true
مجید انتظامی گفت: یکی از مشخصه های بارز سمفونی کارون اجرای تکنوازی سولیست های برجسته از جمله لیلی افشار نوازنده گیتار است همچینین برای به تصویر کشیدن آب و قطرات باران از هارپ استفاده کردم.
نشست خبری سمفونی کارون ظهر امروز با حضور مجید انتظامی آهنگساز سمفونی، علی ترابی مدیرعامل انجمن موسیقی و مهندس رضازاده رئیس هیات مدیره شرکت آب و توسعه نیرو برگزار شد.
در این نشست مجید انتظامی درباره روند ساخت سمفونی کارون گفت: حدود دو سال پیش پیشنهاد ساخت این اثر به من داده شد که به دنبال پذیرش از سوی بنده طی سفری به جنوب کشور ، از رود کارون دیدن و شروع به ساخت کردم.
وی ادامه داد: من تلاش داشتم تمامی بزرگی و عظمت کارون را با زبان موسیقی بیان کنم اما متاسفانه موسیقی نمی تواند بازگو کننده تمامی ابعاد کار باشد بر این اساس با موسیقی حس زیبای کارون را به مخاطبان عرضه می کنم.
این آهنگساز با اشاره به باکلام بودن این اثر بیان داشت: مردم بیشتر موسیقی باکلام را دوست دارند من نیز تلاش کردم در قسمت های مختلف از کلام استفاده نماییم تا مردم احساس نزدیکی بیشتری با این کار داشته باشند و آن را حس کنند.
انتظامی با بیان اینکه سمفونی کارون بیان کننده عظمت کارون و از خودگذشتگی جوانانی است که در آن منطقه جان خود را از دسته داده اند، افزود: من این اثر را در چهار قسمت و با بهره گیری از گروه کر، سازهای موسیقی پاپ و سازهای کوبه ای جنوب ساخته و اجرا خواهم کرد.
این رهبر ارکستر در خصوص پرهزینه بودن ساخت چنین آثاری گفت: این قبیل موسیقی ها بواسطه پرهزینه بودنشان حتما باید از سوی ارگانی مورد حمایت مالی قرار گیرند که البته این مسئله در تمام دنیا نیز به چشم می خورد .چرا که خود هنرمند به تنهایی قادر به پرداخت هزینه ها نیست و در صورت ساخته شدن نیز در خانه بایگانی می شود.
آهنگساز سوئیت سمفونی انقلاب در بخش دیگری از این نشست در خصوص مبلغ دستمزد ساخت این اثر گفت: ساخت این اثر دو سال به طول انجامید و من برخلاف آنچه رسانه ها عنوان کردند تنها 40 میلیون تومان دستمزد گرفته ام که البته هنوز به طور کامل تسویه نشده است.
انتظامی در خصوص خواسته برخی کشاورزان مبنی بر اجرا نشدن سمفونی کارون افزود: متاسفانه من چند هفته است که درگیر این مسائل شدم و از آنجایی که من در ساخت هر موسیقی به همه مسائل و اتفاقات توجه می کنم در این کار نیز سعی کردم درد دل مردم را با هنرم بیان کنم به گونه ای که اگر تمام موسیقی را گوش کنید جدا از حرف مردم نیست.
وی ادامه داد: اجرا شدن و یا نشدن کار تنها به عهده و اراده من نیست و اگر حتی یک نفر عنوان می کرد که اجرا شدن این اثر به مردم و یا زندگی آنها ضربه می زند در صورتی که فقط اجرا شدن به عهده من بود حتما اجرا را برهم می زدم.اما با تمام این تفاسیر باید گفت که اجرا نشدن این کار نیز لطمات زیادی را به همراه خواهد داشت چرا که من برای اجرای صحنه ای این سمفونی خانم لیلی افشار را از آمریکا و یک نوازنده از قرقیزستان را دعوت کردم و لغو کلیت اجرا امکان پذیر نیست.
وی درباره سازبندی ارکستر در این اجرا گفت: تلاش من بر این است که موسیقی بسازم که شنونده داشته باشم و از آنجایی که چنین آثاری تنها یکبار تولید و پخش می شود و در زمان دیگری مورد استفاده مردم نیستند سعی کردم تلفیقی از سازهای پاپ، کلاسیک ، سنتی و مدرن داشته باشم . بر این اساس سازهایی چون گیتار باس، گیتار و درام را که در ارکستر سمفونیک نیستند با چیدمان سازهای ارکستر ادغام کنم .
خالق موسیقی فیلم آژانس شیشه ای در خصوص عدم اجرای سمفونی کارون در سال گذشته افزود: سال گذشته من حدود 15 روز با ارکستر سمفونیک تهران کار کردم که البته در همان زمان قرار بود کار آقای سعید شریفیان نیز با ارکستر اجرا شود از من خواستند یک نوبت صبح من با ارکستر کار کنم و در یک نوبت دیگر آقای شریفیان اثر خود را تمرین کنند که بواسطه عملی نشدن این اتفاق و نیز مسائلی که در زمینه حقوق نوازندگان ارکستر مطرح شده بود کار از سوی من منتفی شد و ارکستر به رهبری سعید شریفیان به مناسبت عید غدیر کنسرت خود را برگزار کردند.
رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران درباره عدم حضور بخش نمایش و یا تصویر در این اجرا گفت: این کار خیلی امکان تصویری اجرا شدن را داشت اما بواسطه زمان کم و نیاز دوباره به سرمایه گذاری موفق به اضافه کردن این بخش به اجرا نشدیم.
وی با اشاره به حضور سالار عقیلی به عنوان خواننده در اغلب آثارش و نیز چگونگی ساخت آثارش بر اساس وسعت صوتی صدای عقیلی بیان داشت: من صدای سالار عقیلی را بسیار دوست دارم و از آنجایی که شخصیت هنری او و نیز شیوه اجرایی اش روی سن بسیار عالی است در کارهایم از او به عنوان خواننده بهره می برم .هرچند که از ابتدای نوشتن موسیقی ام به صدای خواننده و حتی کلام نیز فکر می کنم.
انتظامی با بیان اینکه من از ساز هارپ برای جلوه دادن صدای آب بهره بردم، اظهار داشت: یکی از خصوصیان این موسیقی سلو نوازی برخی سازهاست به طوری که قطعه اول سمفونی با تکنوازی گیتار آغاز می شود فرم گیتار نوازی نوازنده در این بخش همانند آبشار و جاری شدن آب است . در انتهای این تکنوازی 4 گیتاریست با تکنواز همراه می شوند و در پایان قطعه گروه کر با همراهی گیتاریست ها مخاطب را ترغیب به شنیدن موسیقی می کند و در نهایت خواننده نیز ارکستر را همراهی می کند.قسمت دوم این اثر کاملا مختص آب است بر این اساس خیلی آرام با تلفیق هارپ و سازهای چوبی و زهی ارکستر شروع می شود در واقع آب و قطرات باران را با ملودیهای هارپ تصویر کردم در این بخش گروه کر و خواننده نیز در کنار ارکستر موومان دوم را به پایان می رسانند.
وی ادامه داد: در بخش سوم سعی بر این است که نشاط و شادمانی را به مخاطب القا کنیم به همین خاطر از سازهای جنوب بهره بردم در بخش چهارم نیز بواسطه ایجاد فضای وطن پرستی و تمرکز کامل روی رود کارون همه ارکستر با هم می نوازند و در بخش آخر گروه کر و خواننده نوای کارون کارون سر می دهند .
آهنگساز سمفونی کارون در خاتمه خاطر نشان کرد: تمامی تم های این اثر از خودم است ولی حس جنوب به مخاطب القا می شود در واقع این کار به گونه ای تنظیم شده که مخاطب موسیقی محلی جنوب را به صورت سمفونیک و کلاسیک می شنوند.به طور کلی این اثر در قالب کلاسیک برای ارکستر بزرگ نوشته شده به گونه ای که در هر جای دنیا برود قابلیت اجرا با ارکسترهای دیگر را دارد.
در این نشست مجید انتظامی درباره روند ساخت سمفونی کارون گفت: حدود دو سال پیش پیشنهاد ساخت این اثر به من داده شد که به دنبال پذیرش از سوی بنده طی سفری به جنوب کشور ، از رود کارون دیدن و شروع به ساخت کردم.
وی ادامه داد: من تلاش داشتم تمامی بزرگی و عظمت کارون را با زبان موسیقی بیان کنم اما متاسفانه موسیقی نمی تواند بازگو کننده تمامی ابعاد کار باشد بر این اساس با موسیقی حس زیبای کارون را به مخاطبان عرضه می کنم.
این آهنگساز با اشاره به باکلام بودن این اثر بیان داشت: مردم بیشتر موسیقی باکلام را دوست دارند من نیز تلاش کردم در قسمت های مختلف از کلام استفاده نماییم تا مردم احساس نزدیکی بیشتری با این کار داشته باشند و آن را حس کنند.
انتظامی با بیان اینکه سمفونی کارون بیان کننده عظمت کارون و از خودگذشتگی جوانانی است که در آن منطقه جان خود را از دسته داده اند، افزود: من این اثر را در چهار قسمت و با بهره گیری از گروه کر، سازهای موسیقی پاپ و سازهای کوبه ای جنوب ساخته و اجرا خواهم کرد.
این رهبر ارکستر در خصوص پرهزینه بودن ساخت چنین آثاری گفت: این قبیل موسیقی ها بواسطه پرهزینه بودنشان حتما باید از سوی ارگانی مورد حمایت مالی قرار گیرند که البته این مسئله در تمام دنیا نیز به چشم می خورد .چرا که خود هنرمند به تنهایی قادر به پرداخت هزینه ها نیست و در صورت ساخته شدن نیز در خانه بایگانی می شود.
آهنگساز سوئیت سمفونی انقلاب در بخش دیگری از این نشست در خصوص مبلغ دستمزد ساخت این اثر گفت: ساخت این اثر دو سال به طول انجامید و من برخلاف آنچه رسانه ها عنوان کردند تنها 40 میلیون تومان دستمزد گرفته ام که البته هنوز به طور کامل تسویه نشده است.
انتظامی در خصوص خواسته برخی کشاورزان مبنی بر اجرا نشدن سمفونی کارون افزود: متاسفانه من چند هفته است که درگیر این مسائل شدم و از آنجایی که من در ساخت هر موسیقی به همه مسائل و اتفاقات توجه می کنم در این کار نیز سعی کردم درد دل مردم را با هنرم بیان کنم به گونه ای که اگر تمام موسیقی را گوش کنید جدا از حرف مردم نیست.
وی ادامه داد: اجرا شدن و یا نشدن کار تنها به عهده و اراده من نیست و اگر حتی یک نفر عنوان می کرد که اجرا شدن این اثر به مردم و یا زندگی آنها ضربه می زند در صورتی که فقط اجرا شدن به عهده من بود حتما اجرا را برهم می زدم.اما با تمام این تفاسیر باید گفت که اجرا نشدن این کار نیز لطمات زیادی را به همراه خواهد داشت چرا که من برای اجرای صحنه ای این سمفونی خانم لیلی افشار را از آمریکا و یک نوازنده از قرقیزستان را دعوت کردم و لغو کلیت اجرا امکان پذیر نیست.
وی درباره سازبندی ارکستر در این اجرا گفت: تلاش من بر این است که موسیقی بسازم که شنونده داشته باشم و از آنجایی که چنین آثاری تنها یکبار تولید و پخش می شود و در زمان دیگری مورد استفاده مردم نیستند سعی کردم تلفیقی از سازهای پاپ، کلاسیک ، سنتی و مدرن داشته باشم . بر این اساس سازهایی چون گیتار باس، گیتار و درام را که در ارکستر سمفونیک نیستند با چیدمان سازهای ارکستر ادغام کنم .
خالق موسیقی فیلم آژانس شیشه ای در خصوص عدم اجرای سمفونی کارون در سال گذشته افزود: سال گذشته من حدود 15 روز با ارکستر سمفونیک تهران کار کردم که البته در همان زمان قرار بود کار آقای سعید شریفیان نیز با ارکستر اجرا شود از من خواستند یک نوبت صبح من با ارکستر کار کنم و در یک نوبت دیگر آقای شریفیان اثر خود را تمرین کنند که بواسطه عملی نشدن این اتفاق و نیز مسائلی که در زمینه حقوق نوازندگان ارکستر مطرح شده بود کار از سوی من منتفی شد و ارکستر به رهبری سعید شریفیان به مناسبت عید غدیر کنسرت خود را برگزار کردند.
رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران درباره عدم حضور بخش نمایش و یا تصویر در این اجرا گفت: این کار خیلی امکان تصویری اجرا شدن را داشت اما بواسطه زمان کم و نیاز دوباره به سرمایه گذاری موفق به اضافه کردن این بخش به اجرا نشدیم.
وی با اشاره به حضور سالار عقیلی به عنوان خواننده در اغلب آثارش و نیز چگونگی ساخت آثارش بر اساس وسعت صوتی صدای عقیلی بیان داشت: من صدای سالار عقیلی را بسیار دوست دارم و از آنجایی که شخصیت هنری او و نیز شیوه اجرایی اش روی سن بسیار عالی است در کارهایم از او به عنوان خواننده بهره می برم .هرچند که از ابتدای نوشتن موسیقی ام به صدای خواننده و حتی کلام نیز فکر می کنم.
انتظامی با بیان اینکه من از ساز هارپ برای جلوه دادن صدای آب بهره بردم، اظهار داشت: یکی از خصوصیان این موسیقی سلو نوازی برخی سازهاست به طوری که قطعه اول سمفونی با تکنوازی گیتار آغاز می شود فرم گیتار نوازی نوازنده در این بخش همانند آبشار و جاری شدن آب است . در انتهای این تکنوازی 4 گیتاریست با تکنواز همراه می شوند و در پایان قطعه گروه کر با همراهی گیتاریست ها مخاطب را ترغیب به شنیدن موسیقی می کند و در نهایت خواننده نیز ارکستر را همراهی می کند.قسمت دوم این اثر کاملا مختص آب است بر این اساس خیلی آرام با تلفیق هارپ و سازهای چوبی و زهی ارکستر شروع می شود در واقع آب و قطرات باران را با ملودیهای هارپ تصویر کردم در این بخش گروه کر و خواننده نیز در کنار ارکستر موومان دوم را به پایان می رسانند.
وی ادامه داد: در بخش سوم سعی بر این است که نشاط و شادمانی را به مخاطب القا کنیم به همین خاطر از سازهای جنوب بهره بردم در بخش چهارم نیز بواسطه ایجاد فضای وطن پرستی و تمرکز کامل روی رود کارون همه ارکستر با هم می نوازند و در بخش آخر گروه کر و خواننده نوای کارون کارون سر می دهند .
آهنگساز سمفونی کارون در خاتمه خاطر نشان کرد: تمامی تم های این اثر از خودم است ولی حس جنوب به مخاطب القا می شود در واقع این کار به گونه ای تنظیم شده که مخاطب موسیقی محلی جنوب را به صورت سمفونیک و کلاسیک می شنوند.به طور کلی این اثر در قالب کلاسیک برای ارکستر بزرگ نوشته شده به گونه ای که در هر جای دنیا برود قابلیت اجرا با ارکسترهای دیگر را دارد.
**سمفونی کارون سر آغاز همراهی اهالی هنر و صنعت است
ساخت و اجرای سمفونی کارون می تواند سر آغازی برای همکاری و همراهی اهالی هنر و صنعت باشد و می بایست آن را به فال نیک گرفت.
علی ترابی رئیس انجمن موسیقی ایران در نشست خبری کنسرت ارکستر سمفونیک تهران به رهبری مجید انتظامی گفت: برای اولین بار مرداد ماه سال 90 بحث ساخت سمفونی کارون کلید خورد و شرکت توسعه آب نیرو به عنوان سفارش دهنده متقاضی این کار شد.
رئیس انجمن موسیقی ایران در ادامه این نشست که عصر امروز سه شنبه 13 تیر برگزار شد، افزود: متاسفانه دستگاه های صنعتی و سازمان های دولتی کمتر به اهمیت رخدادهای هنری توجه کرده اند و اگر هم توجهی بوده به حوزه سینما محدود شده که به طور مستقیم و محتوا گرایانه با مخاطب برخورد کرد می کند.
وی همچنین تصریح کرد: موسیقی از جمله مولفه ها و هنرهایی است که می تواند برای بیان اهداف و فعالیت های سازمان ها موثر باشد. برای به کار گیری موسیقی از سوی سازمان ها دو نکته دارای اهمیت است؛ اولین نکته شناخت مدیران از موسیقی و دوم اعتماد آنها به آهنگسازانی است که می توانند نقش اصلی را در این رویکرد به عهده بگیرد.
علی ترابی ادامه داد: ساخت سمفونی کارون می تواند سر آغازی برای همکاری اهالی هنر و صنعت باشد و می بایست آن را به فال نیک گرفت. همانطور که مشاهده می شود مجید انتظامی نیز در این اثر نشان داده که می تواند به خوبی از عهده نمایش دستاوردها و فعالیت های به دست آمده در سد کارون برآید.
رضازاده رئیس هیئت مدیره شرکت توسعه آب نیرو نیز در ادامه این نشست درباره ضرورت ساخت این سمفونی گفت: عوامل و مسائل مختلفی ما را به این نتیجه رساند تا دست به ساخت سمفونی کارون بزنیم و امروز خوشبختانه شاهد اجرای این اثر ارزشمند مجید انتظامی هستیم.
رئیس هیئت مدیره شرکت توسعه آب نیرو در ادامه افزود: کارون پر آب ترین رودخانه سرزمین کم آب ما است. آب کارون که حاصلخیزترین دشت های خوزستان را آبیاری می کند شاهد جانثاری بسیاری از جوانان این مرز بوم بوده که در راه اعتلای کشورشان جان خود را فدا کرده اند؛ این رودخانه سرزمین هایی را آبیاری می کند که بزرگترین حماسه تاریخ معاصر ما در آن شکل گرفته و بی تردید رودخانه کارون بخش مهمی از هویت ملی ما است.
وی همچنین تصریح کرد: کارون در کنار تمام این ویژگی ها البته تجلی گاه استعداد و مدیریت مهندسان کشورمان نیز هست. کار نیروهای متخصص ما در کارون باعث شده تا بخش قابل توجهی از منابع آبی جنوب کشور صرف تامین نیرو و همچنین آبیاری زمین های کشاورزی شود.
رضازاده ادامه داد: جمع بندی تمام این عوامل ما را به این ضرورت رساند تا با همیاری انجمن موسیقی ایران و مجید انتظامی اقدام به ساخت سمفونی کارون کنیم؛ تا این فعالیت های عظیم به طور شایسته به مردمان نشان داده شود.
رئیس هیئت مدیره شرکت توسعه آب نیرو در پاسخ به سئوالی در مورد حاشیه های ایجاد شده طی چند روز گذشته بر سر اجرا شدن سمفونی کارون گفت: من نیز مانند بسیاری از شما متاسفم که سمفونی کارون اسیر حواشی ایجاد شده طی چند روز اخیر شده است. هم مجید انتظامی و هم ما در شرکت توسعه آب نیرو کارمان سیاسی نیست، کار ما اجرایی است و ظوابطی برای خود داریم.
وی تصریح کرد: کشور ما کشوری است که میزان بارندگی متوسط آن یک سوم متوسط جهانی است. این در حالی است که بارندگی های آن نیز در فصول مختلف روند مشخصی ندارد و در بسیاری از مواقع ما با سیلاب ها و خشکسالی هایی روبرو هستیم.
رضازاده در ادامه افزود: برای مقابله با این مشکلات چاره ای جز روی آوردن به سدسازی و ذخیره آب نداریم. سد کارون نیز در همین راستا احداث شده است.
وی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به زیرآب رفتن بخشی از میراث فرهنگی خوزستان به واسطه آب گیری سد کارون گفت: روش ما در سدسازی روشی تعریف شده است که پیش از آغاز هر کار اجرایی ابتدا با میراث فرهنگی هماهنگی هایی را انجام می دهیم؛ پژوهشگاه های باستانی بر روی میراث فرهنگی منطقه ای که قرار است سد در آنجا ساخته شود، نحقیقات و مطالعاتی را انجام می دهند.
رئیس هیئت مدیره شرکت توسعه آب نیرو ادامه داد: پژوهشگاه های میراث فرهنگی به دو شیوه با این میراث ها برخورد می کنند؛ برخورد اول به میراث هایی باز می گردد که باید ثبت و ضبط شوند و پس از آن اگر زیر آب بروند مشکل چندانی پیش نمی آید. اما دسته دوم به میراث هایی باز می گردد که باید حتما به موزه انتقال داده شود. ما بر اساس همین روال و پس از گرفتن تمام مجوزها و تائیدیه ها از میراث فرهنگی کار ساخت سد کارون را آغاز کردیم.
علی ترابی همچنین در ادامه این نشست درباره ارکستر سمفونیک تهران توضیح داد: این ارکستر قرار بود سال گذشته سمفونی کارون را به روی صحنه ببرد که اجرای آن همزمان با اجرای سمفونی انتظار ساخته سعید شریفیان شد. از این رو پس از هماهنگی هایی که با شرکت توسعه آب نیرو انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم سمفونی کارون را در زمان دیگری که امروز است به روی صحنه ببریم.
رییس انجمن موسیقی همچنین تصریح کرد: ارکستر سمفونیک تهران همچنان پس از این اجرا پر کار خواهد بود و اواخر این ماه کنسرت دیگری را به رهبری نادر مرتضی پور به روی صحنه خواهد برد. همچنین اجرای یک کنسرت خارج از کشور را نیز در دستور کار داریم که هنوز جزئیات آن قطعی نشده است.
true
true
https://parsipress.ir/?p=1582
true
true