به گزارش پایگاه خبری اکوپارس ،مصطفی تنها در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا گفت: حدود ۵ تا ۶ درصد تولیدات ما صادر میشد که بیشتر آن شامل تایر موتورسیکلت و دوچرخه بود. ما علاوه بر بازارهای آفریقا، عراق و افغانستان را نیز تامین میکردیم اما تا جایی که من اطلاع دارم خیلی زود رقبا جای ما در بازار گرفتند و اگر روزی ممنوعیت صادرات لغو شود باید تلاش و سرمایه گذاری خیلی بیشتری نسبت به قبل انجام دهیم. وی در خصوص مشکلات اصلی تولید کنندگان گفت: در حال حاضر مواد اولیه اصلیترین مشکل ما است به طوری که برخی از کارخانجات ما در مقطعی به دلیل نبود مواد اولیه خط تولید خود را تعطیل کردند. در این صنعت ۴۵ درصد از مواد اولیه به لحاظ ارزشی وارداتی است و شرایط ارزی و تغییر مقررات و محدودیتهایی که در مبادلات بانکی به وجود آمده باعث شده که ما هیچ برنامه مشخص و منظمی برای تامین مواد اولیه نداشته باشیم. تنها ادامه داد: هند دیگر به ما مواد اولیه نمیدهد و چین نیز بعد از آن که کلون بانک همکاری خود را با ایران قطع کرد دیگر نتوانستیم جایگزینی برای ارسال پول خرید مواد اولیه پیدا کنیم هرچند اگر بخواهیم از طریق صرافیها اقدام کنیم میتوانیم به راحتی مواد اولیه را تامین کنیم اما با توجه به اینکه به تایر ارز ۴۲۰۰ تومانی تعلق گرفته نمیتوان از طریق صرافیها این مبادله را انجام داد. دبیر انجمن تولید کنندگان تایر و لاستیک در خصوص تامین مواد از اروپا گفت: بانک مرکزی به ما یورو نمیدهد بر همین اساس مجبور بودیم یوان را گرفته به چین بفرستیم و هزینه تبدیل آن به یورو را پرداخت و سپس آن را به اروپا بفرستیم که اکنون این نیز قطع شده است. تنها گفت: وزارت صنعت به ما ارز تخصیص میدهد اما هنگامی که به این سامانه مراجعه میکنیم اصلا ارزی در آنجا وجود ندارد و باید مدت زمان زیادی منتظر بمانیم تا بتوانیم یورو یا دلار ۴۲۰۰ تومانی پیدا کنیم و نوبت به ما برسد که این برای تولید سم است. وی گفت: در حال حاضر ۱۵ هزار نفر به صورت مستقیم و ۷۰ هزار به صورت غیر مستقیم در این صنعت مشغول به کار هستند که اگر زوتر مشکل مواد اولیه حل نشود آینده شغلی این افراد به خطر خواهد افتاد. دبیر انجمن تولید کنندگان تایر و لاستیک درباره ممنوعیت صادرات گفت: این ممنوعیت به طور حتم پیامدهایی دارد که اصلی ترین آن از دست دادن قطعی بازار های صادراتی است ما تلاش زیادی کردیم که این بازارها را به دست آوریم. به طور کلی در دنیا مازاد تولید تایر و لاستیک وجود دارد و ما رقبای قدرتمندی همچون چین و کره جنوبی و تایوان را داریم که توانسته بودیم با تلاش و سرمایه گذاری فراوان بازارهایی در شرق و غرب آفریقا به دست آوریم که با این روند آنها را از دست خواهیم داد.دبیر انجمن تولید کنندگان تایر و لاستیک گفت: در حال حاضر مواد اولیه اصلیترین مشکل ما است به طوری که برخی از کارخانجات ما در مقطعی به دلیل نبود مواد اولیه خط تولید خود را تعطیل کردند. در این صنعت ۴۵ درصد از مواد اولیه به لحاظ ارزشی وارداتی است و شرایط ارزی و تغییر مقررات و محدودیت هایی که در مبادلات بانکی به وجود آمده باعث شده که ما هیچ برنامه مشخص و منظمی برای تامین مواد اولیه نداشته باشیم.