×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

اگر ارزش های خبری به اخبار شکل می دهند“ عناصر خبری ” اخبار را به نمایش می گذارند و این عناصر خبری کلیدی برای خبرنویسی به شمار می روند.

1-كه(چه کسی) (Who) شخص  یا اشخاص و اشیایی که در واقعه و رویداد شرکت یا مداخله دانرد یا به نحوی با آن  ارتباط دارند
 2- کی( When) زمان وقوع رویداد
3-کجا(Where) مکان وقوع رویداد
4-چه( ماهیت- چه چیزی) (What) آنچه که رویداد را تشکیل می دهد و موضوع و نوع واقعهو ماهیت آن را مشخص می کند
5-چرا(Why) علت و انگیزه ای که سبب وقوع رویداد شده است
6-چطور- چگونه(How)  نحوه وقوع رویداد و تریکب و کیفیت آن را توصیف و تشریح می کند
البته باید یادآور شویم بین عناصر خبری و ارزش های خبری رابطه مستقیم وجود دارد:
چه کسی با شهرت- چه چیزی با دربرگیری، شگفتی و فراوانی-کجا با مجاورت- چه وقت با تازگی
خبرنگار کارآزموده هر گاه می خواهد رویدادی را به خبر تبدیل کند تلاش می کند تا هر شش عنصر فوق را در خبر و گزارش خود لحاظ کند .در نظر  گرفتن این عناصر به غنای خبر می افزاید و تصویر جامعی از رویداد را به  مخاطب ارایه می کند و در واقع خبرنگار برای آنکه بتواند خبر جامعی را ارایه دهد در برابر هر رویداد این شش پرسش را برای تکمیل خبر، از دیگران می پرسد تا خبری کامل و بی نقص تهیه کند.
مثال ها: وزیر امور خارجه عازم دهلی نو شد- وزیر امور خارجه امروز عازم دهلی نو شد-وزیر امور خارجه امروز برای مذاکره در مورد بحران کشمیر عازم دهلی نو شد
پاره ای نکات مهم: 
تنها در صورتی می توان از نام و نام خانوادگی یک فرد در آغاز خبر استفاده کرد که ذکر نام وی تداعی چهره او را در ذهن مخاطب ایجاد کند-روزنامه نگاران در مواردی که عنصر چه چیزی از ویژگی های فراوانی و دربرگیر برخوردار است از آن به عنوان عنصر جذاب خبر در پاراگراف  اول استفاده می کنند.-عنصر کجا از لحاظ مجاورت در دو شکل جغرافیایی و معنوی بروز می کند- عناصر خبری چرا و چطور جنبه های تحلیلی و توصیفی رویدادها را تبیین می کنند.
کارگاه آموزشی كاربردی  خبرنویسی
پیمان پاکزاد- رضا عظیم آذری

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false