×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

دبير كميته علمي همايش تاريخ نگاري هنر گفت: «اصلي‌ترين هدف هم انديشي تاريخ‌نگاري هنر، بحث و بررسي چيستي،چرايي تاريخ نگاري هنر و ارائه راهبرد در زمينه رويكرد ها و روش هاي نظري تاريخ هنراست».

به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، دكتر حسينعلي نوذري گفت: تاريخ نگاري هنر، مقوله‌اي تركيبي از دو بخش تاريخ و هنر ا ست. نگارش تاريخ، رويكرد ها و روش‌هاي مختلف و سابقه طولاني‌اي داشته است؛ ولي در حوزه هنر، فن يا حرفه جديدي به حساب مي آيد كه عمده سابقه آن به قرن ۱۹ ام بر مي گردد.
وي كار مورخ را ارائه اسناد، مدارك و شواهدي دانست كه لزوما مرئي و آشكار نيستند و مخاطب را به سمت هدف و غايتي كه مورد پژوهش است هدايت م‌كند.
دبير علمي اين همايش از “گفتمان تاريخ نگاري هنر”ياد كرد و آن را فراتر از يك رشته دانست و افزود: گفتمان بسيار فراتر از يك رشته و حرفه‌ بوده و تمام جريان ها و حركت ها در زمينه نگارش تاريخ، موضوع وسيعي به نام هنر را در بر مي گيرد. تاريخ نگاري در هنر به تغيير وتحولات هنر به صورت موضوعي مي‌پردازد كه چگونه و به چه دليل، موضوع و‌متريال ‌هنر‌ دچار تغيير و تحول شده است. به عنوان مثال اين كه به چه دليل موضوعاتي كه مورد اقبال وعلاقه هنرمندان در عصر رنسانس بوده به يك باره تغيير وتحول پيدا كرده و به سمت ديگري معطوف شده است، مو رد بررسي مورخين تاريخ هنر قرار مي گيرد.
وي اساس رويكرد بخش زيادي از آثار تاريخ نگاري چه درغرب و چه كارهايي كه در زبان فارسي انجام شده است را رويكرد گاهشمارانه و كرونولوژيك به وقايع تاريخي دانست و از زمان، به عنوان جوهر اصلي كار نام برد و افزود: وقايع و كاربست هاي هنري درون ظرف زمان صورت مي گيرد. اگر اين ظرف را برداريم هنر، معنا و مفهوم وكاربرد خود را از دست داده و از حيز انتفاع مي افتد.
دكتر نوذري افزود: هم انديشي تاريخ نگاري هنر داراي سه محور اصلي چيستي، چرايي و چگونگي هنر، روش‌شناسي هاي تاريخ نگاري هنر و رويكرد هاي نظري درتاريخ هنر است؛ از آنجايي كه تاريخ نگاري هنر حوزه بسيار وسيعي را در برمي گيرد، درمحورهاي همايش برمبناي همين نگرش پيش رفته ايم تا براي كساني كه قصد شركت در هم انديشي را دارند اهداف، مشخص بوده و مقالات ارسالي در راستاي اهداف باشد. البته آنچه به عنوان محورهاي همايش در نظرگرفته شده، اصول قطعي و جزمي نيست و دست پژوهشگران براي مقالات ارسالي باز است .
وي آخرين مهلت ارسال چكيده مقالات به دبير خانه همايش را ۲۵ مهر ماه اعلام كرد و ادامه داد: نتايج داوري مقالات ۵ آبان و آخرين مهلت ارسال اصل مقالات اول آذر سال‌جاري خواهد بود.
هم‌انديشي موضوعي «نظريه‌ها و رويكردهاي تاريخ هنر» ۲۷ آذر سال‌جاري در فرهنگستان هنر برگزار خواهد شد.
علاقه‌مندان براي شركت در اين هم‌انديشي مي‌توانند به نشاني خيابان ولي‌عصر(عج)، پايين‌تر از چهارراه طالقاني، شماره ۱۵۵۲، معاونت پژوهشي، اداره پژوهش‌هاي راهبردي مراجعه کنند يا با نشاني الكترونيك اين هم‌انديشي n.tarikh@honar.ac.ir تماس بگیرند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false