×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
بندر امیرآباد؛ دروازه ترانزیت ایران و روسیه در کریدور شمال-جنوب

بندر امیرآباد دارای ظرفیت‌های بندری مناسب، موقعیت ویژه جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال- جنوب است که می‌تواند به شکوفایی اقتصادی کشور کمک کند.

به گزارش پارسی پرس به نقل از مانا؛ کریدور شمال-جنوب عبوری از ایران دارای سه شاخه شرقی (آسیای مرکزی)، شاخه میانی (دریای کاسپین) و شاخه غربی (قفقاز) است. بندر امیرآباد به عنوان اتصال‌دهنده شمال و جنوب کشور نقش به‌سزایی در توسعه شاخه میانی این کریدور دارد.

منطقه امیرآباد دارای ظرفیت‌های بندری مناسب، موقعیت ویژه جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال- جنوب است که می‌تواند توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشور‌های همسایه به‌ویژه کشور‌های حاشیه دریای خزر به وسیله شکوفایی اقتصادی این بندر را در پی داشته باشد.

روز پنج‌شنبه (۱۸ بهمن) نماینده رئیس جمهور داغستان روسیه به همراه معاون سرکنسول این کشور مستقر در استان گیلان از بندر امیرآباد بازدید و با مدیرکل این بندر دیدار و در خصوص روابط تجاری و مراودات کالا بین بنادر امیرآباد و ماخاچ کالا بحث و گفت‌و‌گو کردند. جمهوری داغستان به عنوان یکی از ۸۵ فدراسیون روسیه، در سواحل غربی دریای خزر و در قسمت شرقی ناحیه قفقاز واقع شده که ماخاچ کالا بزرگ‌ترین شهر و پایتخت آن در سواحل دریای خزر بنا شده است و حدود ۳ میلیون نفر جمعیت دارد.

محمدعلی موسی پور گرجی، مدیر کل بنادر و دریانوردی امیرآباد ضمن معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل این بندر استراتژیک عنوان کرد: ۸۰ درصد حجم تخلیه و بارگیری این بندر با بنادر روسیه انجام می‌گیرد که خود مؤید همکاری‌های عمیق بین دو کشور دوست در حوزه صادرات و واردات است.

محمدعلی موسی پور گرجی گفت: بندر امیرآباد با دارا بودن اراضی وسیع پشتیبانی و ایجاد زیر ساخت مناسب و همچنین مشارکت بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری و احداث سیلو‌های نگهداری غلات توانسته است ظرفیت ۴۹۰ هزار تنی نگهداری غلات ایجاد کند که به عنوان پایلوت غلات شمال کشور شناخته می‌شود و در کنار آن از ظرفیت ۱۶۵ هزار تنی نگهداری کالا‌های وارداتی و صادراتی در ۱۰ باب انبار هم بهره می‌برد.

مدیرکل بندر امیرآباد از ارتقاء ظرفیت اسمی بندر از ۷.۵ به ۱۰ میلیون تن خبر داد و افزود: نگاه ویژه دولت ایران به بندر استراتژیک امیرآباد و ایجاد صنایع تبدیلی، تولیدی و ارزش افزوده در این بندر توسط بخش خصوصی نشان از اهمیت این بندر در مسیر کریدور شمال-جنوب دارد که تجار و بازرگانان را به فعالیت در این بندر ترغیب می‌کند و رشد تخلیه و بارگیری و ارتقاء رویه‌های واردات و صادرات در هر سال موید این ادعاست.

وی همچنین جهت تقویت روابط تجاری و اقتصادی پیشنهاداتی به آندره ناتایف ارائه داد که می‌توان به برگزاری نشست‌های مشترک، اعزام کارشناسان جهت تبادل تجربه و دانش، ایجاد کارگروه مشترک مطالعاتی جهت بررسی کاهش تراز آب دریای خزر و سرمایه‌گذاری در زیر ساخت‌ها بندر ماخاچ‌کالا توسط بخش غیردولتی اشاره کرد.

آندره ناتایف، نماینده رئیس جمهور داغستان، در این دیدار ضمن قدردانی از میزبانی مدیر کل بندر امیرآباد اعلام کرد: دولت روسیه توجه ویژه‌ای به بندر ماخاچ کالا داشته و اقدامات بسیار مهمی در این بندر صورت پذیرفته است و با توجه به نوع کالا‌هایی که بین دو بندر مبادله می‌شود می‌توان گفت، بندر امیرآباد بهترین موقعیت را برای تجارت و ترانزیت کالا برای کشور ما خواهد داشت.

وی عنوان کرد: امیدواریم همان گونه که بندر امیرآباد به سرعت رشد کرده و در حال حاضر از جایگاه خوبی به لحاظ تجاری بین کشور‌های حاشیه دریای خزر برخوردار است، میزان تبادل کالا بین بنادر امیرآباد و ماخاچ کالا هم به بالاترین حد خود برسد.

ناتایف با اشاره به اقدامات لجستیکی و تجهیز بندر ماخاچ کالا توسط بخش خصوصی افزود: به دنبال گسترش روابط تجاری روسیه با ایران جهت ترانزیت و صادرات کالا از بندر امیرآباد به کشور‌های مختلف از جمله کشور‌های حاشیه خلیج فارس در جنوب ایران هستیم و مسلماً با شرایط بندر امیرآباد و اتصال به ریل، نزدیکترین و مقرون به صرفه‌ترین مسیر به آن کشورها، این بندر خواهد بود که در مسیر کریدور شمال-جنوب فعالیت دارد.

مهدی باقری، کارشناس ترانزیت، در مورد بندر امیرآباد اظهار کرد اسکله رو-رو بندر امیرآباد یکی از پروژه‌هایی است که می‌تواند با بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود دریای‌خزر، نقش مهمی در ترانزیت کالای کریدور شمال-جنوب و تجاری‌سازی دریای‌خزر داشته‌باشد.

باقری افزود: حدود ۲۰ سال پیش، در بندر امیرآباد اسکله رو-رو اجرایی شده‌است که بنا به دلایلی به تعلیق کشانده‌شد و پس از آن دیگر به سمت اجرای مجدد آن پیش نرفتیم.

این کارشناس در انتها عنوان کرد: رفع نیاز‌های ضروری این بندر به ویژه اسکله رو-رو با سرمایه‌گذاری‌های بخش غیردولتی سبب می‌شود که امیرآباد به یکی از راهبردی‌ترین بنادر کشور‌های حاشیه‌خزر تبدیل شود و از دست برتر ایران در کشتیرانی خزر، بهره‌برداری بهتری صورت بگیرد.

بر اساس این گزارش، کشتی حمل قطار (Train ferry) نوعی شناور دریایی است که به واسطه وجود خطوط ریلی بر روی عرشه امکان ورود و خروج قطار (کشنده و واگن‌ها) بر روی عرشه را فراهم می‌سازد. با این‌که این نوع از حمل‌ونقل دارای شرایط خاصی بوده و نیازمند احداث اسکله ویژه (اسکله رو-رو) است، اما دارای سابقه طولانی بوده و ایده جدیدی محسوب نمی‌شود.

افزایش سرعت حمل بار به واسطه کاهش دفعات بارگیری و تخلیه به طوری‌که امکان بارگیری در مبدا و تخلیه در مقصد نهایی را فراهم می‌سازد، کاهش ریسک خرابی، شکستگی و یا فساد بار‌های آسیب‌پذیر حین حمل، تخلیه و بارگیری و ارتقای راحتی سیر در قطار‌های مسافری از جمله مزایای بهره‌مندی از این روش حمل‌ونقلی است.

true
true
بندر امیرآباد؛ دروازه ترانزیت ایران و روسیه در کریدور شمال-جنوب
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false