×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

سرپرست اركستر «آرس نوا» از ادغام اين اركستر با گروه آوازي تهران به سرپرستي ميلاد عمرانلو خبر داد.

جزييات اجراي اركستر بزرگ بادي «آرس نوا» به سرپرستي آرمين قيطاسي كه قرار است 13 و14 تيرماه در تالار وحدت برگزار شود، صبح امروز- 10 تيرماه – در يك نشست خبري تشريح شد.

در ابتداي اين نشست، آرمين قيطاسي درباره پيشينه اين اركستر گفت: اين اركستر در واقع از دو بخش مجزا تشكيل شده بود كه بخش «كوينتت» آن با حمايت منوچهر سحابي هدايت مي‌شد. از همان روزها بود كه اركستر بزرگ بادي آرس نوا هم تشكيل شد و در بين 27 گروه در جشنواره موسيقي كلاسيك رتبه نخست را كسب كرد.

او افزود: «آرس نوا» با استفاده از سازهاي بادي، قطعات پاپ و جاز را براي مخاطبان اجرا مي‌كند تا بتواند با اجراي اين قطعات نوستالژيك، تداعي‌كننده خاطرات كودكي مخاطبانش در سنين مختلف باشد.

سرپرست اركستر بادي «آرس نوا» درباره رپرتوار اجراي پيش‌رو توضيح داد: در اين كنسرت، 32 قطعه براي سازهاي بادي تنظيم كرديم كه تعدادي از آن‌ها قطعات درخواستي مردم است كه بارها به بنده ايميل زده و درخواست كرده‌اند تا آنها را در كنسرت اجرا كنيم.

او قطعات «تايتانيك»، «پينوكيو»، «دور دنيا در هشتاد روز»، «فوتباليست‌ها»،‌ «اوشين» و … را به عنوان قطعاتي نام برد كه در اجراي پيش رو توسط اركستر نواخته خواهد شد.

قيطاسي هدف از تشكيل اركستر آرس نوا را ايجاد فرهنگ شنيداري نو با اجراي قطعاتي دانست كه مردم با آن‌ها خاطرات چندين و چند ساله دارند.

او همچنين با اظهار نظر نسبت به محدوديت نوازندگان سازهاي بادي در ايران،توضيح داد: در مورد ساز «آبوا» قحطي نوازنده وجود ندارد، اما سازهاي ساكسيفون و فاگوت شايد به تعداد انگشتان دست در ايران نوازنده داشته باشد و اين در حالي است كه اركستر به نوازندگان خبره نياز دارد و نوازندگان حرفه‌اي نيز در ايران كم هستند.

اين آهنگساز در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه چرا در اجراي قبلي آرس نوا صداي تعدادي از سازها بر ساير صداهاي اركستر غالب مي‌شد ،گفت: اجراي قبل با كنسرت اركستر سمفونيك تهران همزمان شده بود و تغييرات فني آنها روي اجراي ما نيز تاثير گذاشت، اما اين اجرا با معيارهاي اركستر آرس نوا صدابرداري خواهد شد و تمام حركات صحنه، طراحي شده‌اند.

قيطاسي درباره اجراهاي آتي اين اركستر توضيح داد: پس از اين اجرا، آرس نوا در كرمانشاه به روي صحنه خواهد رفت و اجراي بعدي نيز كه شهريور ماه برگزار خواهد شد با تلفيق اركستر آرس نوا و گروه آوازي تهران همراه خواهد بود كه سرپرستي آن بر عهده ميلاد عمرانلو است.

اين هنرمند جوان در بخش ديگري از سخنانش از برگزاري مستركلاس‌هاي آرس نوا خبر داد و افزود: در آينده در سراسر ايران توسط نوازندگان اين اركستر مستركلاس‌هايي برگزار خواهد شد تا استعدادهاي كودك و نوجوان شناخته شوند و به زودي با نوازندگان كم سن و سال به روي صحنه برويم.همچنين در زمينه خوانندگي نيز استعداديابي مي‌كنيم و اين اجرا نيز با كلام همراه خواهد بود كه ترجيح مي‌دهم جزييات آن را اعلام نكنم.

او درباره دليل برگزاري اين مستركلاس‌ها براي كودكان گفت: تكنيك تك‌نوازي در ايران رعايت نمي‌شود و اين در حالي است كه اين موارد بايد در هنرستان تعليم داده شود. بنابراين اركستر آرس نوا اين اقدام را انجام خواهد داد تا به ارتقاي موضوع تك‌نوازي نيز كمك كند.

در بخش ديگري از اين نشست خبري ، پوريا منوچهري – مدير برنامه اركستر آرس نوا – گفت: در اين اجرا سازبندي متفاوت خواهد بود و سازهايي به صدا درخواهند آمد كه تا به حال در ايران نواخته نشده‌اند. اين سازها متعلق به آمريكاي جنوبي و اسكاتلند است و تعدادي ساز كوبه‌اي نيز به ما اضافه مي‌شوند. در واقع اين اركستر قطعاتي را اجرا مي‌كند كه طيف گسترده مخاطب را در بر مي‌گيرد.

او درباره حمايت مالي اركستر نيز اظهار كرد: اركستر حمايت دولتي و خصوصي ندارد و وضعيت مالي بر عهده خودمان است، اما اهدافي براي اركستر تعريف كرديم كه يكي از آن‌ها موضوع متفاوت بودن است. آرس نوا مي‌خواهد كارش را با اين متفاوت بودن آغاز كرده و آن را به كودكان نيز منتقل كند تا بتواند نوازنده سلو پرورش دهد.

منوچهري اضافه كرد: حدود 40 درصد از نوازندگان آرس نوا كساني هستند كه سن كمي دارند و در واقع در اركستر آموزش مي‌بينند، اما همين نوازنده‌ها در آينده بهترين خواهند بود.

مدير برنامه‌هاي اركستر آرس نوا در ادامه سخنانش عنوان كرد: اينكه از آرس نوا به عنوان يك اركستر بزرگ بادي نام مي‌بريم اغراق يا تبليغات واهي نيست بلكه «آرس نوا» يك Big band است كه مي‌تواند با اركسترهاي بزرگ ديگر همكاري كند. «آرس نوا» مي‌تواند رشد زيادي داشته باشد كه به حمايت‌هاي مالي هم احتياج دارد.

او معتقد است: «آرس نوا» مي‌تواند شنونده عام را خاص كند و اين همه مديون تلاش‌هاي آرمين قيطاسي است كه به بهترين نحو تنظيم مي‌كند و آرش گوران نيز به عنوان رهبر ايده‌هاي نويي را به اركستر منتقل مي‌كند، اين اركستر كمياب است و حرف براي گفتن دارد.

در پايان اين نشست خبري نيز، قيطاسي اظهار اميدواري كرد تا اسپانسرها دست از حمايت موسيقي‌هاي خواننده محور بكشند و به سمت چنين اركسترهايي نيز بيايند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false