true
شرکت هواپیمایی «ایرآسیا» از 23 مهرماه خدمات هوایی خود را به دلیل مشکلات ناشی از نقل و انتقال پول به ایران متوقف کرد. البته این تنها شرکتی نیست که در یک ماه اخیر از پهنه آسمان ایران خداحافظی کرده است.
شرکت هواپیمایی «ایرآسیا» از 23 مهرماه خدمات هوایی خود را به دلیل مشکلات ناشی از نقل و انتقال پول به ایران متوقف کرد. البته این تنها شرکتی نیست که در یک ماه اخیر از پهنه آسمان ایران خداحافظی کرده است. شرکت هواپیمایی «بیامآی» هم فعالیت خود را در ایران به حالت تعلیق درآورد. شرکت ایرآسیا در حالی مجبور به ترک ایران شده است که این شرکت در کنار شرکتهای هواپیمایی خارجی «اطلسجت»، «انورایر» و «پاکستانی» در سال 90 رکورددار رشد پرواز در ایران بودهاند. البته چهار شرکت عربستان سعودی، ترکیشایر، امارات و قطرایرویز با بیشترین پرواز در صدر فهرست شرکتهای خارجی فعال در ایران قرار گرفتهاند. استقبال مسافران از پرواز با شرکت هواپیمایی خارجی به سیر صعودی 9/18درصدی رسیده است. اما این روند در سهماهه نخست سال 1391 تداوم نیافته است و اغلب شرکتهای خارجی را با پدیده رشد منفی پرواز مواجه کرده است.
به دنبال افزایش نرخ ارز از نخستین ماههای سال 1391 و تشدید این روند در ماههای اخیر، شرکتهای هواپیمایی داخلی و خارجی همچنان با نرخهای پیشین خود به ارائه خدمات به مسافران پرداختهاند. از سوی دیگر افزایش هزینه سفر به عنوان یکی از تبعات افزایش نرخ ارز، جذب مسافر را برای ایرلاینها دشوار کرد. در چنین شرایطی برخی شرکتهای هواپیمایی مانند ایرآسیا و بیامآی رفتن را بر ماندن ترجیح دادهاند. شرکت مالزیایی ایرآسیا که به خدمات ارزانش معروف بود، از ابتدای اکتبر اعلام کرد خدمات خود را در ایران متوقف خواهد کرد. اما پایان رسمی حضور این شرکت در خطوط پروازی بینالمللی ایران به واسطه بلیتهایی که به فروش رسانده بود 14 اکتبر(23 مهر ماه) بود. این شرکت به واسطه سرمایه اندکی که داشت در سال 2000 در آستانه ورشکستگی قرار گرفت اما وضعیت این ایرلاین در سال 2001 به دلیل تغییرات مدیریتی و اعمال روشهای جدید مانند نشست و برخاست از فرودگاههای دوم هر کشور هزینههای خود را کاهش داد و از خطر ورشکستگی نجات یافت. این شرکت که در سال 2007 پروازهای طولانیمدت خود را آغاز کرده بود در سال 2010 به دلیل افزایش مسافرت ایرانیان به مالزی ایجاد خطوط پروازی ایران به مقصد کوالالامپور را نیز در دستور کار قرار داد و پیش از توقف فعالیتهایش در ایران چهار پرواز در هفته را به این خط اختصاص داده بود. اما شرکت بریتانیایی بیامآی به دلیل مشکلاتی که در حوزه سوخترسانی به هواپیماهای ایرانی ایجاد شده است ایران را ترک کرد. فرودگاههای اروپایی از زمانی سوخترسانی به ناوگان هوایی ایران را متوقف کردند که آمریکا تحریمهای یکجانبهای را برای منع فروش بنزین به ایران اعمال کرد. آمریکا از چهار شرکت بزرگ نفتی غرب یعنی توتال فرانسه، انی ایتالیا، شل (انگلیسی هلندی) و استات اویل نروژ نیز تعهد گرفته است که به فروش فرآوردههای نفتی خود به ایران پایان دهند. فرودگاههای هامبورگ و فرانکفورت آلمان، استکهلم سوئد، آمستردام هلند و لندن از سوخترسانی به هواپیماهای ایران خودداری میکنند و این هواپیماها برای تامین بنزین خود مجبور هستند به دیگر فرودگاههای اروپایی پرواز کنند. شرکت بیامآی نیز که اغلب در خط پروازی لندن- تهران فعالیت میکرد از محدودیتهای این تحریم مصون نماند. هواپیماهای این شرکت برای سوختگیری باید در فرودگاه باکو فرود میآمد و این نشست و برخاست 90 دقیقه به طور پرواز میافزود. در نهایت مسوولان این شرکت ادامه فعالیت در این مسیر را فاقد توجیه اقتصادی دانستند و این شرکت نیز از 13 اکتبر مقارن با 22 مهرماه از آسمان ایران رفت. شرکت بریتانیایی بیامآی اعلام کرد به دلیل آنکه به طور کامل در اختیار شرکت هوایی بریتانیا، بریتیش ایرویز قرار گرفته، تمام پروازهایش به ایران را متوقف کرده و هزینه بلیتهای خریداریشده را نیز باز میگرداند. در این میان شایعاتی در مورد لغو فعالیت برخی شرکتها نظیر شرکت هواپیمایی گرجستان که با چهار پرواز در هفته به مقصد تهران در خطوط هوایی ایران فعالیت میکند نیز مطرح شد که البته هواپیمایی گرجستان این موضوع را رد کرد. با این حال یکی از مقامات سازمان هواپیمایی کشور به «تجارت فردا» گفت: «به شرکتهای خارجی اعلام کردهایم چنانچه قصد تعلیق فعالیت خود را در ایران دارند، پیش از هر اقدامی به سازمان هواپیمایی اعلام کنند که جز دو شرکت ایرآسیا و بیامآی از سوی سایر شرکتها موضوع توقف فعالیت اعلام نشده است.»
true
true
https://parsipress.ir/?p=3489
true
true