true
افتتاح خط دوم راه آهن بندرعباس – تزرج با وجود تاکید اغلب مسئولان و کارشناسان مبنی بر تاثیر آن در افزایش میزان ترانزیت کالا و توسعه حمل و نقل کانتینری
از طریق خطوط ریلی بویژه از بندر شهید رجایی به سمت کشورهای اروپایی، اما آیا بدون تغییر نگاه مسئولان مبنی بر حمایت از حمل و نقل ریلی کانتینری، می تواند به تنهايي موجب توسعه اين بخش در کشور شود؟
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت تایدواتر خاورمیانه ساخت پروژه خط دوم راهآهن بندرعباس ـ تزرج به طول 180 كيلومتر كه از جمله طرح هاي مهر ماندگار در استان هرمزگان است، در طول 11 ماه و با صرف هزينهاي بالغ بر 47 ميليون يورو صورت گرفته، نه تنها ظرفيت حمل بار در اين مسير را از 16 ميليون تن به مرز 40 ميليون تن ميرساند، بلكه افزايش سرعت حركت قطارها و بهبود ايمني سير و حركت در محور بندرعباس ـ بافق را به دنبال دارد و ميتواند فرصت هاي جديدي را براي افزايش سهم راهآهن در حمل بار و مسافر در رقابت با شبكه جادهاي كشور فراهم سازد.
عبدالعلي صاحب محمدي، معاون وزير راه و شهرسازي و مدير عامل راهآهن جمهوري اسلامي ايران در گفت و گو با خبرگزاری ها اجراي اين طرح را يك ركورد جديد در پروژههاي ريلي كشور خوانده و ميافزايد: استان هرمزگان در مسير كريدور شمال ـ جنوب قرار دارد و مجتمع بندري شهيدرجايي (بندرعباس) به عنوان بزرگترين پايانه واردات، صادرات و ترانزيت كشور در آن واقع است.چنين موقعيتي، جايگاه ويژهاي را به فعاليتهاي ريلي در استان هرمزگان بخشيده و محور بافق ـ تزرج ـ بندرعباس، يكي از مهمترين بخش هاي كريدور ترانزيتي شمال ـ جنوب قلمداد می شود.
عليرضا چشمجهان، معاون امور كانتينر و لجستيك شركت تايدواتر خاورميانه در این خصوص ضمن تحسين سرعت عمل راهآهن جمهوري اسلامي ايران در اجراي اين پروژه زير ساختي كه به رفع معضلات يكي از مهمترين گلوگاههاي حمل و نقل ريلي كشور ميانجامد، به تشريح آثار افتتاح خط دوم راهآهن بندرعباس ـ تزرج پرداخته و ميگوید: سهم راهآهن در حمل و نقل كانتينري بندر شهيدرجايي كه مهمترين، فعالترين و بزرگترين پايانه كانتينري كشور در آن قرار دارد هيچ وقت از 5 درصد فراتر نرفته و مبادلات كانتينري بندر شهيدرجايي همواره تا بيش از 95 درصد به عملكرد ناوگان جادهاي وابسته بوده است.
چشمجهان يكي از مهمترين دلايل اين سهم اندك را به كندي حمل كانتينرها در شبكه ريلي كشور معطوف ميداند و اظهار اميدواري ميكند: تكميل زير ساختهاي مورد نياز و رفع گلوگاهها در مسیر بافق – بندر عباس با افزايش ملموس سرعت حركت قطارهاي باري و اعطاي اولويت به واگن هاي حامل كانتينرهاي پر و خالي مقارن باشد.
معاون امور كانتينر و لجستيك شركت تايدواتر خاورميانه، در مورد تاثير سرعت حمل در شبكه ريلي براي رساندن سهم راهآهن به 20 درصد از مبادلات كانتينري بندر شهید رجایی چنين توضيح ميدهد: با وجود ايمني بالا و تعرفههاي به مراتب ارزانتر از حمل و نقل جادهاي، كندي حاكم بر كشش و مانور واگنهاي حامل كانتينرهاي پر و خالي و بيتوجهيهايي كه تاكنون از سوي برخي مسئولان در قبال رفع موانع توقف طولاني اين قبيل واگن ها در ايستگاه صورت گرفته، بسياري از صاحبان كالا و مالكان كانتينرها به ويژه در بخش خصوصي را باوجود ميل باطني، به استفاده از حمل و نقل جادهاي وادار کرده است، بنابراين در صورتي كه رفع موانع گلوگاهي از طريق توسعه زير ساخت ها با تغيير نگرش مسئولان در جهت بهبود برنامهريزي و اقدام براي سرعت بخشيدن به حركت و مانور واگن هاي حامل كانتينر همراه شود، ميتوان اميدوار بود كه راهآهن جايگاه شايستهتري را در اين بخش به دست آورد.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در خصوص ايجاد زير ساخت هاي لازم براي توسعه ترانزيت از طريق قلمرو كشورمان ميگويد: هماكنون شبكه ريلي كشور در حاشيه جنوبي درياي خزر از شرق به غرب در حال توسعه است وبا تكميل عمليات اجرايي راه آهن قزوين ـ رشت ـ آستارا ـ آذربايجان و آغاز بهرهبرداري از آن (كه به گفته وزير راه و شهرسازي انجام آن به 3500 ميليارد ريال ديگر نياز دارد)، ظرفيت براي جابجايي و ترانزيت 20 ميليون تن بار از بندرعباس به مقصد اروپا ايجاد ميشود.
مدير عامل راهآهن جمهوري اسلامي ايران در خصوص خط شرق درياي خزر كه هماكنون براساس توافق مابين 3 كشور قزاقستان، تركمنستان و ايران در حال ساخت است نيز تصريح می کند: تاكنون 750 كيلومتر از اين پروژه ساخته شده و مابقي آن نيز تا 9 ماه آينده تكميل ميگردد.
رضا شاكري، مدير كل راهآهن هرمزگان نيز در رابطه با آغاز بهرهبرداري از خط دوم راهآهن بندرعباس ـ تزرج ميگويد: با بهرهبرداري از اين پروژه ملي، تمام محور بندرعباس به بافق به طول 620 كيلومتر دو خطه شده و چنين امتيازي ميتواند سهم راهآهن براي حمل بار و مسافر را افزايش دهد.
در نهایت معاون امور کانتینر و لجستیک شرکت تایدواتر معتقد است: حمل محمولات كانتينري با استفاده از شبكه ريلي به صرفهجويي قابل توجه ارزي از طريق كاهش تصادفات جادهاي، حفاظت از محيط زيست و اصلاح الگوي مص
رف سوخت ميانجامد.
رف سوخت ميانجامد.
true
true
https://parsipress.ir/?p=3281
true
true