميم درست را بايد از مزاياي يادآوري گذشته دانست. مروري بر يک هفته پرخبر حوزه ميراث فرهنگي راه روشني براي سال ۹۱ در ذهن هر مخاطبي ترسيم مي‌کند.

برگزاري همايش بزرگداشت روز جهاني محوطه‌هاي تاريخي در تبريز

در ميان هياهوي خبري سازمان، معاون ميراث فرهنگي کشور از ۲ رويداد مهم در يک ماه آينده و رشد ۵۵ درصدي بازديد از موزه‌ها و اماکن تاريخي سراسر کشور در ايام نوروز خبر داد.

برگزاري همايش بزرگداشت روز جهاني محوطه‌هاي تاريخي در اواخر فروردين‌ماه و نخستين همايش ملي معماري دست‌کندهاي تاريخي از ۱۲ تا ۱۴ ارديبهشت‌ماه در کرمان، اخباري بود که «مسعود علويان‌صدر» به متخصصان و کارشناسان حوزه ميراث فرهنگي داد.

وي اظهار داشت: با توجه به نام‌گذاري سال ۲۰۱۲ از سوي سازمان يونسکو به عنوان سال ميراث جهاني و همچنين بزرگداشت چهلمين سالگرد تصويب کنوانسيون ميراث جهاني، در ۳۰ فروردين‌ماه‌ همايشي ۲ روزه برگزار خواهد شد.

اين مقام مسوول تصريح کرد: همايش ملي معماري دست‌کندهاي تاريخي نيز به همت معاونت ميراث فرهنگي کشور، پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و همکاري اداره‌ کل ميراث فرهنگي استان کرمان، دانشگاه‌هاي شهيد بهشتي، علم و صنعت، هنر کرمان و هنر تهران برگزار مي‌شود.

کوه سبلان ثبت جهاني مي‌شود

ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي به عنوان يکي از فعال‌ترين ادارات استان، در روزهاي نخست سال جديد خبر ثبت جهاني کوه سبلان را اعلام کرد.

«تراب محمدي» اظهار داشت: اقدامات مطالعاتي و پژوهشي اين اثر طبيعي در حال آماده شدن است که در تلاشند تا نيمه اول سال ۹۱ اين پرونده مهيا شود. سبلان يک کوه آتشفشاني غيرفعال است که بعد از دماوند و علم‌کوه سومين قله بلند ايران به شمار مي‌آيد.

بناي ۵۳۵ امامزاده در سال ۹۱ مرمت مي‌شود

تاثير سخنان رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در روزهاي پاياني سال ۹۰، در نخستين خبر دبير ستاد بقاع متبرکه اين سازمان نمايان شد.

«حجت‌الاسلام والمسلمين فخرالدين صابري» اظهار داشت: با توجه به تاکيد مقام معظم رهبري و دستور ويژه رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در خصوص مرمت و بهسازي اماکن مذهبي براي آسيب‌شناسي بقاع متبرکه اقدام شد.

دبير ستاد بقاع متبرکه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري تصريح کرد: از ميان ۱۵۵۰ امامزاده و بقعه متبرکه تحت پوشش اين سازمان، ۵۳۵ بنا نيازمند مرمت اضطراري و اورژانسي‌اند که در سال۹۱ انجام خواهند شد.

قيام ۱۵خرداد سال ۴۲ ثبت ملي مي‌شود

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري تهران در اين روزهاي پرخبر دست خالي نبود. «محمدحسين فراهاني» از ثبت معنوي مکان رخداد قيام ۱۵ خرداد خبر داد.

وي افزود: اهميت واقعه ۱۵خرداد ۱۳۴۲ و تظاهرات مردم ورامين و تهران که نقطه عطف انقلاب اسلامي به شمار مي‌آيد، موجب شد تا اين واقعه تاريخي را در فهرست ميراث ملي کشور ثبت کنيم.

فصل پنجم کاوش معدن مردان نمکي مهرماه آغاز مي‌شود

اما بد نيست خبري هم از حوزه باستان‌شناسي داشته باشيم، آغاز فصل پنجم کاوش معدن مردان نمکي براي علاقه‌مندان باستان‌شناسي خبر خوبي بود.

«يحيي نقي‌زاده محجوب» با اعلام اين خبر گفت: اين فصل از کاوش و بررسي معدن همزمان با برپايي همايش علمي باستان‌شناسي در زنجان آغاز خواهد شد. همچنين در اين فصل از کاوش که به صورت مشترک از سوي باستان‌شناسان ايراني و هيات باستان‌شناسي از دانشگاه بوخوم آلمان صورت مي‌گيرد، تحقيق و بررسي اين معدن در نقاط مختلف از سرگرفته خواهد شد.

بهره‌برداري از فاز اول موزه منطقه‌اي خليج فارس

و در نهايت مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري بوشهر گفت: فاز اول موزه منطقه‌اي خليج فارس در سال ۹۱ به بهره‌برداري مي‌رسد.

«احمد دشتي» با اعلام اين خبر افزود: موزه منطقه‌اي خليج فارس در عمارت کنسولگري سابق انگليس ساخته خواهد شد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false