×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

غلامرضا كیامهر: در حالی كه بانك های دولتی، سالروز تاسیس خود را بعضاً با مقداری چاشنی اغراق و تقدم و تاخر سال تاسیس خود در مقایسه با دیگر بانك های دولتی و نیز با تبلیغات و از عملكرد خود به مردم ارایه می دهند…

بانك های خصوصی كه امروز تعدادشان به شكل سوال برانگیز و غیر متعارفی افزایش پیدا كرده، سالروز تاسیس خود را به سكوت و خاموشی می گذرانند.
حال آن كه به اعتقاد نگارنده به دلیل آن كه عمده سرمایه این بانك ها متعلق به مردم است، بزرگداشت سالروز تاسیس، فرصتی طلایی است تا به بهانه آن به واكاوی سیر تكاملی و ارائه گزارش های جامع و شفاف عملكرد خود برای افكار عمومی بپردازند و میزان تاثیرگذاری خود در گره گشایی از كار فعالان اقتصادی، صاحبان كسب و كار و نیز میزان سوددهی به مشتریان و ذی نفعان را بازخوانی كنند و از این طریق پیوندهای اعتماد میان خود و جامعه را استوارتر بسازند.
مسلماً به دلیل حس رقابتی كه میان بانك های خصوصی وجود دارد و نیز به دلیل كمتر فساد پذیر بودن این بانك ها در مقایسه با بانك های دولتی، در كارنامه عملكرد اغلب بانك های خصوصی می تواند نقاط روشن و قابل دفاعی وجود داشته باشد كه آگاهی نسبت به آن ها برای تمامی كسانی كه به نحوی از انحاء با این بانك ها سر و كار دارند، قابل توجه خواهد بود.
به تازگی هنگام مطالعه كتابچه ارزشمندی به نام «تبارشناسی بانك های خصوصی» كه توسط یكی از پژوهشگران فرهیخته اقتصادی گردآوری و منتشر شده، نام بانك كارآفرین و سالروز تاسیس آن توجهم را جلب كرد. بانكی كه یكی از قدیمی ترین بانك خصوصی سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی محسوب می شود و پا به پانزده سالگی گذاشته است. به روایت كتابچه «تبارشناسی بانك های خصوصی» بانك كارآفرین كه در سال ۱۳۷۸ با عنوان یك موسسه مالی اعتباری پا به عرصه وجود گذاشته، امروز با ۷۲۵۰ هزار میلیارد ریال سرمایه و ۹۰ شعبه در سطح كشور، به دلیل پیروی از استراژی Whole sale bank كه بیشتر مشتریان دارای گردش مالی بالا و فعالان بزرگ اقتصادی جامعه را مخاطبان قرار داده است، از نظر تعداد شعب در مقایسه با بانك های كم سن و سال تراز خود، توسعه چندانی پیدا نكرده است. هر چند به نظر می رسد در دوره ریاست سه ساله دكتر سیف بر این بانك با تجدید نظری كه در استراتژی آن صورت گرفته، این بانك قصد دارد تعداد شعب خود را افزایش دهد كه این اقدام برقراری نوعی تعادل میان توسعه كمی و كیفی این بانك خصوصی و پاسخی به واقعیت های موجود در بازار پول كشور است. بدون تردید با انتخاب دكتر سیف از میان چندین مدیر بانك خصوصی و دولتی كشور به ریاست كلی بانك مركزی، بعد از روی كار آمدن دولت آقای دكتر روحانی، بانك كارآفرین بیش از گذشته در كانون توجه افكار عمومی قرار گرفته و به همین سبب امسال چهاردهمین سال سالروز تاسیس این بانك خصوصی، نقطه عطفی برای آن محسوب می شود. خصوصاً آن كه بانك كارآفرین از بدو تاسیس با پیروی از سیاست چراغ نیمه خاموش به عنوان یك بانك كم مساله دارای عملكرد سالم و به دور از حرف و حدیث های مرسوم شناخته شده كه احتمالاً یكی از دلایل انتخاب دكتر سیف به ریاست بانك مركزی علاوه بر سابقه طولانی مدیریت وی در نظام بانكی كشور، تلاش های وی در ارتقاء چهره و شفاف سازی بیشتر عملكرد بانك كارآفرین در دوره ریاست بر این بانك بوده است.

یک مطالعه اجمالی در تاریخچه فعالیت بانک کارآفرین نشان می دهد که موضوع سلامت عملکرد و دور نگه داشتن این بانک از برخی فسادهایی که متاسفانه در سال های اخیر گریبانگیر نظام بانکی کشور بوده ، همواره در دستور کار مدیریت عالی این بانک قرار داشته که دریافت لوح تقدیر در مدیریت سلامت اداری از قوه قضاییه طی سالهای ۹۰ و ۹۱ تاییدی بر این واقعیت است. در حوزه های دیگر از جمله در حوزه بانکداری متمرکز(core banking) و عبور موفقیت آمیز از سیستم “بانک ایران” به سیستم “آفرین” و نیز لحاظ شدن بانک کارآفرین در رتبه بندیهای نخست نشریه (THE BANKER) در سالهای ۹۰ و ۹۱ از دستاوردهای این بانک خصوصی ایرانی است که در واقع موفقیتی برای کل نظام بانکی کشور محسوب می شود . یکی دیگر از موفقیت های اخیر بانک کارآفرین دریافت جایزه کیفیت و تعالی پنج قاره از کشور سوئیس در سال جاری بوده که نشان داد حتی در شرایط سخت تحریم های بانکی کشور، بانکهای خصوصی ما می توانند در سطوح جهانی به موفقیت های چشمگیری قایل آیند . البته، در سالهای اخیر مشابه به این دستاوردها را در ارتباط با سایر بانکهای خصوصی کشور شاهد بوده ایم و چنانچه فضای بازتری برای بروز توانمندیها و استعدادهای بانکهای خصوصی ما در کشور ایجاد شود، به موازات کاهش و رفع تحریم های بین المللی، این بانکها خواهند توانست نقش برزگی در توسعه اقتصادی کشور و نیز حضور موثر در عرصه نظام بانکی جهانی ایفا کنند در هر صورت بانکهای خصوصی که بدون شک در آینده باید نقش سکاندار اصلی را در بازار پولی کشور بر عهده بگیرند، باید فرصت سالروزهای تاسیس خود را در حدی که شائبه تبلیغات محض بر آن متصور نباشد، برای خود به فرصتی طلایی برای اعتماد سازی هر چه بیشتر میان خود و جامعه تبدیل کنند و با تقویت روحیه انتقادپذیری و پاسخگویی در کلیه سطوح مدیریتی خود ، به افکار عمومی ثابت کنند که تنها به سودای کسب سود و درآمد به صحنه نیامده اند و می خواهند سهمی هم در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور ایفا کنند. متاسفانه در حال حاضر نشانه هایی از حاکمیت روحیه بوروکراسی از نوع دولتی در برخی از بانکهای خصوصی ما به چشم می خورد که وجود این روحیه اجازه نمی دهد این بانك ها در مسیر پویایی و روزآمدی همپای نظام بانكی مدرن جهان گام بردارند.
این كاستی بزرگی است كه وجود آن سد راه توسعه و تعالی بانك های خصوصی ما خواهد بود و باید در رفع آن شتاب به خرج داده شود.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false