×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

رسانه های دیجیتال از طریق بررسی مورد حمایت مالی و تسهیلاتی این مرکز قرار می گیرند.

علیزاده با اشاره به حمایت­های مختلف این مرکز از تولیدکنندگان محصولات
رسانه­های دیجیتال، از اعطای تسهیلات بانکی از محل تفاهم با بانک ملی خبر
داد و گفت: ۴۰ شرکت و مؤسسه فرهنگی تاکنون معرفی شده­اند که تا سقف
۱۰۰میلیون تومان از این تسهیلات می­توانند بهره مند شوند.
همچنین علیزاده از راه اندازی ۲۰ کارگروه اصلی نظارت و ارزشیابی و ثبت
نرم‌افزار خبر داد و گفت: در کنار کارگروه اصلی نیز، ۳۱ کارگروه فرعی
تخصصی درون واحدی برای درخواست­های مجوز نرم‌افزار برگزار شده است.
برپایی جلسات تخصصی در سالن کنفرانس مرکز با موضوع آشنایی با مصادیقی که
منجر به مشروط شدن یا رد درخواست شدن نرم‌افزارها شده است و اجرای طرح
فرهنگ‌سازی برای عرضه آثار دارای هولوگرام در مراکز عرضه و فروشگاه­ها
نیز از جمله دیگر اقدامات واحد امور بسته‌های نرم‌افزاری در سال ۹۰ بوده
است.
حسن علیزاده، مشاور وزیر و رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه­های دیجیتال
گفت: در یازده ماهه سال جاری ۶ هزار و ۷۱۶ اثر به دبیرخانه واحد امور
بسته‌های نرم‌افزاری این مرکز ارسال شده است که از این تعداد تاکنون، ۴۶۸
اثر موفق به دریافت گواهی ثبت نرم‌افزار شده‌ و ۲ هزار و ۶۴۰ مجوز انتشار
دریافت کرده‌اند. در عین حال، ۲ هزار و ۸۰۳ مجوز تکثیر اخذ کرده‌اند و
درخواست تعداد باقی‌مانده نیز در مراحل مختلف بررسی قرار داشته و یا در
انتظار تائید شورای عالی انفورماتیک هستند.
علیزاده همچنین خاطرنشان ساخت که بر اساس آمارهای موجود، تعداد کل گواهی
ثبت ۹۸۴ مورد، تعداد کل پروانه انتشار ۵ هزار و ۳۱۴ مورد و تعداد کل مجوز
تکثیر نیز ۴ هزار و ۴۶۵ مورد بوده و تعداد کل گواهی ثبت در سال ۹۰، معادل
۴۶۸ مورد، تعداد کل پروانه انتشار ۲ هزار و ۶۴۰ مورد و تعداد کل مجوز
تکثیر در همین سال، ۲ هزار ۸۰۳ مورد بوده است.
وی اظهار داشت: این در شرایطی است که آمار مذکور در سال ۸۹ به ترتیب، ۳۱۴
مورد، هزار و ۶۰۴ مورد و ۹۵۰ مورد بوده است که نشانگر رشد مناسبی در سال
۹۰ است و آمار کلی مجوزهای صادر شده در سال ۸۸-۸۷ به نحوی است که تعداد
کل گواهی ثبت ۲۰۲ مورد، تعداد کل پروانه انتشار ۱ هزار و ۷۰ مورد و تعداد
کل مجوز تکثیر ۷۱۲ مورد بوده است.
علیزاده با انتقاد از روند طولانی صدور مجوزها ابراز داشت: استعلام­ها از
مراکز مختلف، رعایت حقوق مالکیت معنوی و آگاه نبودن تولیدکنندگان از
مصادیق عدم صدور مجوز از دلایل طولانی شدن صدور مجوز است که به زودی با
ابلاغ و انتشار آئین­نامه­ها برای تولیدکنندگان به کمک تولیدکنندگان و
تکثیرکنندگان این موضوع روند بهتری را طی خواهد کرد.

علیزاده گفت: حمایت از فعالیت­های تبلیغی، ترویجی و توسعه دانش و مهارت
تخصصی در حوزه رسانه­های دیجیتال و همچنین اهدای بن کارت حمایتی از اقشار
مختلف جامعه در زمینه مصرف بسته­های نرم‌افزاری رسانه‌ای در دستور کار
قرار گرفته است که بر این اساس، تاکنون به میزان۰۰۰/۳۰ بن کارت در مجموع
به ارزش ۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۶ ریال در نمایشگاه بین­المللی رسانه­های دیجیتال و
۰۰۰/۴۲ بن کارت در مجموع به ارزش ۰۰۰/۰۰۰/۲۰۰/۴ تومان در نمایشگاه­های
استانی توزیع شده است.
وی خرید حمایتی از محصولات فاخر و برگزیده را از جمله فعالیتهای این مرکز
در سال ۹۰ عنوان کرد و گفت: محصولات فاخر به تعداد نسخه از محصولاتی
اطلاق می­شود که توسط مرکز، برگزیده و به صندوق توسعه صنایع الکترونیک
وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی شده اند که البته بر این اساس،
از محل تفاهم مرکز با صندوق توسعه صنایع الکترونیک تسهیلات به شرکت­های
معرفی شده اعطا شده است.
علیزاده همچنین در خصوص شورای عالی فضای مجازی با ابراز خرسندی از تشکیل
این شورای عالی، ابراز امیدواری کرد تا با تشکیل این کارگروه از
موازی‌کاری­های متعددی که در این حوزه وجود دارد، جلوگیری شود.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص آمار صادرات نرم­افزار نیز گفت: آمار صادرات
نرم­افزار جای مناقشه است و هنوز به رقم واقعی و دقیقی نرسیده­ایم؛ اما
این رقم در حدود ۸۰ میلیون دلار می­باشد.
علیزاده در آسیب شناسی این موضوع نیز گفت: نبود آمار دقیق در این حوزه
موجب اختلال در پرداخت جایزه­های صادرات شده است که باید برای رفع این
مشکل کارگروهی با وزارت صنایع و صنایع تشکیل دهیم و واردات و صادرات را
سامان­دهی کنیم.
وی با اشاره به ارزش افزوده خوب تکثیر در ایران نیز افزود: به دنبال
ارائه راه­کارهای هستیم که سفارش­های برای کشورهای خارجی در ایران ثبت
شود و با تکثیر، اقدام به صادرات مجدد کنیم؛ چرا که ارز آوری خوبی در این
حوزه می­تواند برای کشور ایجاد شود.
ریس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه­های دیجیتال همچنین با اشاره به
نمایشگاه­های برگزار شده در سال ۹۰، از برپایی ۵۰ نمایشگاه در سال آینده
خبر داد و گفت: در سال ۹۰ پنج نمایشگاه بین­المللی برگزار شده است.
وی با اشاره به طرح برپایی گسترده نمایشگاه استانی در سال آینده از
رسانه­های جمعی خواست که در اطلاع رسانی و پوشش خبری این نمایشگاه­ها
تمام توان خود را به کار بگیرند.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه رسانه­های دیجیتال تصریح کرد:
در سال‌های اخیر در نتیجه توسعه چشم­گیر فعالیت‌های مبتنی بر فناوری نوین
ارتباطات و اطلاعات، اشکال جدیدی از فعالیت‌های فرهنگی از قبیل تهیه
بسته‌های نرم افزاری، تکثیر حامل‌های دیجیتال، نشر دیجیتال، ارسال یا
انتشار پیام یا محتوای سمعی، بصری و متنی دیجیتال شکل گرفته است.
وی گفت: وظیفه این واحد صدور مجوز و نظارت بر مؤسسات فرهنگی دیجیتال
مبتنی بر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص مؤسسات فرهنگی و نیز
آیین­نامه ساماندهی و توسعه رسانه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال است.
این واحد در تعامل با «سازمان ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری» و «وزارت
صنعت، معدن، تجارت» فعالیت های خود را انجام می‌دهد.
علیزاده ادامه داد: در واقع، صدور مجوز و نظارت بر فعالیت اشخاص حقیقی و
حقوقی در زمینه رسانه­های برخط، بسته­های نرم افزاری رسانه­ای، نشر
رقومی، تکثیر و عرضه حامل­های دیجیتال و برپایی مراکز عرضه داده و
سامانه­های عرضه بر خط و خدمات مرتبط، صدور مجوز و نظارت بر واردات و
تولید سامانه­ها، نرم­افزارها، تجهیزات و سخت افزارهای رایانه­ای مورد
استفاده در پدیدآوردن، تکثیر، نشر، عرضه و اجرای رسانه­ها و آثار و
محصولات فرهنگی و هنری، صدور مجوز تأسیس و نظارت بر فعالیت تشکل­های صنفی
رسانه­های دیجیتال و همچنین حمایت از آن­ها، در حیطه وظایف این مرکز قرار
می‌گیرد.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص مالکیت معنوی در ایران نیز گفت: جمهوری
اسلامی هیچ یک از کنوانسیون های مربوط به این موضوع را امضا نکرده است و
در مورد محصولات خارجی این مرکز تنها به نظارت بر محتوای آن­ها برای
تکثیر در ایران اکتفا می­کند. و در مورد محصولات داخلی نیز با ایجاد
هولوگرام بر روی محصولات سالم و تروج آن به دنیال فرهنگ­سازی در ایجاد
رعایت حقوق مالکیت معنوی هستیم.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این خصوص با اشاره به تفاهم­نامه­
با سازمان صدا و سیما که برای معرفی نرم­افزارها و وب­سایت­های مفید و
بستر سازی فرهنگی در خصوص استفاده از محصولات دارای هولوگرام، ایجاد شده
اشاره کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم از اوایل سال ۹۱ برنامه­های تولیدی
دراین خصوص را آماده و پخش کنیم. وی افزود تاثیر گذاری هر چه بیشتر این
امر مستلزم همراهی مردم و اصحاب رسانه می باشد.
علیزاده در خصوص حضور نرم­افزارهای ایرانی در بازارهای بین المللی گفت:
محصولات ایرانی توان رقابت با نرم­افزارهای خارجی را دارند اما گاهی
اوقات با استاندارهای بین­المللی ناسازگارن که برنامه هایی برای اصلاح
این امر در نظر گرفته ایم .
وی در این خصوص افزود: مرکز در همین راستا در سال جدید تنها در تولید
نرم­افزارهایی مشارکت خواهد کرد که به طور قطع زبان­های عربی برای جهان
اسلام و انگلیسی برای دیگر نقاط جهان را در دستور ساخت خود داشته باشد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false