×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

در حالي كه ارسال پيامك‌هاي بظاهر اطلاع دهنده در ازاي دريافت پول اضافي به تلفن‌هاي همراه افزايش يافته بررسي‌ها نشان مي‌دهد اين پيامك‌ها بعضاً مقاصد سوداگرانه‌اي را دنبال مي‌كنند.

در ماه‌هاي اخير حتما با انواع متنوعي از پيامك‌هايي كه از شما درخواست اشتراك پولي براي ارسال مداوم انواع مختلف اطلاعات مي‌كنند روبه‌رو شده‌ايد.
مثلا پيامكي برايتان ارسال شده كه در ازاي مبلغ ۵۰ تومان فلان پيام را روزانه دريافت كنيد.
شركت در قرعه‌كشي‌هاي بي‌نام و نشان، ارسال سخنان اخلاقي و فلسفي، پيام‌هاي ارشادي و تربيتي، جملات قصار از بزرگان ديني و افراد مشهور، فال روزانه حافظ، اطلاع از تخفيف‌هاي برندها يا مراكز خريد و ساير گونه‌هاي مختلف، محتواي اين پيامك‌ها را تشكيل مي‌دهد.
در واقع اين پيامك‌ها نوع جديدي از پيامك‌هاي تبليغاتي است، اما كاركرد آن به گونه‌اي است كه در ادامه كار باعث ضايع شدن حقوق مردم و واريز سودهاي ميليوني به جيب شركت‌هاي واسطه مي‌شود.
ماجرا از اين قرار است كه شركت مخابرات ايران و زيرمجموعه آن ـ همراه اول ـ ابتدا طرحي را رونمايي كرد كه به موجب آن پيامك‌هاي قرآني و ارشادي به تلفن‌هاي همراه ارسال مي‌شد.
اين كاري پسنديده و متعارف بود، اما كمي بعد اين خدمات پولي شد و سرانجام شركت مخابرات با انعقاد قرارداد با چند شركت بخش خصوصي شروع به بازاريابي نامحسوس براي ارسال پيامك‌هاي گران‌تر در ازاي ارسال پيام‌هاي عادي نمود.
بدين ترتيب ارسال اين پيامك‌ها افزايش يافت تا جايي كه پاي استفاده از روش‌هاي سوداگرانه براي عضو كردن افراد به ميان آمد.
بر اين اساس بسياري از اطلاعاتي كه به طور رايگان و مجاني قابل دسترس است، در ازاي دريافت پول به مشتركان ارائه مي‌شود. قيمت گران‌تر اين پيامك‌ها هم موضوع جداگانه‌اي است. چرا كه بهاي آنها طوري تعيين شده تا اضافه بهاي ياد شده ميان مخابرات و شركت واسطه تقسيم شود.
در برخي مواقع هم كه حتي مشترك از دريافت اين پيامك‌ها انصراف داده، پيامك‌ها همچنان براي او ارسال مي‌شود و چون هزينه واحد آن اندك است و چندان در قبض قابل مشاهده نيست معمولا اشخاص به آن توجه نمي‌كنند، غافل از آن‌كه سرجمع همين ارقام، درآمد بزرگي براي برخي شركت‌ها و مخابرات ايران ايجاد مي‌كند.
قبلا تصور مي‌شد كه اين پيامك‌ها از سوي بخش خصوصي كه ظرفيت‌هاي بالاي ارسال پيامك را خريده شده و بدون اطلاع يا دخالت مخابرات ارسال مي‌شود اما با توجه به آن‌كه پول پيامك در قبض افراد منظور مي‌شود و بعدا توسط مخابرات به بخش خصوصي بازگردانيده مي‌شود مشخص شد مخابرات هم در اين موضوع دخيل است.
هزينه با تائيد مشتري
مديركل روابط عمومي شركت مخابرات ايران در گفت‌وگو با جام‌جم در اين خصوص اظهار كرد: خدمات پيامكي دو نوع است. يكي از آنها عضوگيري در طرح‌هاي مختلف همراه اول و ديگري پيامك‌هاي تبليغاتي است.
داوود زارعيان ادامه داد: بر محتواي پيامك‌هاي تبليغاتي نظارت وجود دارد و اگر به صورت تبليغاتي ارسال شود اين موارد قبلا مورد بررسي قرار گرفته است، اما دريافت آنها براي افراد هزينه ندارد.
وي گفت: نوع عضوگيري متفاوت است و ابتدا يك پيام به فرد ارسال مي‌شود كه در آن تاكيد مي‌شود هر پيام چقدر هزينه داشته و شامل چه خدماتي است كه صرفا در صورت تائيد مشتري وي عضو آن طرح شده و پيامك‌هاي بعدي برايش ارسال مي‌شود.
وي با كم‌هزينه خواندن اين پيامك‌ها گفت: به طور متوسط ۵۰ تومان هزينه هر كدام از اين پيامك‌هاست و از اين مبلغ به طور متوسط ۵۰ درصد به مخابرات و نيز ۵۰ درصد به شركت ارائه‌دهنده و زيرمجموعه آن تعلق مي‌گيرد.
وي درخصوص تعداد شركت‌هاي ارسال‌كننده اين پيامك‌ها تصريح كرد: حدود ۱۱ شركت توليدكننده محتوي موسوم به CP با ما همكار هستند كه خود آنها نيز با چند شركت ديگر همكاري در تهيه محتوا داشته‌اند
< br>
وي همچنين درخصوص سود مخابرات از اين ناحيه گفت: در حال حاضر مبلغ قابل توجهي از اين ناحيه به مخابرات نمي‌رسد. گمان نمي‌كنم بيش از شش يا هفت درصد درآمد مخابرات از اين‌گونه پيامك‌ها باشد، اما اين مبلغ مي‌تواند به ۳۰ درصد درآمد نيز برسد كه شامل تمامي خدمات ارزش افزوده مي‌شود.
زارعيان در پاسخ به اين‌كه چرا برخي از اين طرح‌ها حاوي محتواي فريبكارانه است، گفت: در عرف بازاريابي براي انگيزه‌مندكردن مشتري، يك‌سري راه‌ها را بايد طي كرد، اما اين موارد نبايد خارج از عرف جامعه باشد.
وي ادامه داد: محتواي ما براي مشتري بايد جذاب باشد و براساس اهرم‌هاي نظارتي بر خدمات آنها و نوع پيام‌ها نظارت داريم.
به گفته اين مقام مسئول، نظارت بر اين خدمات به‌عهده دستگاه‌هاي داخلي مخابرات مانند واحد بازرسي و از سوي ديگر نهادهاي بيروني مانند سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي و همچنين سازمان بازرسي كل كشور است.
تخلف مخابرات را پيگيري مي‌كنيم
از سوي ديگرمعاون نظارت و اعمال قانون سازمان تنظیم مقررات در گفت‌وگو با جام‌جم با بيان اين‌كه برخي اقدامات مخابرات در ارسال پيامك انبوه تخلف است، گفت: از ابتدا شرط كرده بوديم كه از مشترك براي دريافت اين پيامك‌ها اجازه بگيرند كه اين كار يك مرحله انجام شد، اما در مرحله دوم تخلف صورت گرفته است و حتي براي افرادي كه اين پيامك‌ها را نمي‌خواهند، مجددا پيام ارسال مي‌شود.
حسن رضواني ادامه داد: مخابرات مبناي محاسبه پول پيامك‌ها را دريافت كردن آن گذاشته و گفته است هركس آنها را نمي‌خواهد، اعلام انصراف كند، اما ما اين را قبول نداريم، چرا بايد يك بار پيام دهند كه هر كسي نياز به فعال‌سازي دارد، تائيد كند؟
وی افزود: مرجع ذی‌صلاح در بررسی محتواي پيامك‌هاي پولي وزارت ارشاد است و CPهایی که زیر نظر اپراتور برای ارسال پیام انبوه فعالیت می‌کنند، از وزارت ارشاد مجوز گرفته‌اند و مواردی که ارسال می‌شود، باید از طرف وزارت ارشاد کنترل و در صورت بروز مشکل با متخلف برخورد ‌شود.
وي تصريح كرد: استفاده از هرگونه ترفند براي عضو كردن مردم و اضافه شدن وجه به قبض آنها غيرقانوني است و مردم در صورت مشاهده اين موارد را حفظ كرده و اطلاع دهند تا برخورد قانوني صورت گيرد.
منبع: جام جم آنلاین

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false