×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

 نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: ایران به عنوان یک بازار بزرگ و بکر که مدت ها از جهان جدا بوده با کاهش تحریم ها مورد توجه شرکت های بزرگ قرار گرفته است.

اکوپارس:بسیاری از شرکت های چند ملیتی، مدت ها است بازار بکر ایران را نظاره می کنند، بازاری که بسیاری از مصرف کنندگان آن تحصیل کرده و تشنه کار و محصولات غربی هستند. زیرساختهای ایران از جمله صنعت نفت نیاز به یک بازسازی کامل دارد.

 

هیچ چیز اروپاییان، به ویژه نمایندگان سیاسی و تجاری این قاره را از دیدن جمهوری اسلامی با ۷۰ میلیون نفر جمعیت که بیشتر آنها از طبقه متوسط هستند، متوقف نکرده است. ایران، آخرین بازار بزرگ جدا شده از جهان است.

 

در دو هفته نخست سال میلادی جاری، ایران در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۳، پذیرای نمایندگان تجاری بیشتری بوده است.

اما بونینو وزیر امور خارجه ایتالیا و جک استراو وزیر خارجه سابق انگلستان و رییس کمیته دوستی ایران و انگلستان نیز بتازگی به ایران سفر کرده اند.

نخست وزیران ایتالیا و لهستان نیز برای بازدید از ایران برنامه ریزی کرده اند. هیات های تجاری ایرلند، ایتالیا و فرانسه نیز پیش بینی می شود ظرف هفته های آینده بیایند.

البته شرکت های آمریکایی نیز علاقه مندی خود را برای دیدار از ایران ابراز کرده اند. در ماه سپتامبر (شهریور) حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری ایران و محمد نهاوندیان رئیس سابق اتاق بازرگانی این کشور یک نشست با درهای بسته با رهبران مدیران عامل این شرکت ها برگزار کردند. در ماه مارس (اسفند ۹۲) یک شرکت سرمایه گذار ایرانی، در زمینه معرفی فرصت های سرمایه گذاری در ایران، همایشی در نیویورک برگزار می کند که قیمت هر قطعه بلیت آن ۱۵ هزار دلار است.

به گزارش مرکز آمار ایران، اقتصاد این کشور در چند ماه اخیر گام های بلندی برداشته است، نرخ تورم در ماه دسامبر (آذر) از ۴۲ به ۳۵ درصد کاهش یافته اما نرخ بیکاری آن همچنان بالا است. ارزش ریال در مقابل دلار تثبیت شده و بازار سهام ایران نیز رکورد می زند.

روزبه پیروز رییس شرکت سرمایه گذاری شرکای فیروزه واقع در تهران، گفت: بیشتر شرکت های خارجی می خواهند در مورد دامنه چشم اندازها بدانند اما فکر نمی کنم بسیاری از آنها واقعا قرارداد امضا و سریعا شروع به سرمایه گذاری در ایران نمایند.

حسین شیخ الاسلام مشاور امور بین الملل رییس مجلس شورای اسلامی ایران که پذیرای بسیاری از بازدید کنندگان عالی رتبه بوده است، افزود: اروپاییان برای آمدن به ایران صف کسیده اند.

وی اظهار داشت: آنها در جستجوی سود به اینجا می آیند و از رقبای بین المللی خود در این راه پیشی می گیرند.

روزبه پیروز و همکار وی رامین ربیعی معتقدند: حقیقت این است که اقتصاد ایران پس از روی کار آمدن حسن روحانی روبه بهبود نهاده است، اما این فقط به دلیل پیش بینی رفع تحریم ها نبود.

ربیعی ادامه داد: به خاطر این بود که روحانی مدیران شایسته ای برای پست های اجرایی منصوب کرد، مدیرانی که برخی سیاستهای پولی و اقتصادی مضر دولت قبلی را متوقف کردند.

پیروز گفت: آنچه دولت ایران باید انجام دهد این است که اقتصاد را به بخش خصوصی واگذار کند، اما برخی اعضای دولت روحانی همچنان طرفدار اقتصاد برنامه ریزی شده اند بنابراین به نظر می رسد حتی اگر تحریم ها نیز برداشته شوند، مشکلات خاصی همچنان باقی بمانند.

سعید لیلاز اقتصاددان نزدیک به دولت روحانی گفت: ما فقط در بخش نفت و گاز به بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم.

 

وی افزود: ایران نیازمند چندین میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنایع سنگین، بخش حمل و نقل و خطوط هوایی خود است.

این اقتصاددان ادامه داد: در راس آنها ما اساسا به کسب مهارت ها و خدمات جدید مدیریتی نیازمند هستیم، ما به همه آن چیزهایی که دیگر کشورهای نوظهور در دهه های گذشته نیاز داشتند، احتیاج داریم.

true
برچسب ها :
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false