×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

همیشه تحولات بازار خودرو برای ماشین بازها جالب بوده و حتی آنها که قدرت خرید خودروهای لوکس را ندارند، آمار آمد و رفت برندهای بزرگ به کشور میگیرند تا بدانند مایه دارها قرار است در خیابان با چه خودروهایی تردد کنند.

درحالى كه برخى خبرها از احتمال خروج پورشه از ایران حكایت داشت ،اما مدیر بازاریابى این شركت در ایران با اعلام تمدید قرارداد شركت معین موتورز با پورشه آلمان تا پایان سال ،هرگونه اخبارى مبنى بر تصمیم خروج این شركت از ایران را رد كرد ولی در هین حال زمزمه ها حکایت از جدایی قریب الوقوع نیسان موتورز ژاپن از خودروسازی و بازار ایران دارند و اگر این اتفاق رخ بدهد، پارس خودرو به عنوان سومین خودروساز کشور با چالشی جدی رو به رو خواهد شد.
درحالى كه برخى خبرها در روز گذشته از احتمال خروج پورشه از ایران حكایت داشت ،اما مدیر بازاریابى این شركت در ایران با اعلام تمدید قرارداد شركت معین موتورز با پورشه آلمان تا پایان سال ،هرگونه اخبارى مبنى بر تصمیم خروج این شركت از ایران را رد كرد.به گزارش خبرنگار ابراراقتصادى ،رودابه صدیقى مدیر بخش روابط عمومى وبازاریابى پورشه ایران با اعلام این مطلب گفت:در شرایط فعلى ، تمام شركت هاى خارجى به دلیل اعمال فشارهایى براى تحریم ایران براى ادامه فعالیت در كشور ،با مشكلات جدى مواجه شده اند اما شركت پورشه در حال تلاش براى عبور از این بحران بوده و هرگونه اخبارى مبنى بر تصمیم براى ترك ایران را
تكذیب مى كند.وى با اشاره به این كه قرارداد مركز پورشه ایران با پورشه آلمان تا پایان سال تمدید شده است ،گفت: این شركت همچنان به تعهدات فروش ،خدمات پس از فروش و فروش قطعات خود به مشتریان ایرانى پایبند بوده وهم اكنون نیز نیروهاى ما براى آموزش تیونینگ و سایر خدمات به مشتریان با شركت مادر در حال تبادل اطلاعات هستند.صدیقى برنامه سال جارى پورشه در ایران را واردات حدود ۸۰۰ دستگاه خودرو دانست و افزود:تا زمانى كه دربازار ایران تقاضا براى این خودروها وجود داشته باشد ،واردات ادامه خواهد داشت.وى با اشاره به تاثیرگذارى اندك كاهش قیمت خودروهاى وارداتى بازار ایران بر روى محصولات پورشه ،گفت: قیمت فروش محصولات ما از سوى شركت مادر در آلمان با احتساب درصد تعرفه و سود مشخص تعیین مى شود و ما امكان فروش محصولات به قیمت بالاتر یا پایین تر از آن را نخواهیم داشت.این درحالى است كه ایسنا اعلام كرده بود كه این شركت قصد خروج از ایران را دارد.بر اساس گزارش ایسنا، در سال ۱۳۹۰ شركت خودروسازى پورشه آلمان صدها دستگاه از خودروهاى خود را وارد بازار ایران كرد كه واردات این میزان پورشه به كشور تاكنون بى سابقه بوده است.به نوعى پورشه در سال گذشته توانست جاى شركتهایى مانند بى .ام .دبلیو و بنز را در بازار ایران بگیرد. این در حالى است كه مدیر روابط عمومى این شركت در نمایشگاه بین المللى خودروى نیویورك از توقف فروش محصولات این شركت در بازار ایران خبر داد.اما نگاهى به آمار نشان مى دهد كه خودروهاى لوكس و فوق لوكس وارداتى سهم بسیار ناچیزى در بازار خودروى ایران دارند، به طورى كه حتى قطع واردات این خودروها هیچ تاثیرى بر بازار خودرو ایران نخواهد داشت. پیشتر نیز حجم واردات خودروهاى بى .ام.دبلیو و بنز به ایران كاهش یافته بود كه این اتفاق تاثیر چندانى بر بازار خودروها در ایران نگذاشته بود.اخیرا نیز پژوسیتروئن، بزرگترین خودروساز فرانسه از توقف صادرات قطعاتش به ایران خبر داد و در پى این تصمیم یكى از كارخانه هاى پژو در فرانسه به تعطیلى كشیده شد. با این وجود رنو – دیگر خودروساز بزرگ فرانسه – بر ادامه حضورش در بازار و صنعت خودروسازى ایران تاكید كرده است.شركت خودروسازى پورشه آلمان كه در چند سال گذشته با بحران فروش و بدهى مواجه بوده، به شدت به دنبال حضور در بازار هاى نوظهور جهان است. زمزمه ها حکایت از جدایی قریب الوقوع نیسان موتورز ژاپن از خودروسازی و بازار ایران دارند و اگر این اتفاق رخ بدهد، پارس خودرو به عنوان سومین خودروساز کشور با چالشی جدی رو به رو خواهد شد. طبق اخبار رسیده، نیسانی ها که برنده مناقصه بزرگ و یک میلیارد دلاری تامین تاکسی های شهر نیویورک آمریکا شده اند، هم اکنون برای قطع ارتباط با خودروسازی ایران تحت فشار قرار گرفته اند. بر این اساس، ظاهرا آمریکایی ها تهدید کرده اند این مناقصه زمانی معتبر بوده و به اجرا درخواهد آمد که نیسان قید ایران را بزند.

هرچند بخش کوچکی از بازار خودرو ایران به نیسان وابسته است، اما از آنجا که چهار محصول لوکس پارس خودرو (ماکسیما، قشقایی، تینا و پیکاپ) تحت برند نیسان موتورز در این شرکت مونتاژ می شوند، رفتن نیسان با مشکلاتی همراه خواهد بود.

از آنجا که این چهار محصول داخلی سازی بسیار اندکی دارند، بسیار بعید است پارس خودرو بتواند پس از نیسان به مونتاژ آنها ادامه دهد؛ زیرا تامین قطعات از راه کشورهایی دیگر (با توجه به حجم بالای وابستگی) صرفه اقتصادی ندارد. این البته تنها مشکل سومین خودروساز کشور نیست؛ زیرا به تازگی شرکت رنو فرانسه نیز که نصف بیشتر محصولات لوکس پارس خودرو تحت برند آن تولید می شود، برای قطع ارتباط با ایران تحت فشار قرار گرفته است.

رنو شرکتی دولتی است و چون فرانسه سیاستی ضدایرانی دارد، این شرکت را برای قطع ارتباط با خودروسازی ایران در منگنه گذاشته تا پاس از پژو، دومین خودروسازی فرانسوی نیز از ایران خارج شود.

رفتن رنو به معنای حذف تندر-۹۰ و مگان از خط تولید صنعت خودروسازی ایران و همچنین محروم شدن این صنعت از تکنولوژی های روز خواهد بود و سرمایه گذاری مالی و فنی انجام شده در چند سال اخیر توسط رنو نیز به باد می رود. رنو البته علاوه بر پارس خودرو، در ایران خودرو نیز تندر-۹۰ را به تولید می رساند و رفتن این شرکت می تواند ایران خودرو را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

این البته در حالی است که ظاهرا رنویی ها با تحریم ایران مخالفت کرده و نمی خواهند قید بازار آن و سرمایه گذاری خود را بزنند. بنا به گزارش ایسنا، شرکت خودروسازی رنو فرانسه درخواست گروه ضدایرانی اتحاد علیه ایران هسته ای را مبنی بر خروج از ایران رد کرده است. شرکت رنو در پاسخ به نامه این گروه آمریکایی اعلام کرده تحریم های بین المللی علیه ایران شامل صنعت خودرو نمی شوند و رنو همچنان به فعالیت هایش در ایران ادامه خواهد داد. باید منتظر ماند و دید آیا رنویی ها روی حرف خود می ایستند و همچنان در ایران می مانند، یا اینکه مانند هموطن شان توزرد از آب درمی آیند و پارس خودرو و ایران خودرو را تنها می گذارند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false