true
آلمانيها را به خيلي چيزها ميشناسند: ماشينهاي بنز، تيمهاي فوتبال قدرتمندشان، روحيه سرد و زبان خشنشان. البته براي ايرانيها، آنها با سريال «هشدار براي كبرا 11» هم مشهورند!
با اين حال آلمانيها به يك چيز ديگر هم شناخته مي شوند: كشور آنها از سال 1986 در مجموع 10 بار قهرمان صادرات جهان شده است. حجم بالاي صادرات اين كشور باعث شده در روزهايي كه اروپا و آمريكا با بحرانهاي طاقتفرساي اقتصادي دست و پنجه نرم ميكنند، مردم آن تا حدود زيادي از بحران دور بمانند. بسياري از كارشناسان اقتصادي معتقدند كه رفاه عمومي و اشتغالزايي در آلمان ناشي از همين صادرات فزاينده است. اما راز اين موفقيت چيست؟
اقتصاد ايران آنلاين: پيدا كردن راز موفقيت آلمانيها در زمينه صادرات نيازمند بررسي همه جانبه سياستهاي اقتصادي اين كشور و مردمان آن است. به گزارش اقتصاد ايران آنلاين (eghtesadeiranonline.com)، فرانکفورتر آلگماینه تسایتونگ در مطلبي مفصل به اين مطلب پرداخته است. در اين موفقيت بزرگ چندين و چند عامل نقش داشتهاند. مسئله جالبتوجه ديگر در اين مورد اين است كه نميتوان چنين پيشرفتي را به تعداد كارخانههايي نسبت داد كه در اين كشور مشغول به فعاليت هستند. اگر تعداد كارخانهها در اين زمينه تاثيري داشت بايد نام كشورهايي همچون آمريكا و فرانسه فراتر از آلمان قرار ميگرفت. آمارها نشان ميدهند كه تعداد كارخانههاي فعال ايالاتمتحده چهار برابر بيشتر از كشور ژرمنهاست. با اين حال نميتوان تاثير كارخانهها را نيز در اين موفقيت ناديده گرفت.
كارشناسان ميگويند ۱۳۰۷ شركت آلماني به عنوان توليدكنندگان برتر بينالمللي شناخته ميشوند. اين در حالي است كه تعداد شركتهاي معتبر بينالمللي
موقعيت جغرافيايي برتر اين كشور باعث شده است امكان برقراري ارتباط با ديگر كشورهاي اين قاره تسهيل شود. از طرفي اختلاف ساعت زماني نه چندان زياد اين كشور با آسيا باعث برقراري سهلتر ارتباط و داد و ستد مي شود
نزديك به ۲۷۰۰ شركت گزارش شده است. اين شركتهاي آلماني كه به نام « قهرمانهاي مخفي» خوانده ميشوند، سهمي ۲۵ درصدي در صادرات محصولات آلمان دارند. درواقع ميتوان گفت كه به ازاي هر يك ميليون آلماني، ۱۶ قهرمان مخفي وجود دارد. ازدياد اين قهرمانهاي كوچك باعث شده است كه آلمان قهرمان بزرگ صادرات باشد. با اين حال اينكه چرا تعدا اين قهرمانها تا اين حد نسبت به كشورهاي ديگر زياد است از جمله رازهاي سعادتمندي صادراتي آلمان است!
۱. سیستم آموزش فنی و حرفهای
سیستم آموزش فنی آلمان یکی از موفقترین سیستمهای فنی حرفهای در جهان است. آموزش صحيح باعث ميشود نيروهايي متخصص و متبحر براي كار در كارخانههاي بزرگ تربيت شوند.
۲. تاكتيكهاي قديمي
جالب است بدانيد كه در بسیاری از مناطق آلمان از قرنها پیش ساعت ساخته میشده است. صنعت ساعتسازي مادر صنعت مدرن شمرده میشود. صدها شرکت آلمانی تولید لوازم پزشکی یا دستگاههای حساس اندازهگیری از سنت ساعتسازی متولد شدهاند. رئیس غول صنعتی زیمنس آلمان ميگويد: «این کشور صنایع مدرن و موفق خود در قرن بیستویکم را بر پایههایی بنا کرده که عمرشان تا قرون وسطی میرسد.»
۳. نوآوري و ديگر هيچ!
دادههای اداره ثبت اختراعات اروپا نشان ميدهد كه تعداد اختراعهاي ثبتشده آلمانیها نسبت به جمعیت این کشور دو برابر فرانسویها، چهار برابر ایتالیاییها، پنج برابر انگليسيها، ۱۸ برابر اسپانیاییها، ۵۶ برابر پرتغالیها و ۱۱۰ برابر یونانیها است. خب با چنين آماري چه انتظاري ميتوان از ژرمن ها داشت غير از پيشرفت اقتصادي؟ جالب است بدانيد سوئد و سوئیس که هر دو جمعیت بسیار کمتری نسبت به آلمان دارند، در این عرصه از این کشور پیش هستند.
۴. شهرهای کوچک
آلمان تا اواخر قرن ۱۹ میلادی نه یک کشور یکپارچه، بلکه مجموعهای از حکومتهای محلی بوده است. در چنين مناطقي هر تولیدکنندهای
دادههای اداره ثبت اختراعات اروپا نشان ميدهد كه تعداد اختراعهاي ثبتشده آلمانیها نسبت به جمعیت این کشور دو برابر فرانسویها، چهار برابر ایتالیاییها، پنج برابر انگليسيها، ۱۸ برابر اسپانیاییها، ۵۶ برابر پرتغالیها و ۱۱۰ برابر یونانیها است
که میخواست رشد کند باید پا را از شهر و منطقه خود فراتر میگذاشت و جهانی میشد. این طرز تفکر در آلمان همچون ميراثي گرانبها حفظ شده است. به همين دليل است كه تولیدکنندگان متوسط آلمانی زودتر از رقیبان خود در جهان وارد عرصه صادرات شدند.
۵. نيروي كار ارزان
درآمد آلمانیها در فاصله سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۰ افزایش چندانی نداشته است. همين موضوع هزینههای تولید و قیمت تمامشده کالا را پایین نگه میدارد و در نهایت محصول را در بازارهای جهانی رقابتپذیر میکند.
۶. رقابت با خود
مهمترين رقباي آلمانيها خود آلمانيها هستند! به گزارش اقتصاد اي
ران آنلاين،كمپانيهاي آلماني چارهاي ندارند كه براي فروش محصولات خود در داخل كشور با ديگر شركتهاي آلماني رقابت كنند. نتيجه چنين رقابتي علاوه بر تاثير بر كيفيت كالا، توجه به فروش محصولات در بازارهاي بينالمللي است.
ران آنلاين،كمپانيهاي آلماني چارهاي ندارند كه براي فروش محصولات خود در داخل كشور با ديگر شركتهاي آلماني رقابت كنند. نتيجه چنين رقابتي علاوه بر تاثير بر كيفيت كالا، توجه به فروش محصولات در بازارهاي بينالمللي است.
۷. Made in Germany
اين عبارت كه اكنون اگر روي كالايي درج شده باشد معرف كيفيت تضمين شده آن است، در سال ۱۸۸۷ با تحقير از سوي انگليسيها ياد مي شد. اين همه جز نتيجه تلاش كارخانههاي آلماني براي افزايش كيفيت محصولاتشان رخ داده است؟
۸. تمرکز تولیدکنندگان
براي شركتهاي آلماني تمركز معناي ديگري دارد: تمركز يعني شرکتهایي درعرصههای مختلف که در فاصله کمی نسبت به هم قرار دارند. چنین تمرکزی شبکهای از تأثیرگذاری و تأثیرپذیری را پدید میآورد و موجب میشود کارفرمایان و بازاریابان به تقلید از یکدیگر دست به نوآوری بزنند.
۹. پراکندگی
اگرچه كارخانههاي آلماني در نزديكي يكديگر قراردارند، اما اين نكته نيز قابلتوجه است كه برخلاف بسياري از كشورهايي كه همه خطوط توليدي در پايتخت آنها متمركز شده است، در آلمان چنين تمركزي وجود ندارد و هريك از ايالتهاي مختلف اين كشور براي خود قهرماني در زمينه توليد دارد.
۱۰. موقعیت ممتاز جغرافیایی
اين عامل ديگر به خود آلمانيها ربطي ندارد و نعمتي خدادادي است: حضور آلمان در قلب اروپا. موقعيت جغرافيايي برتر اين كشور باعث شده است امكان برقراري ارتباط با ديگر كشورهاي اين قاره تسهيل شود. از طرفي اختلاف ساعت زماني نه چندان زياد اين كشور با آسيا باعث برقراري سهلتر ارتباط و داد و ستد مي شود.
true
true
https://parsipress.ir/?p=2800
true
true