×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

به‌واقع بهترین راهکار تأمین مالی بنگاه‌ها استفاده از ابزارهای متنوع بازار سرمایه همچون انتشار اوراق صکوک، اوراق مشارکت، اوراق استصناع، افزایش سرمایه و… است، زیرا در این بازار به‌راحتی میزان و محل هزینه‌کردها مشخص می‌شود و احتمال انحرف نسبت به بازار پول کمتر است.همچنین از آن‌جا که در بازار سرمایه، بنگاه‌های اقتصادی خود با بهره‌گیری از منابع‌شان درصدد تأمین مالی برمی‌آیند، مدیر پروژه واحد صنعتی دقت بیشتری برای صرف منابع دارد.

اما از آن‌جا که بسیاری از بنگاه‌های کوچک و حتی متوسط با ابزارهای بازار سرمایه آشنا نیستند، منطقی‌تر است که این دسته از بنگاه‌ها برای تسهیلات مورد نیاز خود به بانک‌ها مراجعه کنند.

بانک‌ها نیز برای این‌که بتوانند در امر تولید کمک کنند، دو راه حل اصلی دارند؛

یک راهکار همان پرداخت تسهیلات است که برای جلوگیری از انحراف در صرف منابع نیاز به نظارت ویژه از طرف بانک مرکزی و نهادهای ذیربط است تا منابع در مسیری تعیین‌شده صرف شود، نه این‌که به اسم تولید اعطا و به سمت خرید ملک و زمین منحرف شود و رشد فزاینده تورم را به همراه آورد.

راهکار دیگر بانک‌ها برای حضور جدی در امر تولید، مشارکت مستقیم در آن است که در این خصوص باید بسترهای لازم فراهم شود.

برای تحقق این مهم دولت می‌تواند با ارائه یک لایحه به مجلس و تصویب آن، دست بانک‌ها را برای حضور مستقیم در بخش تولید و عمران باز کند.

حضوری که نه در قالب بنگاه‌داری بلکه به‌صورت مشارکت در ساخت واحد پتروشیمی، ذوب آهن، ساخت فرودگاه، راه‌سازی و… باشد.

زیرا اگر تنها ۵۰ درصد نقدینگی بالای ۶۰۰ هزار میلیارد تومان مردم که بخش عمده آن در بانک‌ها سپرده‌گذاری شده است، در مسیر تولید و سازندگی قرار بگیرد، اتفاق بزرگی را برای تولید و رشد اقتصادی کشور رقم خواهد زد.

بدین ترتیب و با درگیر شدن بانک‌ها در انجام پروژه‌های صنعتی و تولیدی علاوه بر سرعت بخشیدن به راه‌اندازی پروژه‌ها، مشکل معوقات بانکی نیز رفع خواهد شد.

true
برچسب ها :
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false