true
تحقیقات و بررسی های صورت گرفته در بازار ساعت نشان می دهد که این محصولات منحصرا به صورت وارداتی بازار کشور را در اختیار دارند و در سکوت کامل جابه جا شده اند.
در حال حاضر بیش از ۲۰۰برند خارجی در کشور خرید و فروش می شوند، اما هیچ نشانی از واردکنندگان این محصول در دست نیست. بزرگترین و مهم ترین شرکت واردکننده ساعت به کشورمان شرکت دایا زمان سنج واردکننده برندهای شناخته شده ای مانند CASIO و SEIKO است.
شرکت دایا زمان سنج در سال۱۳۸۰ به همت آقای مستاجران تاسیس شد. این شرکت که در زمینه ساعت های دیواری و مچی فعالیت می کند واردکننده بسیاری از این محصولات به کشور است و در حال حاضر نمایندگی انحصاری برندهایی چون CASIO و SEIKO را در اختیار دارد. اما هلدینگ دایا سیستم که متعلق به مالک این شرکت است، واردکننده محصولات کاسیو و المپیوس به بازار ایران هم است که توسط اعضای مختلفی چون حسین شمس زاده مدیرعامل جوان این شرکت اداره می شود. شرکت دایا سیستم در سال۱۳۷۲ با هدف توزیع سیستم های کامپیوتری و تهیه نرم افزارهای صنعتی تاسیس شد. فعالیت دایا سیستم با واردات محصولاتی همچون کامپیوترهای رومیزی IBM و COMPAQ آغاز شد.
در اواخر دهه۷۰ مقارن با کاهش فعالیت دایا سیستم در زمینه کامپیوتر، این شرکت اقدام به دریافت نمایندگی از شرکت Casio کرده و در سال۷۸ ساعت های مچی به عنوان اولین محصول سبد کالای Casio توسط دایا سیستم توزیع شد تا انحصار این محصول تنها در اختیار دایا سیستم باشد. در سال۸۳، دوربین های دیجیتال به عنوان محصولات جدید Casio این شرکت وارد بازار ایران شد و در سال۸۴ دوربین های Nikon به سبد محصولات این شرکت اضافه شد. فرآیند توزیع دوربین توسط هلدینگ دایا سیستم در سال۹۰ با دریافت نمایندگی دوربین های عکاسی دیجیتال، دستگاه ضبط صدا و دوربین های چشمی Olympus ادامه یافت.
گفتنی است شرکت دایا سیستم مدتی است که اقدام به عرضه صندوق های فروشگاهی الکترونیک و ابزارآلات موسیقی Casio کرده است تا سلطان واردات ساعت تنها معطوف به یک محصول نباشد.
اما مستاجران، مالک رسمی دایا سیستم و دایا زمان سنج زمینه فعالیت خود را تنها به ساعت محدود نکرد. لوازم خانگی خانه و آشپزخانه که در نقاط مختلف شهر تهران برندهای مطرحی را از ایتالیا وارد کشور می کنند، متعلق به این شخص است. دایا زمان سنج در وارد کردن محصولات لوکس به بازار ایران در چند سال اخیر ید طولایی داشته است. برای مثال در آذرماه سال۸۷ با ورود ساعت های «تگ اویر» این برند مطرح سوئیسی را هم به سبد کالایی خود اضافه کرد. در چند سال گذشته دایا زمان سنج و دایا سیستم موفق شده اند تا حدود ۸۰درصد مطرح ترین برندهای سوئیسی را وارد بازار ایران کنند.
درحالی که به دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت ورود کالاهای لوکس شامل لوازم خانگی، خودرو، لوستر، مبلمان، انواع وسایل آشپزخانه، ظروف آشپزخانه، لوازم آرایشی صورت و مو، لوازم لباس، چرم و پوست دباغی شده، ساعت مچی، لوازم موسیقی و… ممنوع اعلام شده است، تمامی نمایندگی های این برندهای مطرح و ممنوع در سطح شهر تهران فعال هستند و خدمات و محصولات را به مشتریان خود ارائه می دهند.
یکی از مشکلاتی که محصولات دایا سیستم را تهدید می کند چینی بودن آن است. یکی از خریداران دوربین های عکاسی کاسیو که اصل دوربین را از دایا سیستم خریداری کرده است، می گوید: «دوربین از طریق نمایندگی رسمی خریداری شده است، روی بدنه آن ساخت چین حکاکی شده و خبری از کاسیوی اصل نیست.»
پورجواهری یکی دیگر از واردکنندگان ساعت به کشور است که درحال حاضر نمایندگی هشت مارک معتبر از جمله سواچ، رادو، سوتینا و… را در اختیار دارد. اما هیچ اطلاعات دیگری در رابطه با چند و چون فعالیت این شرکت در دست نیست تنها نمایندگی های فعال این شرکت در سراسر کشور محصول را از دفتر مرکزی دریافت و در بازار عرضه می کنند.
بورس اصلی معاملات ساعت در شهر تهران
بورس اصلی معاملات ساعت های مچی در پاساژ قیطریه، واقع در بازار بزرگ تهران است که اولین و قدیمی ترین بورس شناخته شده ساعت در ایران است. بازارهای دیگری نیز همچون سرای چیت ساز و پاساژ طلا در حوالی بازار بزرگ، چند سالی است که به بورس فروش ساعت های مچی تبدیل شده است. در حال حاضر بیش از ۲۰۰مارک مختلف از ساعت های مچی در ایران وجود دارد که در این نقاط به فروش می رسد، اما مشتریان این مراکز بیشتر طبقه متوسط جامعه هستند که سود کمتری را از آن فروشندگان می کنند. مراکز خرید شمال تهران که در چند سال اخیر رشد قارچ گونه ای کاشته بیشتر پذیرای برندهای مطرح خارجی به خصوص سوئیسی بوده است. مهم ترین برندهای ساعت در گالری های تهران و مراکز شمال تهران خرید و فروش می شوند.
یکی از فروشندگان که خود نمایندگی ساعت های سوئیسی در مرکز خرید مدرن الهیه را دارد، می گوید: «این مرکز خرید نزدیک به یک سال است که افتتاح شده و تمامی محصولات موجود در این مرکز لقب برند را به دوش می کشند.» او اضافه می کند: «مراکز خرید اینچنینی نه تنها کالاهای لوکس را دور هم جمع می کنند بلکه از برندهای شخصی هم برای بیشتر شدن رونق بازار بهره می گیرند. به طور مثال یکی از بازیگران مشهور سینمای ایران در م
رکز خرید مدرن الهیه نمایندگی ساعت رولکس را دارد که این موضوع به حضور بیشتر مشتریان در محل کمک می کند.»
رکز خرید مدرن الهیه نمایندگی ساعت رولکس را دارد که این موضوع به حضور بیشتر مشتریان در محل کمک می کند.»
پیمان معادی با راه اندازی گالری پیمان در مرکز خرید مدرن الهیه نمایندگی ساعت رولکس را در این مرکز دارد.
۷۰ درصد شهروندان بالای ۱۵ سال ساعت دارند
تحقیقات انجام شده از سوی یک شرکت تحقیقات بازار نشان می دهد کل تقاضای ۲۴درصدی جامعه شهری کشور برای ساعت مچی در ۱۲ماه سال۹۱ توسط تولیدکنندگان خارجی تامین شده است.
همچنین نتایج این بررسی درخصوص میزان تقاضای افراد بالای ۱۵سال برای ساعت مچی نشان می دهد که ۷۰درصد شهروندان بالای ۱۵سال کشور ساعت دارند.
این بررسی نشان می دهد متقاضیان ساعت هایی با قیمت های ۱۰۰ تا ۱۲۰هزار تومان معمولا دارای درآمد بین ۷۵۰هزار تومان تا یک میلیون تومان و با تحصیلات فوق لیسانس و بالاتر هستند که در مجموع ۵درصد خریداران ساعت را به خود اختصاص داده اند. همچنین ساعت های با قیمت بیش از ۱۲۰هزار تومان ۸درصد خریداران این کالا را داشته که سطح درآمد اغلب آنها بیش از یک میلیون تومان و تحصیلات شان در حد دیپلم و فوق دیپلم بوده است.
همچنین ۲۴درصد خریداران ساعت مچی در ۱۲ماه گذشته، ساعت با قیمت کمتر از ۱۰هزار تومان خریدند که از لحاظ میزان درآمد سطح درآمد آنها کمتر از ۵۰۰هزار تومان و تحصیلات شان فوق لیسانس و بالاتر گزارش شده است. ساعت های با قیمت ۱۰ تا ۲۰هزار تومان نیز مورد توجه ۲۱درصد خریداران قرار گرفته که اکثرا دارای تحصیلات دیپلم و فوق دیپلم با سطح درآمدی ۷۵۰هزار تومان تا یک میلیون تومان بوده اند. این درحالی است که ۱۶درصد خریداران ساعت مچی که معمولا درآمد ۵۰۰ تا ۷۵۰هزار تومان و تحصیلات دیپلم و فوق دیپلم داشتند، ساعت های با قیمت ۲۰ تا?۴۰هزار تومانی را به سایر ساعت ها ترجیح داده اند.
سایه سنگین نوسانات نرخ ارز بر بازار ساعت
بازارهای مختلف کشورمان در دو سال اخیر به دلیل نوسانات نرخ ارز شرایط پرتلاطمی را تجربه کرد. افزایش روزافزون قیمت دلار در دوسال اخیر باعث شد تا کالاهای وارداتی افزایش قیمت بیشتری را تجربه کنند. ساعت تنها محصولی است که هیچ تولیدی در کشور نداشته و به صورت انحصاری وارد می شود. به طور طبیعی نوسانات نرخ ارز تاثیر مستقیمی روی قیمت این کالا خواهد داشت. فروشنده ای در خیابان جمهوری در رابطه با تاثیر افزایش نرخ ارز بر میزان فروش و نوع محصولات خود گفت: «مراکز شهر نقاطی هستند که مردم عادی و قشر متوسط جامعه از آن خرید می کنند به طور طبیعی افزایش قیمت ها بر کاهش میزان مشتریان بی تاثیر نیست.»
وی ادامه می دهد: «ساعت های ویولت زنانه بیشترین سهم بازار را در سال گذشته به خود اختصاص داده بود، این ساعت ها با قیمت تقریبی ۱۲۰هزار تومان مورد استقبال بسیاری از مشتریان قرار گرفته بود، اما با افزایش قیمت دلار قیمت این ساعت ها به ۳۶۰هزار تومان و گاهی بیشتر هم افزایش یافته که به دنبال آن بخش قابل توجهی از مشتریان این محصول از دست رفته است. این کالاها در میان طبقه بالای جامعه اقبالی نداشته و با از دست دادن گروه مخاطبان خود به طور کلی بازار خود را از دست می دهند.»
گردش مالی بازار ساعت در ایران چقدر است؟
طبق اعلام مرکز آمار ایران جمعیت کشورمان براساس آخرین آمارگیری نفوس و مسکن ۷۵،۱۴۹،۶۶۹ نفر است که از این میان جمعیت شهری حدود ۵۳میلیون نفر را به خود اختصاص می دهد. با احتساب ۲۴درصدی جمعیت بازار ساعت از کل جمعیت شهرهای کشورمان گروه مخاطبان این محصول حدود ۱۲میلیون و ۷۲۰هزار می شود. اگر به طور میانگین هر فرد ۳۶۰هزار تومان (پایین ترین قیمت ساعت مارک در بازار) برای خرید ساعت هزینه کند مبلغ قابل توجهی بابت خرید ساعت هزینه می شود.
true
true
https://parsipress.ir/?p=5803
true
true