×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

معاون صنايع كوچك شركت شهرك‌هاي صنعتي خراسان رضوي از پايان مرحله استعداد‌يابي از خوشه صنعتي خشكبار (كشمش) قوچان خبرداد.

به گزارش روابط عمومي شركت شهركهاي صنعتي خراسان رضوي، مسعود مهدي‌زاده ظهر امروز در جمع خبرنگاران درباره جايگاه كسب و كار خشكبار (كشمش) قوچان گفت: بخش بزرگي از خشكبار توليدي شهرستان قوچان را كشمش آفتابي تشكيل مي‌دهد، به ‌طوري ‌كه بيش از ۹۰ درصد ارزش و حجم توليد خشكبار اين شهرستان را به خود اختصاص داده است. وي افزود: ظرفيت‌هاي موجود و بالقوه در دنياي امروز صنايع تبديلي و تكميلي كشاورزي به ‌لحاظ ارزش افزوده بالايي كه ايجاد مي‌كنند، از اهميت خاصي برخوردارند. وي ادامه داد: در كشورهايي كه به‌ لحاظ نوع اقليم ظرفيت توليد محصولات كشاورزي از قبيل انگور و فرآوري آن به اشكال متفاوت از جمله كشمش وجود دارد، بستر مناسبي براي صادرات محصولات فرآوري شده و رشد اقتصادي فراهم است.
 مهدي‌زاده با تاكيد بر سودآوري محصولات كشمش اظهار داشت: توليد كشمش به منظور استفاده از فناوري ساده و كم‌هزينه مي‌تواند منتهي به سودآوري كلان به‌ويژه در بخش صادرات باشد. 
وي افزود: در حال حاضر بازارهاي فروش عمده محصول توليدي در اين شهرستان به تهران منتقل شده و توسط عمده‌فروش صادر مي‌شود. 
وي ادامه داد: به عبارت ديگر از مجموع توليد ۸۰ درصد عمده فروش تهران، پنج درصد عمده فروش مشهد و ۱۵ درصد به‌ صورت آزاد فروخته مي‌شود. 
وي درباره ميزان مصرفي اين محصول گفت: از كل اين ميزان توليد ۱۵ درصد به مصرف داخلي رسيده و بقيه توسط بازرگانان صادر مي‌شود و اروپا بازار اصلي صادرات اين محصول با حدود ۷۰ درصد ارزش صادرات است. وي درباره بررسي سهم صادرات اين محصول افزود: با اختصاص سهم ۸۲ درصدي صادرات غيرنفتي به اين محصول از كل متوسط قيمت صادراتي، كشمش ايران از ميانگين قيمت جهاني پايين‌تر است. 
مهدي‌زاده خاطرنشان كرد: سهم ايران در تامين كشمش مورد نياز كشورهاي اتحاديه اروپا ۵/۴ درصد است. وي گفت: در حالي ‌كه تركيه ۲/۵۹ درصد، آمريكا ۹/۲۳ درصد، آفريقاي جنوبي ۶/۵ درصد، شيلي ۷/۲ درصد و استراليا ۲/۲ درصد از اين بازار سهم دارند، كشورهاي مذكور به ‌ويژه تركيه و آفريقاي جنوبي رقباي اصلي ايران در تامين كشمش هستند. 
وي گفت: فعالان اصلي در كل زنجيره ارزش توليد و عرضه كشمش كشاورزان هستند كه خود كار توليد اوليه كشمش آفتابي را تا مرحله كشمش خام انجام مي‌دهند. 
مهدي‌زاده ادامه داد: بعد از آن دلالان منطقه‌اي كه عمليات واسطه‌اي بين كشاورزان و توليد‌كنندگان انجام مي‌دهند؛ همچنين توليدكنندگان كه عمليات فرآوري و بسته‌بندي كشمش را انجام داده و بدنه اصلي خوشه را تشكيل مي‌دهند و عمده فروش و صادركننده كه در واقع بازار محصول توليد‌كنندگان را تشكيل مي‌دهند و خارج از شهرستان فعاليت مي‌كنند، قرار دارند. 
وي خاطرنشان كرد: با وجودي كه حضور شاغلان متعدد در اين صنعت فعاليت مي‌كنند، نهاد خاصي كه فعاليت صنفي در اين زمينه انجام دهد، وجود ندارد. وي درباره زنجيره ارزش اين محصول گفت: اهميت توليد كشمش را بايد در دو حالت بازار هدف داخل كه ۲۰ درصد فروش را به خود اختصاص مي‌دهد و بازارهاي بين‌المللي و صادرات كه تقريبا سهمي ۸۰ درصدي از بازار هدف اين محصول را داراست، بررسي كرد. 
وي افزود: پيشنهاد مي‌شود با توجه به فراواني مواد اوليه و ظرفيت بالاي كشور در توليد ارقام متنوع انگور و عدم پيچيدگي فناوري مورد نياز در فرآوري، همچنين حمايت‌هاي مالي دولت در راستاي ايجاد طرح‌هاي اشتغال‌زا و زودبازده، فعاليت اين واحدهاي صنعتي با توجه به روابط عرضه و تقاضا و امكان توسعه صادرات كاملاً توجيه‌پذير و اقتصادي شود.
 معاون صنايع كوچك شهرك‌هاي صنعتي خراسان رضوي خاطر‌نشان كرد: اعمال سياست‌هاي تشويق صادرات از سوي دولت مانند ايجاد صندوق پشتيباني ارزي، اعطاي تسهيلات به صادركنندگان، معافيت از سپردن تعهد ارزي و پيمان‌سپاري، سياست‌هاي مستقيم تشويق صادرات مي‌تواند منجر به توسعه صادرات اين محصول شود.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false