×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

درحالیكه بسته بندی محصولات راز طلایی رشد صادرات غیرنفتی محسوب می‌شود، عمده محصولات كشاورزی به دلیل نامطلوب بودن فرآوری و بسته‌بندی نه تنها با عرضه‌ فله‌ای ارزآوری‌اشان كاهش یافته بلكه روز به روز جایگاه صادراتی خود را در بازارهای جهانی از دست می‌دهند.

 و با نام و برند كشورهای دیگر در بازار جهانی عرضه می‌شوند كه این امر آفت اعتبار کالای ایرانی در بازارهای جهانی شده است.
 در حالیكه ایران با تولید سالانه بیش از 200 تن زعفران در رتبه اول تولید این محصول در جهان قرار داشته و بیش از 90 درصد زعفران مصرفی جهان را تامین می‌كند اما این محصول به دلیل نداشت بسته‌بندی مناسب و بازار پسند در كشورهای دیگر همچون امارات و اسپانیا مجددا بسته‌بندی و به نام این كشورها در بازارهای هدف عرضه می‌شود.
همچنین ایران با تولید بیش از یك میلیون تن خرما در مقام دوم تولید خرمای جهان قرار دارد اما به دلیل نداشتن فرآوری مناسب و بسته‌بندی بازار پسند، ارزآوری آن نسبت به میزان تولید و صادراتش بسیار پایین است.
پسته، خشكبار، انواع میوه، سبزی‌جات، گل و حتی سیب‌زمینی و پیاز و بسیاری از محصولات با وجود كیفیت بالا و مرغوبیت، بسته بندی نامناسب و غیراستانداردی دارند كه صادرات آنها را با مشکل روبرو کرده است.
یک بسته‌بندی شکیل و کارآمد می‌تواند نبض بازار جهانی را در دست بگیرد؛ محصولی كه با هزینه و رنج بسیار در کشور تولید می‌شود باید بسته‌بندی مطلوب و جذابی داشته باشد تا به مقصد برسد و در بازارهای جهانی شهرت کسب کند اما …
بسته‌بندی زیرمجموعه هنر بازاریابی است كه نشانگر رشد ساختار تولید و بازار هر کشوری به شمار می‌رود، از این رو کشورهایی همچون اسپانیا توانسته‌اند با بسته‌بندی مناسب و بازارپسند، بازار جهانی محصول زعفران ایران را به نحو مطلوبی در اختیار خود بگیرند و بسته بندی نامطلوب آفت اعتبار کالای ایرانی در بازارهای جهانی شده است.
به اعتقاد كارشناسان با توجه به اینكه توان رقابتی کالای با بسته‌بندی مناسب در بازارهای جهانی بسیار بیشتر از عرضه این محصول به صورت فله یا بسته‌بندی غیراستاندارد است، دولت باید با برنامه‌ریزی کارآمد و اصولی وضعیت صادرات کالاهای غیرنفتی را در کشور به نحو چشمگیری توسعه دهد و می‌تواند با کنترل تعرفه کالاها در بازار داخلی، صادرات کالاهای غیرنفتی را در بازار جهانی به نحو مطلوبی کنترل کرده و با قیمت مناسبی در بازار جهانی به فروش برساند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false