true
ما ایرانی ها خیلی عادت داریم از سر قضاوت های با دلیل یا بی دلیل مان برای له کردن آدم ها یا پرواز دادن آنها به اوج استفاده کنیم،
اما کمتر حاضریم با واقعیت های توانمندی ها و تضادهای اشخاص کنار بیاییم و در مواقع لازم آنچه را لازم است از یک شخص بخصوص وقتی وجهه اجتماعی وسیعی پیدا می کند به نمایش بگذاریم. مثلا همین آقای مسعود ده نمکی مشهور که با ساختن فیلم فقر و فحشا و به رخ کشیدن واقعیت های تلخ جامعه نامش سر زبان ها افتاد از زمین و زمان بر آن شدند تا بگویند : ده نمکی چینن و چنان، او یک آدم سیاسی و … است او یک آدم غیر روشنفکر با افکار پوسیده است، او یک بسیجی متعصب .. است. غافل از اینکه هر شخص را بیاد در موقعیت خودش در هر جایگاهی ، بجا معرفی کرد و اگر به توانایی خاصی دست یافته و در بخش هایی از اجتماع خوش درخشیده توان جذب نور درخشش او را داشت.
وقتی کسی جنایت نکرده ، سه هزار میلیارد هم اختلاس نکرده تا برود آن طرف دنیا با خانم سلن دیون همسایه بشود، وقتی در همین مملکت مانده و رکورد پر فروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را زده، مهم نیست که چه اندیشه سیاسی دارد یا در چطور لباس می پوشد یا به کافه نمی رود یا هرچه… مهم این است که او از تفکری شگرف و توانمند در عرصه اقتصاد و شناخت روحیه دست جمعی برخوردار است و نیاز مخاطب را به خوبی شناخته و در نشان دادن اوضاع و احوال جنگ و اتفاقات پس از آن بسیار دقیق و تیز بین بوده و به دلیل این دانش درونی و علم مردم شناسی توانسته است برترین مرد اقتصادی سینمای ایران باشد. حالا چون برترین مرد اقتصادی است، بازهم مهم نیست که کسی او را با گوشت کوب نقد رروشنفکرانه بکوبد یا با نردبان تعرف و تمید الکی به ابرهای باران زا در آسمان نزدیک کند؟، مهم این است که او اسکار نگرفته اما به ذکاوت 5 میلیارد تومان از پول ها یمردم را با رضایت خاطر از جیب هاشان بیرون آورده و ساعات یآنها را با لبخند و تفکر در سینما نشانده بدون آنکه صحنه ها ی مستهجن نشان آنها بدهد یا آنها را به زور به خداشناسی وادار کند یا از جلوه های ویژه هالیوودی یاری بگیرد. راستی اگر هالیوودی ها در مقایسه قیمت بخواهند فیلمی با این مجبوبیت به فروش برسانند و سودی کلان را نصیب کمپانی های خود کنند به چه ابزارهایی متصل خواهند شد؟ با همه احترام به اصغر فرهادی و فیلم توانمند جدایی نادر از سیمین و با افتخار به جایزه نام آورش، اما کمی به این آمارها دقت کنید و پیش از آنکه لب به تحسین یا تخریب کارگردان ها بگشایید مردمی بودن را از فیلم های آنها تحلیل کرده و به تفکرات اقتصادی و برد اجتماعی فیلم ها هم بپردازید.
جمع کردن پول کلان از گیشه، نه به هر قیمیت و نه با کمک هنرپیشه های گران و جلوه های ویژه و هر ابزاری دیگر، هنری است بزرگ حتی اگر درس سینما نخوانده باشی، مردم خیلی تو را در قلب هایشان قند نکنند، حتی اگر قیافه ات، های کلاس نباشد و در جامعه روشن فکری زیاد محبوب نباشی … باید علاوه بر محیط های فرهنگی از ده نمکی برای طرح ایده های اقتصادی و شناخت درست بازار برای هر محصول فرهنگی یا صنعتی کمک گرفت. بجای تخریب او باید از توانایی هایش در دیگر بخش ها یاری گرفت تا به رشد تولید کمک برساند. اگر از این جنبه شخصیت ایشان غافل بودید وی را دریابید …مشاور خوبی در زمینه اقتصاد خواهد بود.
آمار سایت کافه سینما (16 اسفند 90)
بازخوانی اخراجیها ۳
در صدر این فهرست که آمار آن بر اساس فروش در سینماهای تهران و شهرستانهاست، فیلم سینمایی «اخراجیها ۳» ساخته مسعود دهنمکی قرار دارد. این فیلم که از تاریخ ۲۶ اسفندماه ۸۹ به نمایش عمومی درآمد، در سینماهای تهران به فروش دو میلیارد و 300 میلیون تومان دست پیدا کرد و در شهرستانها نیز 3 میلیارد و 600 میلیون تومان فروخت. این فیلم در مجموع در سینماهای تهران و شهرستان توانست به فروش 5 میلیارد و 900 میلیون تومان دست پیدا کند.
ورود آقایان ممنوع
در رده دوم این فهرست، فیلم سینمایی فیلم سینمایی «ورود آقایان ممنوع» ساخته رامبد جوان قرار دارد. این فیلم نیز که در تاریخ ۲۵ خردادماه به نمایش عمومی درآمد، در تهران به فروش دو میلیارد و 410 میلیون تومان دست پیدا کرد و در شهرستانها هم یک میلیارد و 450 میلیون تومان فروخت.
کمدی رامبد جوان در مجموع در سینماهای تهران و شهرستان به فروش 3 میلیارد و 860 میلیون تومان رسید.
جدایی نادر از سیمین
«جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی در رده سوم فیلمهای میلیاردی سال قرار دارد. این فیلم هم همزمان با «اخراجیها3» از ۲۶ اسفندماه سال ۱۳۸۹ به نمایش عمومی درآمد و در سینماهای تهران به فروش دو میلیارد و 100 میلیون تومانی دست پیدا کرد و در سینماهای شهرستانها هم توانست یک میلیارد تومان بفروشد.فیلم اسکاری اصغر فرهادی در مجموع تهران و شهرستان توانست به فروش سه میلیارد و 100 میلیونی دست پیدا کند.
true
true
https://parsipress.ir/?p=987
true
true