×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

چه بر سر لیر ترک می‌آید؟، آلتین مرآت سرمقاله نویس اقتصادی در حاشیه خبرهای روز در روزنامه دنیای ترکیه در یک کوتاه سخن به بررسی شرایط لیر ترک پرداخته و می‌نویسد : چه بر سر لیر ترک می‌آید؟

پارسی پرس، سید جلال ابراهیمی، مدیر مرکز مطالعات و تحقیقات ایران و ترکیه: در این درباره گفت نوسانات بهای لیر ترک مدتی است بازرگانان و صاحبان صنایع ترکیه را دچار سردرگمی کرده بالاخص در ارزشیابی آن در برابر دلار و یورو.

در شرایطی که در بازارهای دنیا سردرگمی اقتصادی و بحران‌ها ادامه دارد و تابلوها و اندیکس‌های بورس‌های معروف دنیا همچنان رکوردهای جدیدی را در حوزه‌های مختلف نشان می‌دهد و از طرفی قیمت‌های کالا و مواد اولیه به طور ناگهانی جا به جا می‌شود و ریسک‌های فراوانی در برابر چشم خریداران و فروشندگان قرار می‌گیرد که بایستی در زمان تصمیم‌‌گیری شود.

شرایط کوید ۱۹، بسته بودن بیزنس‌های کوچک و سردرگمی صاحبان صنایع در تهیه مواد اولیه، تاثیر گزار در تجارت‌های کلان است.

این امر از جان گرفتن اقتصاد جلوگیری می‌کند چون حضور و حرکت در خرید و فروش‌های کوچک سبب ایجاد موج‌های بزرگ اقتصادی می‌شود مثل امواج دریا که موج‌های کوچک امواج بزرگی را در تجمیع به وجود می‌آورد.

  • بیشترین مورد و فاکتوری که معادلات و حرکت‌های بازار را در هم می‌ریزد تورم در آمریکا است.

بسته بودن و یا تعطیلی موقت و یا پاره وقت مشاغل کوچک سبب جلوگیری از اشتغال و به کار گیری نیروهای جدید شده و این امر به بیکاری دامن می‌زند و در بسیاری از کشورها بالاخص در ترکیه به ویژه در حوزه توریسم و صنایع غذایی، صنعت پوشاک و صنایع حمل و نقل این رکود کاملا محسوس است.

رئیس خانه اقتصاد کشورهای هم مرز افزود با توجه به موارد اعلام شده عدم درآمد و نبود قدرت خرید عامل تورم و تشدید آن شده و کنترل آن را از دسترس خارج می‌کند.

پیوسته این تفکر در بازار وجود دارد که بعد از هر گونه توقف در بازار خرید و فروش متعاقبا افزایش قیمت در اجناس به وجود می‌آید.

کم شئن بازار فروش – توقف مال التجاره و اقلام مصرفی در انبارها باعث می‌شود پرداخت‌ها و تعهدات به موقع صورت نگیرد و این امر علاوه بر ایجاد عدم اعتماد بین خریدار و فروشنده برای فروش مدت دار عامل بالا رفتن بهره و نزول در بازار بالاخص در شرایط بحرانی می‌شود و افزایش بهره‌های نزولی عامل افزایش قیمت و یا توقف عملیات تجاری می‌گردد.

اگر افزایش بهره نزولی در بازار آزاد خارج از حد انتظار باشد در حوزه فاینانس تاثیرگزار شده و عامل پایین آمدن ارزش پول ملی می‌شود.

در بازار آشفته و بی کنترل پیوسته افزایش قیمت‌ها رکورد می‌شکنند و اگر در بازارهای خرید به خاطر افزایش قیمت‌ها امتناع از خرید به وجود آید و افزایش موجودی وجوه ذخیره در بنکداران و صادرکنندگان عامل افت ارزش ناشی از عدم جا به جایی و بهره‌گیری از آن شده و در حوزه واردکنندگان خارجی ارزش متقابل پول ملی و ارز جهانی را موجب می‌شود و صاحبان کالاو خرده فروشان که نمیتوانند تعهدات خود را بپردازند به اخذ وام‌های نزولی با بهره زیاد از بازار روی می‌آورند.

به طور کلی در حوزه ارزهای خارجی در تقابل با تورم داخلی،توقف خرید و فروش بالارفت استوک در انبارهای تولیدکنندگان، گذشت زمان از تولیدات زماندار‌، سر رسید وعده پرداخت‌های اعتباری به بانک‌ها همه و همه پیش‌بینی برابری پول ملی را در مقابل ارز خارجی غیر ممکن می‌سازد.

ترکیه بدهکار بانک جهانی است و باید به دلار آن را پرداخت کند.

هرگونه نوسان قیمت در دلار تاثیرگذار در برابری قیمت لیر در مقابل دلار است.

 از طرفی باید یاد آور شوم که ترکیه؟ بیشترین فروش خود را در حوزه بازار مشترک اروپا به یورو انجام می‌دهد یعنی یورو دریافت میکند و دلار می‌پردازد که خود این تبدیل یورو به دلار هزینه هایی برای بانک مرکزی ترکیه و بازرگانان را به دنبال دارد.

حال اگر عدم سفارشات جدید در صنایع نساجی‌، غذایی و دیرکرد در پرداخت‌ها را از سوی سفارش دهندگان اروپایی و…. به آن افزوده کنیم باید گفت چه بر سر لیر ترک در آینده می‌آید بالاخص از حیث اقتصاد سیاسی و همچنین ارزش آن در برابر دلار.

کرونا، توقف بازارهای خرید و فروش و تاثیر آن بر قیمت لیر و برابری آن با ارز خارجی

آیا افزایش بهره‌های نزولی در بازار آزاد (غیر بانکی) قیمت پول ملی ترکیه را در برابر ارز خارجی مورد تهدید قرار داده است؟

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false