×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

برای اولین بار در سال های اخیر نشستی درباره وضعیت بحرانی محیط زیست ایران در لندن برگزار شده است.

این همایش اوایل هفته جاری (۱۹ و نوزدهم ژانویه برابر با ۲۸ و ۲۹ دی) توسط بنیاد میراث ایران (Iran heritage Foundation) و با همکاری چند نهاد دیگر از جمله بنیاد سودآور و موسسه حیات وحش ایران و انتشارات آی.بی. توریس (I.B. Tauris) در محل انجمن سلطنتی جغرافیا برگزار شد.

 

پیش از پخش پیام آقای فیروز، جان کرتیس، مدیر بنیاد میراث ایران که یکی از باستان‌شناسان نامدار است، سخنرانی کرد.

آقای کرتیس گفت که بحران زیست‌محیطی موجود نه تنها متوجه زندگی انسان ها که تهدیدی برای میراث فرهنگی است. به گفته آقای کرتیس بارش باران‌های اسیدی یکی از عوامل جدی تخریب آثار باستانی ایران است.

گری لوئیس، هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در ایران، که از تهران به همایش لندن آمده بود نیز از سخنرانان این همایش بود.

او بر ضرروت توجه به مخاطرات گسترش کویرها، تخریب جنگل، آلودگی هوا و از بین رفتن تنوع زیستی و همچنین مضرات انتشار دی اکسید کربن اشاره کرد، اما یکی از اصلی ترین چالش های زیست محیطی پیش روی ایران را مدیریت آب عنوان کرد.

بر اساس گزارشی که نماینده سازمان ملل در ایران در این همایش ارائه کرد، سرانه دسترسی به آب در ایران از ۷ هزار متر مکعب در سال ۱۹۵۶، در حال حاضر به هزار و ۹۰۰ متر مکعب سقوط کرده و تا سال ۲۰۲۰ به یک هزار و ۳۰۰ متر مکعب کاهش خواهد یافت.

آقای لوئیس درباره مصرف آب در ایران گفت که با روند کنونی نرخ افزایش جمعیت در ایران پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۵ جمعیت این کشور به ۹۰ میلیون نفر برسد که در این سطح ۳۰ میلیارد مترمکعب آب بیشتر در سال برای رفع نیازهای رو به افزایش باید فراهم شود.

هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در ایران برای بهبود مدیریت منابع آب که به گفته او “چالش اصلی امنیت انسانی” در این کشور است، پیشنهادهایی ارائه کرد.

“مدیریت منابع آب در ایران چالش اصلی امنیت انسانی این کشور است”

گری لوئیس هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در تهران

آقای لوئیس در سخنرانی خود گفت که حامل پیامی از معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست برای حضار است که از آنها خواسته تا برای عبور از وضعیت بحرانی، پیشنهادهای خود را مطرح کنند.

در بخش دیگری از همایش، موضوع بحران مدیریت آب در ایران باز هم مورد توجه سخنرانان قرار گرفت.

کمبود آب در ایران، آلودگی هوا در تهران

کاوه مدنی، دانش آموخته و صاحب نظر در امور مدیریت محیط زیست از مرکز سیاست های محیط زیستی امپریال کالج لندن هم در سخنرانی خود چند عامل از جمله رشد فراوان جمعیت، توسعه شهری و مصرف بیش از حد آب در بخش کشاورزی را مسبب تشدید بحران آب در ایران دانست.

آقای مدنی گفت که بیش از ۹۰ درصد از منابع آبی ایران به مصرف کشاورزی می‌رسد، اما تاکید داشت که بحران آب فقط با کارهای مهندسی و احداث سد حل نمی‌شود، بلکه نیاز به حضور تمام بخش‌های درگیر، بالابردن آگاهی‌های عمومی، حضور سازمان‌های غیردولتی و آموزش دارد.

“به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، تحریم‌های بین المللی علیه ایران تاثیری جدی در آلودگی هوا داشته چرا که دسترسی ایران به فن‌آوری های به روز را در این زمینه بسیار محدود کرده است.”

وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هم از دیگر شرکت کنندگان بود که از ایران در این همایش حضور داشت. موضوع سخنرانی آقای حسینی آلودگی هوا بود.

آقای حسینی آلودگی کلان شهری همچون تهران را ناشی از دو عامل ریزگرد و آلودگی ناشی از وسائل نقلیه دانست و گفت که تاثیر آلودگی‌های ناشی از وسائل نقلیه بر سلامت انسان بسیار خطرناک‌تر و زیان‌آورتر از آلودگی گرد و غبار است.

به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، آلودگی ناشی از سوخت خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها حاوی ذرات بسیار ریزی است که با نفوذ به ریه و سپس وارد شدن به خون، تاثیر مخربی بر سلامتی دارد.

آقای حسینی گفت که غلظت آلاینده های ناشی از سوخت وسائل نقلیه در تهران در مقایسه با ریزگردها رقم بسیار بالاتری است و همین دلیل ضریب خطر آن هم برای شهروندان تهرانی بالا است.

میزگرد و کارگروه

در روز دوم همایش، شرکت کنندگان با حضور در میزدگردهایی و در قالب پنج کارگروه پیشنهادهای خود را درباره مسائل محیط زیستی ایران ارائه کردند. این میزگردها در موضوعات آب و کشاورزی، هوا و آلودگی، جنگل و منابع طبیعی و توسعه اجتماعی برگزار شد. در جلسه‌ای که با حضور همه شرکت کنندگان و با مدیریت نمایندگان کارگروه ها برگزار شد، پیشنهادات جمع بندی شد. قرار است از این پیشنهادات برای برگزاری همایش بعدی و تا پیش از آن کمک به نهادهای مرتبط با حفظ محیط زیست ایران استفاده شود.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت که به نظر او راه حل مبارزه با آلودگی هوای تهران، متوقف کردن آن در منشاء تولید یعنی آلودگی سوخت خودروها است.

آقای حسینی گفت که بالابردن کیفیت سوخت و کیفیت موتور خودروها عامل موثری برای کاهش آلودگی هوای تهران خواهد بود.

به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، تحریم‌های بین المللی علیه ایران تاثیری جدی در آلودگی هوا داشته چرا که دسترسی ایران به فن‌آوری های به روز را در این زمینه بسیار محدود کرده است.

true
برچسب ها :
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false