true
در جريان برگزاري نمايشگاه هوايي ILA 2012 برلين، آلمان قراردادهايي به منظور توسعه و توليد سوختهاي جايگزين در صنعت هوانوردي با شركتهاي آمريكايي و استراليايي منعقد كرد.
<div dir="rtl"><br></div><div dir="rtl"> قرارداد اول ميان دولتهاي آلمان و آمريكا به منظور تقويت همكاري در توسعه سوختهاي پاك جايگزين با در نظر گرفتن استانداردهاي پايداري (تمركز بر روي مواد اوليه خام غير از مواد غذايي) ميباشد تا از اين طريق با بدست آوردن روشهاي توليد جديد، مواد اوليه مناسب را جهت توليد سوختهاي پاك در صنعت هوانوردي انتخاب كرده و توليد آنها را گسترش دهند. هدف اين قرارداد پيدا كردن راهكارها و روشهاي مناسب جهت تولد مواد اوليه و توليد سوخت با كمترين هزينه و با در نظر گرفتن اثرات زيست محيطي ميباشد.</div><div dir="rtl"><br></div><div dir="rtl">به گفته مدير انرژيهاي تجديدپذير هوانوردي آلمان، هدف از اين همكاري اين است كه 10 درصد از سوخت هوايي مصرفي در آلمان تا سال 2025 از سوختهاي تركيبي پاك جايگزين باشد. در اين طرح هم چنين يك تصفيه خانه نسل دوم بزرگ به منظور توليد مواد اوليه سوختهاي زيستي تركيبي در اين كشور ساخته خواهد شد.</div><div dir="rtl"><br></div><div dir="rtl">به گزارش گروه هوافضاي هيتنا يك چالش مهم در تهيه سوختهاي تركيبي، هزينه بالاي توليدميباشد، بطوريكه در حال حاضر هزينه توليد هر تن سوخت زيستي در حدود 2100 دلار است كه در مقابل، هزينه توليد هر تن سوخت فسيلي 925 دلار ميباشد. در اين طرح دولت آلمان قصد دارد با استفاده از روشهاي توليد مناسب براي تهيه مواد اوليه و توليد سوخت، هزينههاي توليد را كاهش دهد تا از اين طريق ضمن بالابردن سطح توليد، روند تجاري سازي اين سوختها را نيز گسترش دهد.</div><div dir="rtl"><br></div><div dir="rtl">قرارداد ديگر منعقد شده، مابين شركت هواپيمايي لوفتانزا و شركت آمريكايي-استراليايي AlgaeTec به منظور توليد سوختهاي تركيبي پاك مناسب صنايع هوايي از جلبك ميباشد.</div><div dir="rtl"><br></div><div dir="rtl">جلبك به عنوان يك ماده اوليه مناسب و ارزشمند در توليد سوختهاي تركيبي جايگزين مطرح است، چراكه جلبك به عنوان يك ماده غذايي مورد استفاده نميباشد و بهمين دليل محدوديتي در استفاده از آن وجود ندارد. ساير اقلام مانند دانههاي روغني كه در صنايع غذايي مورد استفاده قرار ميگيرند بدليل ترس از كاهش منابع و كمبود آن، كه باعث كاهش توليدات غذايي در جهان ميگردد، با احتياط بيشتري در آزمايشهاي توليد سوختهاي تركيبي مورد استفاده قرار ميگيرند. اما جلبك اين محدوديتها را ندارد.</div><div dir="rtl"><br></div><div dir="rtl">در اين پروژه شركت AlgaeTec از فناوري جديدي براي توليد جلبك استفاده ميكند كه باعث كاهش زمين و فضاي مورد نياز براي كاشت جلبك ميباشد. در اين فناوري جديد، توليد جلبك در صفحات رآكتور زيستي مجهز به محفظههايي به ابعاد 12 متر كه متصل به صفحات خورشيدي جذب نور ميباشند، انجام ميشود. جلبك بدست آمده از روش جديد برخلاف جلبك بركهاي، بدون بو ميباشد.</div><div dir="rtl"><br></div><div dir="rtl">نياز به فضاي زياد براي توليد جلبك همواره چالشي عمده در توليد اين محصول بوده است كه خود باعث افزايش هزينههاي توليد و به تبع آن افزايش قيمت تمام شده سوخت تركيبي توليدي ميشود. اما فناوري جديد شركت AlgaeTec به ميزان قابل توجهي فضاي مورد نياز براي توليد جلبك را كاهش ميدهد. اين شركت ميگويد براي توليد 100 هزارتن سوخت زيستي در سال، تنها به 515 هكتار زمين براي كشت جلبك نياز خواهد داشت. براي مقايسه، اين ميزان سوخت توليدي، نياز به جلبك بركهاي توليد شده از 5200 هكتار زمين با روشهاي فعلي دارد. از طرفي، روغن استحصال شده از اين ميزان جلبك براي تهيه سوخت، برابر با روغن بدست آمده از محصول 19600 هكتار روغن نخل، 100000 هتكار كانولا، 250000 هكتار سويا، 360000 هكتار پنبه و 715000 هكتار ذرت ميباشد.</div><div dir="rtl"><br></div><div dir="rtl">اولين تاسيسات براي توليد جلبك با روش جديد در 140 كيلومتري جنوب سيدني در استراليا در ماه آگوست افتتاح شده است كه قرار است جلبك توليدي آن به سوخت تركيبي تبديل شود و اين سوخت از سال 2014 آماده استفاده در خطوط هوايي گردد.</div><div dir="rtl">اختصاصي هيتنا</div><div dir="rtl"></div>
true
true
https://parsipress.ir/?p=3286
true
true