true
رییس کمیته کشتیسازی انجمن مهندسی دریایی ایران از ارائه طرح دو و نیم میلیارد دلاری این کمیته با هدف ساخت چهار نوع شناور پیشرفته به شورایعالی صنایع دریایی خبر داد.
به امیر بابایی این موضوع را در میزگرد تخصصی «توسعه صنایع دریایی در ایران» که به میزبانی مرکز بررسیهای استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد؛ اعلام کرد.
وی دراینباره گفت: در قالب این طرح ملی، چهار نوع شناور شامل دکلهای حفاری دریایی، شناورهای پشتیبانی فراساحل، شناورهای کروبوت (نفربر) و کشتیهای حمل گاز طراحی و ساخته خواهد شد.
به گفته بابایی، با سرمایهگذاری دو و نیم میلیارد دلاری در عرض 5 سال (سالانه 500 میلیون دلار) میتوان 50 فروند شناور ساپلای بوت، 20 فروند کروبوت، 8 دستگاه دکل حفاری دریایی و دو کشتی حمل LNG ساخته خواهد شد.
وی در مورد محل تأمین منابع مالی این طرح نیز گفت: 80 درصد این منابع از طریق صندوق توسعه ملی، 10 درصد توسط صندوق حمایت از صنایع دریایی و 10 درصد مابقی توسط متقاضیان قابل تأمین است.
رییس کمیته کشتیسازی انجمن مهندسی دریایی ایران با اشاره به اینکه «عمده نگرانی بهرهبرداران در ساخت داخل به زمان تحویل شناورها برمیگردد»، گفت: دولت با حمایت مستقیم خود میتواند رأسا و بدون وجود متقاضی نسبت به سرمایهگذاری و ساخت این شناورها اقدام کند و پس از آماده شدن، شرکتها و مراکز دولتی (بویژه در بخش نفت) آنها را به نرخ روز، اجاره کنند تا از محل دریافت این اجاره، تسهیلات و منابع اولیه بازپرداخت شود.
وی یادآور شد: مبلغ دو و نیم میلیارد دلار پیشنهادی، یک دهم حمایتی که از صنعت خودرو مصورت میگیرد؛ نیست و در عوض و ضمن اشتغالزایی بالا و رونق صنعت کشتیسازی، کشور را صاحب ناوگان ملکی شناورهای خدماتی، چندین دکل حفاری دریایی و کشتیهای حمل LNG خواهد کرد.
بابایی پیشنهاد انجمن مهندسی دریایی ایران در این زمینه را تشکیل کنسرسیومی از شرکتهای دریایی به رهبری صندوق حمایت از صنایع دریایی اعلام کرد و گفت: مالکان و سازندگان شناور در این کنسرسیوم عضویت خواهند داشت.
مارین نیوز
true
true
https://parsipress.ir/?p=175
true
true