true
برای تولید بنزین گیاهی تنها باید با تولیدکنندگان اتانول سوختی قرارداد تضمینی خرید امضا شود تا سرمایه گذاران ریسک ساخت کارخانه تولید اتانول سوختی را قبول کنند.
شاید برای دلالان بنزین واردات اکتانافزا صرفه بالاتری دارد که اجرای چنین طرحهای زیست محیطی در کشور متوقف میماند.
اکوپارس: همزمان با واردات اکتان افزاهای بدون کیفیت و استاندارد بنزین از چین، طرح تولید بنزین پاک و کاملا گیاهی توسط وزارت نفت به حالت تعلیق درآمد تا شاهد یکه تازی مواد شیمیایی و آلایندهای همچون MTBE و MMT در ترکیب بنزین تولیدی کشور باشیم.
با بهرهبرداری از 7 طرح توسعه، بهینهسازی و بهبود کیفیت در پالایشگاههای نفت تهران، شازند اراک، آبادان، لاوان، اصفهان و تبریز در سالجاری نه تنها عرضه گسترده بنزین با استاندارد یورو 4 در کلانشهرهای کشور آغاز نشد که آخرین گزارش شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی از توزیع روزانه حدود 13 میلیون لیتر بنزین یورو 4 حکایت دارد.
در این بین همزمان با افزایش آلایندگی هوا در تمامی کلانشهرهای کشور، کارشناسان زیست محیطی از ادامه روند اضافه شدن مواد شیمیایی همچون MTBE و اخیرا MMT به عنوان اکتانافزا به ترکیب بنزین و تولید روزانه حدود 8 تا 9 میلیون لیتر بنزین در پتروشیمیها (به استناد گزارش وزارت نفت) به عنوان یکی از مهمترین دلایل آلودگی هوا و در نهایت مرگ و میر شهروندان یاد میکنند.
از این رو با وجود افزایش تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی اما یکی از زیست محیطی ترین و اقتصادی ترین طرح های تولید بنزین پاک و با آلایندگی کمتر در کشور به حالت تعلیق درآمده است.
در شرایط فعلی در بسیاری از کشورهای پیشرفته و حتی جهان سوم همچون کشورهای اروپایی، آمریکایی، آفریقایی همچون زیمباوه، آفریقای جنوبی و اتیوپی تولید بنزین گیاهی و به اصطلاح بنزین پایه اتانولی “E5 تا E15” آغاز شده است اما با وجود هزینههای چندین میلیارد دلاری واردات اکتان افزاهای شیمیایی از چین و یا تولید بنزین در پتروشیمیها به دلایل نامشخصی طرح تولید بنزین گیاهی در وزارت نفت دولت تدبیر و امید به حالت تعلیق درآمده است.
به عبارت دیگر، با وجود آنکه می توان تنها با هزینههای سرمایه گذاری بسیار پائین و بدون نیاز به تکنولوژیهای پیشرفته بنزین گیاهی و یا پایه اتانولی را از ضایعات میوه و محصولات کشاورزی در ایران تولید کرد، پالایشگاههای مختلف نفت کشور کماکان مناقصاتی را به منظور واردات اکتانافزاهای شیمیایی از چین برگزار میکنند.
برای طرح تولید بنزین گیاهی با اکتان بالا چه اتفاقی افتاد؟
پیروز پروین د درباره دلایل تعلیق طرح تولید بنزین اتانولی و به اصطلاح پاک و گیاهی در ایران، گفت: طرحی در دولت قبلی در وزارت نفت مصوب شد که در صورت اجرای آن به جای افزودن مواد شیمیایی و اکتان افزا به ترکیب بنزین می توان از مواد کاملا گیاهی و ارگانیک که هیچگونه آلایندگی هم ندارد، در ترکیب بنزین استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: بر اساس این طرح قرار شد به صورت مرحله به مرحله و تدریجی بنزین اتانولی ابتدا در استان خوزستان به صورت آزمایشی آغاز و سپس در سایر استانهای کشور تولید و عرضه آن آغاز شود.
این مقام مسئول با یادآوری اینکه با تولید این نسل جدید بنزین نیاز به هیچگونه تغییری در کاربری خودروها و پالایشگاههای نفت کشور نیست، اظهار داشت: تنها باید مخازنی را در حاشیه پالایشگاههای نفت برای اختلاط بنزین با اتانول سوختی در نظر گرفت.
وی با بیان اینکه مطابق با مصوبه وزارت نفت قرار بود سالانه 800 میلیون لیتر اتانول سوختی در خوزستان با استفاده از پسماندهای مزارع نیشکر تولید شود، تبیین کرد: همچنین مطالعاتی به منظور ساخت واحدهای تولید اتانول سوختی در سایر استانهای کشور آغاز شد.
تبدیل پسماند محصولات کشاورزی به بنزین پاک
پروین با اعلام اینکه هم اکنون در کشورهای همسایه همچون ترکیه و برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس بنزین E5 و یا پایه اتانول سوختی تولید و عرضه میشود، یادآور شد: با این وجود در ایران با وجود در اختیار داشتن ضایعات کشاورزی و میوه هیچگونه تلاشی برای تولید بنزین گیاهی انجام نمیشود اما کماکان واردکننده اکتانافزاها از چین هستیم.
وی معتقد است : تنها با نصف ضایعات کشاورزی و انواع میوه می توان سالانه حدود 4 تا 5 میلیارد لیتر اتانول سوختی در کشور تولید کرد.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر سالانه 100 میلیارد لیتر اتانول به عنوان سوخت در جهان تولید می شود، گفت: با این وجود در ایران حتی یک لیتر بنزین اتانولی و پاک هم تولید نمیشود که تبعات عدم تولید بنزین گیاهی و افزودن اکتان افزاها منجر به آلودگی هوای شهرها شده است.
ردپای دلالان در توقف تولید بنزین گیاهی
وی در ادامه با بیان اینکه برای تولید بنزین پاک و گیاهی نیازی حتی به سرمایه گذاری مستقیم وزارت نفت و دولت نیست، اظهار داشت: برای تولید بنزین گیاهی تنها باید با تولیدکنندگان اتانول سوختی قرارداد تضمینی خرید امضا شود تا سرمایه گذاران ریسک ساخت کارخانه تولید اتانول سوختی را قبول کنند.
شاید برای دلالان بنزین واردات اکتانافزا صرفه بالاتری دارد که اجرای چنین طرحهای زیست محیطی در کشور متوقف میماند/منبع: مهر
true
true
https://parsipress.ir/?p=11590
true
true