×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
چابهار فرصتی تاریخی برای توسعه ایران است

با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری سازمان بنادر و دریانوردی در بندر اقیانوسی چابهار، این بندر به یک فرصت تاریخی برای توسعه کشورهای منطقه و کشور تبدیل شده است.

به گزارش پارسی پرس به نقل از بندر و دریا با اشاره به اینکه درسال‌های گذشته سازمان بنادر و دریانوردی با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در این منطقه اقدامات مهمی برای توسعه بندر اقیانوسی چابهار انجام داده است، گفت: هم اکنون تجار و بازرگانان هند و افغانستان مترصد آماده شدن زمینه‌های سرمایه‌گذاری در این بندر هستند تا از ظرفیت‌های استثنایی چابهار بهره‌مند شوند.

قاسم عسکری‌نسب در گفت‌وگوی اختصاصی با ماهنامه «بندر و دریا» با تشریح سیر تاریخی قرارداد توسعه بندر چابهار با هندی‌ها افزود: قرارداد اخیر بین جمهوری اسلامی ایران و دولت هند که تفاهمنامم‌‌اش قبلا امضا شده بود از سال گذشته به ‌طور جدی روی تبدیل آن به قرارداد بلندمدت 10 ساله کار شد که طی آن خدمات تخلیه و بارگیری در 2 حوزه کانتینری و کالای عمومی توسط هندی‌ها انجام خواهد شد.

عسکری‌نسب افزود: در حوزه کانتینری و کالای عمومی کل محوطه‌های بندر چابهار حدود ۳۵۰ هکتار را شامل می‌شود که با این قرارداد، حدود ۷۰ هکتار و نزدیک یک‌هزار و 240 متر از طول اسکله‌‌های ما در اختیار اپراتور هندی قرار خواهد گرفت که این اقدام یک کار مشترک بین ما و هند محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: پس آنها تنها در حوزه تخلیه و بارگیری فعالیت می‌کنند و همه فعالیت‌های دریایی و درآمدهای دریایی همچنان در اختیار سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد و صرفا حوزه بندری یعنی تخلیه از کشتی، حمل به محوطه انبارداری و بارگیری در اختیار هندی‌هاست یا اینکه آنها می‌توانند در قالب قرارداد بخشی از عملیات را به یک شرکت تخلیه و بارگیری ثانویه واگذار ‌کنند و به عبارت دیگر قرارداد هندی‌ها در قالب تجهیز و بهره‌‌برداری است که ۸۸ تجهیز در حوزه اپراتوری و در مدت قرارداد با آنها خریداری می‌شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: این قرارداد در قالب قراردادهای ساخت، بهره‌برداری و واگذاری موسوم به قراردادهایBOTو مدت آن ۱۰ سال است. ضمن اینکه ۱۸ تجهیز را در اختیار هندی‌ها قرار می‌دهیم که بهره‌برداری و نگهداری این تجهیزات نیز در اختیار هندی‌ها خواهد بود.

عسکری‌نسب با تشریح اهمیت بندر چابهار برای اقتصاد هند گفت: اگر هند بخواهد بازار کشورهای آسیای میانه موسوم به CIS را به دست بیاورد و بتواند کالاهای خودش را به کشورهای محصور در خشکی برساند، تنها گزینه‌اش چابهار است که مسیری امن و ارزان و سریع است و می‌تواند پل ارتباطی کشورهای محصور در خشکی باشد.

ضمن اینکه کشورهای دیگری هم هستند که فعالیت‌های اقتصادی خیلی خوبی دارند و علاقه‌مندند که کالاهای‌شان به‌ سراسر دنیا صادر شود و نزدیک‌ترین مسیر، بندر چابهار برای دسترسی به اقیانوس‌هاست.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان همچنین با اشاره به تمایل بازرگانان و تجار افغانستان برای حضور در بندر چابهار برای تسریع در صادرات و واردات کالاهای مورد نیاز این کشور یادآور شد که سال گذشته و حتی اوایل امسال چند جلسه فشرده با هیأت‌های افغانستانی داشتیم.

آنها در قالب هیأت‌های مختلف از جمله وزرا و فعالان اقتصادی در این بندر حضور یافتند و هم اینکه به‌ صورت ویدئوکنفرانس با اتاق بازرگانی افغانستان جلساتی داشتیم. آنها بسیار تمایل دارند برای حمل کالاهایشان از بندر چابهار استفاده کنند.

وی افزود: افغانستانی‌ها به دنبال این هستند که زمینی 10 هکتاری در این بندر در اختیارشان باشد که از آن به عنوان یک ترمینال استفاده کنند و ما در فاز اول 5 هکتار زمین به آنها در قالب یک تفاهمنامه‌ دادیم که یک شرکت افغانستانی بیاید و در منطقه آزاد چابهار ثبت شود.

چون قراردادهای ما بر اساسBOT است تا اینجا ما موافقت کرده‌ایم در قالب قرارداد BOTیک زمین 5 هکتاری را برای عملیات تخلیه و بارگیری و فعالیت‌های اقتصادی در اختیارشان بگذاریم.

عسکری نسب افزود: بخشی از محوطه‌های پشتیبانی بندر چابهار را برای کشورهایی در نظر گرفته‌ایم که محصور در خشکی هستند و راغبند در بندر چابهار یک ترمینال چند منظوره لجستیکی داشته باشند و افغانستانی‌ها درخواست زمین در این بخش را کردند و ما تا این مرحله پیش رفتیم که یک تفاهمنامه‌ای امضا شد و افغان‌ها یک شرکت معرفی کردند که در حال گذراندن مرحله ثبت در منطقه آزاد چابهار است. وقتیاین شرکت ثبت شود، گام‌های بعدی برداشته می‌شود که می‌تواند در قالب یک شرکت ایرانی –افغانستانی باشد و ما می‌توانیم با آن طرح در قالب یک پایانه چند منظوره لجستیکی، زمینی را در اختیار آنها قرار دهیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با تشریح سرمایه‌گذاری‌ها و اقدامات انجام شده در بندر چابهار برای توسعه و تبدیل این بندر به هاب و قطب واردات کالاها گفت: سازمان بنادر و دریانوردی زحمات زیادی کشیده است تا بتوانیم زیرساخت‌های چابهار را برای تبدیل شدن به قطب بندری منطقه آماده کنیم.

وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته و زمانی که ما دانشجو بودیم، بندر چابهار دارای 2 پست اسکله بود و کشتی‌هایی که به این بندر می ‌آمدند ظرفیت ۴۵ یا حداکثر ۵۰ هزار تن داشتند و عمق بندر آن زمان بین 8 تا ۹ متر بود اما با سرمایه‌گذاری بیش از یک میلیارد دلاری سازمان بنادر و دریانوردی در بندر چابهار، هم اکنون این بندر دارای عمق بیش از 16.5 متر است و اکنون ما حوضچه‌ای به ابعاد حدود ۳۰۰ هکتار داریم و همچنین ۲۰۰ هکتار استحصال اراضی کردیم تا بتوانیم فضای پسکرانه‌ای بندر را توسعه دهیم و امروز به جای کشتی‌های ۴۵ هزار تنی، قادر به پذیرایی کشتی‌های ۱۲۰ هزار تنی هستیم که هم اکنون2 فروند از آنها در لنگرگاه هستند و برای نخستین‌بار کشتی ۱۲۰ هزار تنی را در این بندر پهلو ‌دادیم.

عسکری‌نسب با تشریح توسعه اسکله‌ها در این بندر افزود: در بخش اسکله‌، 2 پست اسکله را به 6 پست اسکله رساندیم و در حوزه‌های نفتی، کالای عمومی و پذیرش کالای اساسی و کانتینری اسکله داریم. در حوزه کانتینری زحمات زیادی کشیده شد و سال گذشته همه دست‌ به ‌دست هم دادند تا این اقدامات محقق شود.

وی در ادامه اظهار داشت: در حوزه کانتینری هم 3 خط فعال داریم؛ خطی که خط مستقیم بندر شهید بهشتی است و بندر چابهار و کانون‌های اصلی کانتینر در منطقه را متصل می‌سازد.

مدیرکل بنادر سیستان و بلوچستان با بیان اینکهیکی از خطوط اصلی کانتینری بین ایران و چین دایر شده است گفت: هم اکنون خط مستقیم بین بندر چابهار با کشور چین را داریم، در حالیکه قبلا خط مستقیم نداشتیم و به همین دلیل تا یک کانتینر از بندر چین به چابهار می‌رسید حدود ۴۰ روز طول می‌کشید اما امروز آن کانتینر ۱۲ روزه وارد بندر شهید بهشتی می‌شود و از سوی دیگر هزینه‌‌های مترتب بر کالا و کانتینر هم به گفته خود فعالان اقتصادی برای هر کانتینر ۷۰۰ دلار ارزان‌تر می‌شود، چرا که ما یکسری هزینه‌‌های مترتب بر کالا را کاهش دادیم؛ به‌عنوان نمونه وقتی کانتینر به بندر شهید رجایی می‌رفت،یک هزینه تخلیه به آن تعلق می‌رفت و همچنین هزینه‌هایی که در بخش‌های دیگر مانند بخش انبارداری، حمل دریایی و… برای آن محاسبه می‌شد. این هزینه‌ها الان دیگر وجود ندارد. به‌ غیر از آن زمان جابه‌جایی کالا نیز بسیار مهم است.

وی خاطرنشان کرد: خط دوم مستقیم کانتینری که راه افتاده و منظم رفت‌ و آمد دارد، خط ایران و هند است که با محوریت صادرات میوه و تره‌بار کشور به هند فعال است. این خط با حدود ۱۵۰ کانتینریخچالی توسط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران شروع شد و الان به ۲۵۰ کانتینر رسیده است و هر 3 روز یک بار ما یک خط مستقیم و یک کشتی داریم که به سمت بنادر هند می‌رود و البته از آن طرف یکسری واردات داریم.

عسکری‌نسب افزود: خط سوم کانتینری بین چابهار و امارات متحده عربی برقرار شده است که آن هم می‌تواند کالاها را مستقیم وارد بندر شهید بهشتی کند.

 

true
true
چابهار فرصتی تاریخی برای توسعه ایران است
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false