×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

در این مطلب سعی می‌شود به برخی از شعارهای مناسبی که در چند سال اخیر توسط شرکتهای ایرانی به کار گرفته شده‌است اشاره کنیم.

باید توجه داشت که شعار هر شرکت باید سه ویژگی اساسی را دنبال کند:
1- مناسب شرکت و محصولات آن باشد.
2- ساده، جذاب و به یاد‌ماندنی باشد.
3- و مهمتر اینکه متمایز کننده آن شرکت از رقبا باشد.
در این مطلب سعی می‌شود به برخی از شعارهای مناسبی که در چند سال اخیر توسط شرکتهای ایرانی به کار گرفته شده‌است اشاره کنیم.
سینجر، رقیب محصولات خارجی
صرف‌نظر از اینکه این تبلیغ یک نوع فرهنگ نامناسب تولید و مصرف در کشور را نشان می‌دهد (که جنس خارجی بهتر است یا جنس ایرانی کیفیت ندارد)، این شعار در ذهن مخاطب انتظاری را ایجاد می‌کند که تنها با مشاهده محصول از نزدیک و لمس آن می‌تواند به درستی یا نادرستی آن پی‌ببرد. از این رو در هنگام خرید اجاق گاز حداقل یکبار هم سری به این محصول می‌زند و آن را وارسی می‌کند.
یخچال فریزر امرسان/ زیبا، جادار، مطمئن
سه ویژگی اصلی که معمولا از یک یخچال انتظار میرود در این شعار خلاصه شده است. علاوه بر این ریتمیک بودن آن و تکرار زیاد در تبلیغات رادیویی و تلویزیونی این شعار را به شدت معروف کرده است، تا جایی که در شوخی‌های محاوره‌ای هم از آن استفاده می‌شود.
ضعف انتخاب شعار در بانکهای ایرانی
اگر به شعارهای زیر توجه کنیم مشاهده میکنیم که هیچ تمایز خاصی وجود ندارد و همگی سعی کرده‌اند وسعت جغرافیایی مشتریان خود (همه ایران) را یادآور شوند:
– بانک رفاه، بانک همه
– بانک کشاورزی، بانک همه مردم ایران
– بانک صادرات، در خدمت مردم
– بانک ملت،‌بانک شما
– پارسیان،‌ بانک ایرانیان
حتی بیمه‌ها نیز از این شعار تکراری استفاده می‌کنند، مثلا بیمه معلم، بیمه همه ایرانیان. این تکراری بودن در خدمات همه بانک‌ها نیز وجود دارد که البته هرازچندگاهی یک ایده جدید در بانکی مطرح می‌شود و دوباره همه بانکها به سمت آن سرازیر می‌شوند.
شعار برخی بانکها نیز متفاوت است که این تفاوت معمولا در حد شعار باقی مانده است، مثلا:
– بانک مسکن، بانک پاسخگو
– بانک تجارت، بانک فردا
در انتخاب شعار بانک تات نیز فقط سعی شده است سه کلمه مناسب برای حروف ت.ا.ت پیدا شود (تجربه، اعتبار، توسعه) و نکته عجیب آنکه بانک تازه‌تاسیس از تجربه دم می‌زند.
شعار بانک سپه (بانک سپه، نخستین بانک ایرانی) نیز نه تنها حسن محسوب نمی‌شود بلکه بدلیل ضعف در ارائه خدمات توسط این بانک، طول عمر بالای آن باعث ایجاد ذهنیتی در مورد فرسودگی ساختار آن نموده است.
در شعار بانک ملی (هر جا سخن از اعتماد است، نام بانک ملی ایران می‌درخشد) نکته ظریفی فراموش شده است و آن هم اینکه اصل وجودی یک بانک اعتماد مشتری به آن است،‌ پس استفاده از آن در شعار بانک نکته خوبی به نظر نمی‌رسد.
شعار “بانک سامان، بانک هوشمند” شعاری است که در حدود 2 سال گذشته توسط این بانک انتخاب شده و با مطالعه سوابق فعالیت های بانک سامان می توانیم به خوبی به نکته سنجی این بانک نسبت به گزینش این شعار بر اساس استراتژی های گذشته و آینده آگاه شویم. از آنجا که بانک سامان به عنوان اولین بانک ایرانی و خصوصی در ایران توانست بزرگ ترین گام ها را برای حذف بانکداری سنتی و توسعه بانکداری الکترونیکی بردارد و با مقوله مهم و حیاتی «مشتری» با رویکرد های جدیدی برخورد کند و برای نیازهای مختلف مشتریان ابزارهای هوشمند فراوانی را تدارک ببیند، می توان گفت در انتخاب شعار خود موفق عمل کرده است.
بانک پاسارگاد با انتخاب شعار “بانک پاسارگاد، بانک هزاره سوم” سعی داشته است فعالیتهای خود را متناسب با هزاره سوم معرفی کنید. اما بانک هزاره سوم بودن مزیت کمی یا کیفی را برای برجسته و تبدیل شدن به یک شعار راهبردی که نمادی برای ایجاد ذهنیت در خصوص رسالت ها و ماموریت های بانک باشد، ندارد. اشتباه اساسی این است که علیرغم فعالیت خوب این بانک در حوزه خدمات الکترونیکی، شعارش کاملا این منظور را نمی‌رساند.
بانک انصار که قدیمی‌ترین موسسه مالی و اعتباری در کشور است هم اکنون با داشتن بیش از 600 شعبه در کشور، وسیعترین شبکه شعب را در بانکهای خصوصی به خود اختصاص داده است. انتخاب شعار “بانک انصار، نماد خدمت و اعتبار” نیز چندان با وضعیت این بانک بی‌ربط نیست. سابقه زیاد این تازه بانک در حوزه مالی و اعتباری و از سوی دیگر ،‌توجه مشتریان در طول بیش از 2 دهه به این مجموعه می تواند انتخاب این اسم را توجیه‌پذیر کند، اما استفاده از شعارهای مناسبتر می‌توانست مزیتی دیگ
ر برای این بانک ایجاد کند.
البته اخیرا تغییرات خوبی در دیدگاه طراحان تبلیغاتی بانکها شکل گرفته است که آینده‌ای بهتر در این زمینه را نوید می‌دهد. به عنوان مثال شعار تبلیغاتی “به رویاهات فکر کن” یکی از این نمونه‌هاست که توسط بانک ملت به کار میرود. 
همچنین بانک اقتصاد نوین بعد از دوره‌ای که شعار “نخستین بانک خصوصی کشور” را یدک می‌کشید، در تبلیغات خود از شعار “پروانه‌ها پر می‌گیرند” به خوبی استفاده می کند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false