×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

پارسی پرس: گندم در دو نوع بهاره و پاییزه کشت می شود که محصول دهی پاییزه آن بیشتر است بنابراین می توان در هر منطقه ای گندم برداشت کرد. علاوه بر خود گندم، کاه آن نیز مشتری خاص خودش را دارد.  بعد از برداشت محصول، زمین آن هم چراگاه گوسفندان می باشد.در مورد گندم کاری ۱۰ نکته طلایی وجود دارد که در زیر مطالعه می‌فرمایید.

۱-بهترین تاریخ کشت اواسط پاییز به محض اولین بارندگی مناسب بسته به رقم کشت و اقلیم منطقه

۲-ارقام مناسب کشت در این مناطق ارقام سرداری ،آذر ۲و اوحدی می باشد

۳-مقدار مناسب بذر در هکتار بستگی به دستگاها و روشهای کاشت از ۱۴۰تا ۱۸۰کیلو در هکتار می تواند باشد

۴-حتما بذور مورد کشت را قبل از کاشت با بذر مال مناسب بذر مال کنید( در ادامه در این رابطه توصیه هایی داده خواهد شد )

۵-قبل از کاشت از ۵۰تا ۱۰۰کیلو کودهای فسفاته و ۵۰کیلو گرم اوره به همراه ۵۰تا ۱۰۰کیلوگرم کود پتاسه در بستر به صورت پاششی استفاده کنید

۶-بهتر است زمین قبل از کشت شخم عمیق با گاو آهن برگردان بخورد و در صورت نداشتن دسترسی به دستگاه عمیق کار دیم با پنجه غازی در عمق ۵تا ۱۰سانتی متری زمین کشت شود . در صورت کشت مستقیم با گاو آهن برگردان مقدار بذر را تا ۱۸۰کیلو در هکتار افزایش دهید .

۷-از اوایل بهار با بارندگی های مناسب ۵۰-۳۰ کیلو اوره به صورت سرک پاششی در مزرعه استفاده کنید

۸-هیچ وقت به صورت متوالی دو تا ۳سال یک مزرعه رو زیر کشت گندم‌نبرید بهترین تناوب کشت تناوب گندم ،عدس ،گندم ،آیش می تواند باشد .رعایت تناوب و آیش بسیار می تواند در بهره وری و اصلاح خاک تاثیر گذار باشد .

۹- بهتر است کشاورزان عزیز به جهت بهره وری و عملکرد بیشتر در مزارع خود از امکانات دستگاه عمیق کار دیم بجای کشت سنتی و دستگاه سمپاشی به جهت استفاده از علف کش و محلول پاشی کودهای ریز مغذی در اوایل بهار برخوردار باشند این امکانات فوق العاده می تواند به کشاورزان برای دستیابی به عملکرد های بالاتر کمک بکند

۱۰- در نهایت با داشتن همه این تلاشها و هزینه ها کشاورزان انتظار عملکرد بالا و ایده آل قطعی را نداشته باشند چرا که کشاورزی تابع عوامل محیطی کنترل نشده بسیار زیادی مثل خشکسالی ،یخبندان ،سیل ، آفات و بیماریهای مختلف و …می باشد و در صورت فراهم بودن شرایط محیطی و همراهی اقلیم تلاشهای آنها به ثمر خواهد نشست.

کارگروه آموزش نظام صنفی کشاورزی، روابط عمومی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ایران

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false