true
منصور جهاني ـ کتاب آموزشی «دف» «بیژن کامکار» به دو زبان فارسي و انگليسي به همراه دو حلقه سی دی در قطع رحلی با همکاری موسسه فرهنگی ـ هنری ققنوس منتشر شد.
به گزارش روابط عمومي گروه موسيقي «کامکارها»، سرانجام پس از سالها انتظار بلاخره کتاب دف بيژن کامکار به دو زبان فارسي و انگليسي به همراه دو حلقه سی دی توسط موسسه موسيقي ققنوس چاپ و منتشر شد. اين کتاب علاوه بر مفيد بودن براي نوآموزان، نت دف و اجراي اکثر قطعات اجرا شده توسط گروه کامکارها و ايشان را داراست که براي ديگر نوازندگان دف نيز بسيار سودمند است.
اين کتاب در قطع رحلی در 158 صفحه به همراه تصاويري از اولين حضور دف در کنسرت عمومی گروه موسیقی شیدا در سال 1354 باغ فردوس، شمیران، توسط خود مولف را شامل ميباشد.
بیژن کامکار در پیش گفتار کتاب آموزشی «دف» آورده است؛ نوشتن کتابی درباره دف نوازی مدتهاست که از دغدغههای اصلی من بوده است، اما این مهم بنا به دلایل مختلفی انجام نشد و مهمترین دلیل آن که همیشه بر این باور بوده و هستم که سابقه طولانی در تدریس، مهمترین ویژگی نگارندگان چنین آثاری به حساب میآید. اصولاً نوازندگی و تدریس، دو مقوله کاملا مجزا از یکدیگرند، هر چند که نوازنده مهارت بسیاری در نواختن ساز داشته باشد. شیوهای که برای نوازندگی دف در این کتاب آمده است حاصل تجربه چهل ساله من در عرصه نوازندگی و تدریس است.
وی همچنین در مقدمه این کتاب نوشته است؛ هدف اصلی کتاب حاضر، آموزش انواع ریتمهای معمول در دفنوازی است و نه ارائه ریتمهای پیچیده و انواع ترکیبات مشکل اَشکالِ زمانی نتها (فیگورهای ریتمیک). به همین منظور است که همه درسهای کتاب غالباً براساس این گونه ریتمهای متداول تنظیم شده است، تا هنرجویان از همان ابتدا بتوانند با ریتمهایی آشنا شوند که برایشان جذابیت دارد و عملاً در موسیقی سنتی و عرفانی ایران به کار میرود.
در بخش دیگری از این کتاب و در بخش «مروری بر پیشینه دف در ایران» کامکار، نوشته است: دف یکی از سازهای کوبهای ایران و سازی عرفانی است، چرا که از گذشتههای دور این ساز را تنها در تکایا و خانقاههای کردستان مینواختند. نوای این ساز قدیمی همراه با ذکر سالکان و پاکان و نفس اهل طریقت همراه بوده است. نگارنده در جستجوگری پیرامون سرگذشت دف، پیش از بکارگیری آن در موسیقی ایرانی سه دهه گذشته، به جز سرزمین کردستان، خاستگاه دیگری را برای آن نیافته است.
وی همچنین آورده است؛ این ساز را ابتدا پدرم، زتدهیاد استاد حسن کامکار، در کردستان، در گروه وابسته به اداره فرهنگ و هنر مورد استفاده قرار داد و من، پس از آن، از سال 1353 در گروه شیدا، به نوازندگی این ساز پرداختم. در حقیقت همین تاریخ را باید نقطه شروع گسترش دفنوازی تلفی نماییم.
بیژن کامکار نوازنده و خواننده گروه موسيقي «کامکارها»، به همراه خانواده، کنسرتهای متعددی را در شهرهای مختلف ایران و سراسر جهان اجرا کرده و در جشنواره های معتبر بینالمللی موسیقی حضور داشته است، از جمله؛ جشنواره موسیقی «وومد» Womad انگلیس (به سرپرستی پیتر گابریل)، جشنواره موسیقی «ریاورینت» Reorient سوئد، جشنواره موسیقی «لیوینگ فایر» Living Fireانگلستان، جشنواره موسیقی «وومد» ابوظبی، جشنواره موسیقی «فالن» Falun سوئد، جشنواره موسیقی «وی تی پگ» Winnipeg کانادا، جشنواره موسیقی «سامر استیج» Sammer Stage نیویورک، جشنواره موسیقی «تیمیتار» Timitar در شهر آگادیر مراکش، کنسرت در مقر یونسکو (فرانسه، به مناسبت هزاره حافظ)، اجرا در مقر صلح نروژ و … .
همچنین در مقام خواننده، نوازنده و سازنده؛ آثار متعدد صوتی و تصویری از بیژن کامکار منتشر شده و در طول این سالها علاوه بر گروه موسيقي «کامکارها»، با گروههای موسیقی شیدا، عارف، دستان و تنبور شمس نیز همکاری داشته است.
اين کتاب در قطع رحلی در 158 صفحه به همراه تصاويري از اولين حضور دف در کنسرت عمومی گروه موسیقی شیدا در سال 1354 باغ فردوس، شمیران، توسط خود مولف را شامل ميباشد.
بیژن کامکار در پیش گفتار کتاب آموزشی «دف» آورده است؛ نوشتن کتابی درباره دف نوازی مدتهاست که از دغدغههای اصلی من بوده است، اما این مهم بنا به دلایل مختلفی انجام نشد و مهمترین دلیل آن که همیشه بر این باور بوده و هستم که سابقه طولانی در تدریس، مهمترین ویژگی نگارندگان چنین آثاری به حساب میآید. اصولاً نوازندگی و تدریس، دو مقوله کاملا مجزا از یکدیگرند، هر چند که نوازنده مهارت بسیاری در نواختن ساز داشته باشد. شیوهای که برای نوازندگی دف در این کتاب آمده است حاصل تجربه چهل ساله من در عرصه نوازندگی و تدریس است.
وی همچنین در مقدمه این کتاب نوشته است؛ هدف اصلی کتاب حاضر، آموزش انواع ریتمهای معمول در دفنوازی است و نه ارائه ریتمهای پیچیده و انواع ترکیبات مشکل اَشکالِ زمانی نتها (فیگورهای ریتمیک). به همین منظور است که همه درسهای کتاب غالباً براساس این گونه ریتمهای متداول تنظیم شده است، تا هنرجویان از همان ابتدا بتوانند با ریتمهایی آشنا شوند که برایشان جذابیت دارد و عملاً در موسیقی سنتی و عرفانی ایران به کار میرود.
در بخش دیگری از این کتاب و در بخش «مروری بر پیشینه دف در ایران» کامکار، نوشته است: دف یکی از سازهای کوبهای ایران و سازی عرفانی است، چرا که از گذشتههای دور این ساز را تنها در تکایا و خانقاههای کردستان مینواختند. نوای این ساز قدیمی همراه با ذکر سالکان و پاکان و نفس اهل طریقت همراه بوده است. نگارنده در جستجوگری پیرامون سرگذشت دف، پیش از بکارگیری آن در موسیقی ایرانی سه دهه گذشته، به جز سرزمین کردستان، خاستگاه دیگری را برای آن نیافته است.
وی همچنین آورده است؛ این ساز را ابتدا پدرم، زتدهیاد استاد حسن کامکار، در کردستان، در گروه وابسته به اداره فرهنگ و هنر مورد استفاده قرار داد و من، پس از آن، از سال 1353 در گروه شیدا، به نوازندگی این ساز پرداختم. در حقیقت همین تاریخ را باید نقطه شروع گسترش دفنوازی تلفی نماییم.
بیژن کامکار نوازنده و خواننده گروه موسيقي «کامکارها»، به همراه خانواده، کنسرتهای متعددی را در شهرهای مختلف ایران و سراسر جهان اجرا کرده و در جشنواره های معتبر بینالمللی موسیقی حضور داشته است، از جمله؛ جشنواره موسیقی «وومد» Womad انگلیس (به سرپرستی پیتر گابریل)، جشنواره موسیقی «ریاورینت» Reorient سوئد، جشنواره موسیقی «لیوینگ فایر» Living Fireانگلستان، جشنواره موسیقی «وومد» ابوظبی، جشنواره موسیقی «فالن» Falun سوئد، جشنواره موسیقی «وی تی پگ» Winnipeg کانادا، جشنواره موسیقی «سامر استیج» Sammer Stage نیویورک، جشنواره موسیقی «تیمیتار» Timitar در شهر آگادیر مراکش، کنسرت در مقر یونسکو (فرانسه، به مناسبت هزاره حافظ)، اجرا در مقر صلح نروژ و … .
همچنین در مقام خواننده، نوازنده و سازنده؛ آثار متعدد صوتی و تصویری از بیژن کامکار منتشر شده و در طول این سالها علاوه بر گروه موسيقي «کامکارها»، با گروههای موسیقی شیدا، عارف، دستان و تنبور شمس نیز همکاری داشته است.
مديريت روابط عمومي گروه موسيقي «کامکارها».
true
true
https://parsipress.ir/?p=1113
true
true