true
![](https://parsipress.ir/wp-content/themes/RabinStudio/images/none.png)
تمایل مردم به خرید گوشیهای هوشمند در حالی است که همچنان خدمات دیتا در کشور فراگیر یا تعرفههای آن متعادل نشده است بنابراین گفتوگویی با مردم در این خصوص میتواند جالب باشد.
موبایلی که این روزها به عنوان یکی از مؤثرترین ابزارهای ارتباطاتی تبدیل شده و جایگزینی برای وسایل ارتباطاتی سابق همچون رایانه و تجهیزاتی چون اینترنت پرسرعت به شمار میرود، در بازار ایران هم با تمامی نیروهای منفی، از رونق خاصی برخوردار است.رونقی که بیشتر به واسطه آگاهی و نیاز به اطلاعات پردازش شده توسط کاربران شکل گرفته است و روند این بازار بخشی را به بازارهای جهانی پیوند داده است.
بهترین نحوه از عملکرد تلفنهای همراه در دست مردم، ارتباطی مستقیم با خود کاربران است تا بتوان درباره نحوه تعامل آنان اطلاعاتی را کسب کرد؛ اطلاعاتی از قبیل اینکه آیا به دنبال برندی خاص هستند؟ قیمت برایشان اهمیتی دارد؟ چه انتظاری از یک موبایل دارند؟ سرویسهایی که توانایی استفاده از آنها را دارند؟ چند وقت یکبار، گوشی خود را عوض میکنند؟ به چند درصد از سرویسهای گوشی خود واقف هستند؟
بازار تلفن همراه ایران مدیون سامسونگ است
محمد یاوری اولین کسی است که به عنوان یکی از فروشندگان تقریبا نامی در محدوده بازار علاءالدین، علیرغم میل باطنیاش به مصاحبه حاضر میشود درباره بازار موبایل اطلاعاتی را در اختیار ما بگذارد.
وی با اشاره به اینکه بازار موبایل برخلاف نظر عدهای که نرخ ارز را موجب آشفتگی آن میدانند، تأثیر کمی از این بخش میگیرد، اظهار کرد: بازار تقریبا روبه اشباع است و اگر نگاهی به یکی دو سال اخیر که بازار ایران مملو از محصولات روز دنیا شد داشته باشیم، متوجه میشویم که حجم تقاضایی به سمت این بازار روانه و موجب راهیابی محصولات هوشمندی به کشور شد که تا قبل از آن فقط نمونههایی از Packet Pcها بودند.
وی گفت: بازار ایران مدیون سامسونگ است و اگر این برند با امکانات و قیمتهای ویژهاش هویدا نمیشد شاید تا الآن هم احساس نیازی وجود نداشت تا جوانان و مردم به سمت اسمارت فونها بیایند.
یاوری که خود یک نمونه گالکسی در دست دارد، بسیار راضی است و گوشی خود را سرآمد تکنولوژی میداند که با قیمت نسبتا خوبی در برابر سایر برندها چون اپل عرضه میشود.
اسمارتفونها در ایران گران است
نازنین شکوری که البته در ذکر نامش بسیار مقاومت کرد و بعد از اثبات هویت خبرنگار تسنیم حاضر شد گفتوگویی را داشته باشد، سلیقه خود را در انتخاب تلفن همراه متفاوت از سایر همردههای خود میداند و میگوید: دختران معمولا به دنبال گوشیهای قشنگ و مد میگردند اما شاید من متفاوت باشم و دوست دارم گوشی با قیمت پایینتری داشته باشم اما هر پنج یا شش ماه آن را عوض کنم.
این دانشجوی رشته روانشناسی درباره اینکه چرا فقط در حال حاضر دنبال گوشی با رنگ نارنجی میگردد، گفت: این رنگ زندگی و نشاط را به دنبال دارد و ما در روانشناسی، بحث رنگها را داریم و بر این اساس معمولا گوشیهایی را خریداری میکنم که ظاهری زیبا و دخترانه داشته باشد.
وی درباره اینکه چرا به جای خرید حدودا دو گوشی درسال، سرمایه خود را برای خرید یک اسمارت فون نمیگذارد؟، گفت: اسمارتفونها خیلی گران هستند و با پول نهایتا ۲۰۰ تا ۲۵۰ تومانی من جور در نمیآیند؛ علاوه بر این این گوشیها به درد کسی میخورد که نیاز به یک کامپیوتر همراه داشته باشد.
خدمات اپراتورها با امکانات اسمارتفونها تطابق ندارد
آریا که با ظاهر جوان مدگرا در این بازار حاضر شده است، در حین صحبت ما با یکی از فروشندگان درباره قیمت محصولی میپرسد که فروشنده معتقد است این برند به سختی پیدا میشود و در بازار موجود نیست.
در همین حین درباره دلیل این جوان برای خرید این گوشی میپرسیم که میگوید: اسمارتفونی به قدرت بلکبری را نمیتوان یافت هم از قدرت فیزیکی برخوردار باشد و هم نرمافزاری؛ علاوه بر این امتحان خود را نیز پس داده است.
وی درباره نحوه تعاملاش با یک اسمارتفون میگوید: من طراح سایت هستم و تمام وقت روزانهام شاید صرف گشت و گذار در محیط اینترنت شود و از این حیث باید همواره با این محیط در ارتباط باشم. من سیمکارت رایتلی دارم که تنها قابلیت دیتا دارد و از آن برای تبلتم استفاده میکنم اما در کل یک سیمکارت دیگر هم از این اپراتور خریداری کردهام که هم یامک میدهد و هم به شبکه متصل میشود.
او معتقد است که تعرفه بالای خدمات دیتا باعث میشود که دانلود فایل و برنامهها را در ساعات تشویقی داشته باشد و در روز تنها صفحات را مرور کند. البته جالب است که بحث ما در این حین از تلفن همراه بیشتر به سمت اپراتور ارئه دهنده خدمات کشیده شد به گونهای که او ابراز نارضایتی از سرعت اینترنت کرد و گفت: یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پول گوشی من است اما امکاناتی چون پهنای باند در کشور ما به قدری دچار افت و خیز است که کاها صبر را از آدم میگیرد.
اگر قرار است اپراتوری تنها دیتا دهد باید در بهترین وضعیت
باشد. اما نه میتواند در بعضی اوقات اتصال به شبکه داشته باشد نه اتصال به دکلهای صوتی برای انتقال پیامک! جالب است که راجع به ارتباطات تصویری هم صحبت میشود!
باشد. اما نه میتواند در بعضی اوقات اتصال به شبکه داشته باشد نه اتصال به دکلهای صوتی برای انتقال پیامک! جالب است که راجع به ارتباطات تصویری هم صحبت میشود!
اسمارتفونها برای ما طراحی نشدهاند
محسن معتمدی فروشنده دیگری که معتقد است بازار بسیار متأثر از ارز شده، گفت: همواره این موضوع بوده و جالب اینکه اگر دقت کنیم مردم زمانیکه دلار بالا میرود به سمت بازار هجوم میآورند اما روند صعودی قیمت، کار را به جایی میرساند که از این استقابل کاسته میشود. بازار کنونی نیز دچار همین وضعیت است؛ یعنی قیمتها در اوج است و مردم تنها قیمت میگیرند و از نگاه مردم میتوان فهمید که خریدار نیستند.
او درباره رونق احتمالی این بازار با توجه به نزدیک شدن به شب عید گفت: از خدا میخواهیم بدتر نشود چرا که قیمتها مطمئنا پایین نخواهد آمد و از نیازمندی مردم هم کاسته نخواهد شد؛ احتمال میرود گوشیهای زیر ۶۰۰ هزار تومان فروش بیشتری داشته باشند.
وی که خود را از کسانی میداند که تمامی گوشیها را لمس کرده و پلت فرم تمامی آنها را در دست دارد، درباره سلیقه اسمارتفون پسند مردم میگوید: جوی کاذب است. بالغ بر ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم نمیدانند اسمارتفونها چه کاربردهایی دارد و شاید اگر از آنها بپرسید تنها بگویند میتوان به اینترنت وصل شد یا ایمیلها را چک کرد، شاید هم بگویند میشود بازی کرد…
معتمدی افزود: فرهنگ گوشیهای هوشمند با ما در تضاد است چرا که در غرب تمامی امور برای اسمارتفونها تعریف شده است و مردم با پهنای باند تقریبا رایگان به خدمات الکترونیکی طراحی شده در شبکه آن کشور دسترسی خواهند داشت و نیازی نیست برای تشکیل پروندهای مثلا در ثبت احوال مراجعه حضوری داشته باشند بلکه با استفاده از نرمافزاری این کار را انجام میدهند.
او ابراز کرد: اما تولیدکنندگان گوشیهای هوشمند با علم بر اینکه بسیاری از کاربردهای این گوشیها در ایران قابل استفاده نیست، آنها را روانه بازار ما میکنند تا نیاز کاذب فراهم کنند و جوانان را به سمت خرید بکشانند و سهم خود را از بازار این منطقه افزایش دهند.
مردم معمولا هر دو سال یکبار اسمارتفون خود را عوض میکنند
رستمی از همکاران معتمدی البته نظری دیگر دارد و میگوید دیگر دنیا کسی مکالمه نمیکند و مردم ما هم باید به این موضوع برسند.
او معتقد است همانطور که شاید الآن دیگر کسی مکالمهاش در طول روز بیش از نیمساعت نشود اما ممکن است در همان روز ۱۰۰ پیامک ارسال کند؛ مردم باید به سمتی بروند که با کاربرد سرویسهای هوشمند قیمت این خدمات را پایین آورند.
وی با اشاره به اینکه میل خرید گوشی در ایران در یک سال برای هر نفر شاید حدود دو بار باشد، اذعان کرد: اما کسانی که گوشی هوشمند میخرند معمولا هر دو سال به سمت تعویض گوشی خود میروند که البته این موضوع به دلیل قیمت بالایی است که اسمارتفونها دارند.
رستمی با علم بر اینکه بسیاری از مردم توانایی استفاده از سرویسهای اسمارتفون را ندارند، تصریح کرد: الآن مد بازار به این سمت است که هرکسی یک گوشی هوشمند داشته باشد که برای اثبات این مدعا میتوانید نگاه کنید چند درصد از مردم به حرف فروشندگان گوش میکنند؛ اغلب فقط یک اسمارتفون میخواهند اما مهم نیست که چی باشد، قیمتاش پایین و ظاهرش شیک باشد.
وی به یقین میگوید از ۵۰ نفری که در طول روز برای خرید گوشی داخل مغازه میشوند بالغ بر ۳۰ نفر از آنها هیچ اطلاعاتی از گوشیهای هوشمند ندارند و تنها سلیقهشان به این سمت است؛ اکثرا افت میدانند گوشی در دست بگیرند که تنها بشود با آن مکالمه کرد و پیامک فرستاد حتی اگر توان استفاده از دیگر سرویسها را نداشته باشند.
افزایش ارز موجب رشد قیمتها تا ۶۰۰ هزار تومان شد
فریدون الماسی هم از کسانی بود که وضعیت بازار را بسیار خراب دانست و گفت: گوشی برندهایی چون اپل و سامسونگ مطرحترین در بازار هستند و سیل تقاضا هم به سمت آنهاست بالاترین قیمت و تغییرات را دارند و از این حیث بازار با توجه به افزایش قیمتی هم که داشته موجب شده در رکود به سر برد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا خود شما احیانا با انبار کردن برخی محصولات موجب این تشدید قیمت نیستید، عنوان کرد: از خدا میخواهیم محصولاتمان را بخرند؛ فروشندگان متوسل به هر راهکاری میشوند تا محصولشان فروش رود مخصوصا اینکه در بازار شب عید هستیم و وضعیت برای آنان مبرم است؛ اما بدون هرگونه اقدام داخلی قیمت ارز توانست قیمتها را تا ۶۰۰ هزار تومان هم افزایش دهد.
ت سنيم
true
true
https://parsipress.ir/?p=4680
true
true