true

در نشست خبری بیستمین نمایشگاه بینالمللی قطعات، لوازم و مجموعههای خودرو عنوان شد که نمایشگاههای ما عمدتاً به جای اینکه پتانسیل صادراتی داشته باشند، بیشتر جنبه واردات دارند؛ باید تغییر روش دهیم و از نمایشگاه به عنوان پایگاه صادراتی استفاده هوشمند داشته باشیم.
به گزارش پارسی پرس به نقل از ایسنا، عصر امروز (دوشنبه ٢٠ اسفند ماه) نشست خبری بیستمین نمایشگاه بینالمللی قطعات، لوازم و مجموعههای خودرو که از مهمترین رویدادهای تخصصی در صنعت خودروسازی ایران است و هر ساله با حضور تولیدکنندگان، تأمینکنندگان و فعالان این حوزه برپا میشود، برگزار شد.
در ابتدای این نشست، دبیر محتوایی نمایشگاه مذکور اظهار کرد: نمایشگاه فرصت مناسبی برای شرکتهای داخلی و خارجی است تا جدیدترین محصولات، فناوریها و دستاوردهای خود را معرفی کرده و با دیگر بازیگران صنعت به تعامل و همکاری بپردازند. در این رویداد، شرکتهای فعال در حوزه تولید قطعات خودرو، تجهیزات تعمیرگاهی، خدمات پس از فروش و دیگر بخشهای مرتبط حضور دارند. هدف اصلی این نمایشگاه، توسعه صنعت خودروسازی، تقویت زنجیره تأمین قطعات و ارتقای سطح دانش و فناوری در این حوزه است. علاوه بر این، نمایشگاه بستری مناسب برای ایجاد ارتباطات تجاری جدید و گسترش صادرات قطعات و لوازم خودرو محسوب میشود. با توجه به اهمیت صنعت خودرو در اقتصاد کشور، این نمایشگاه بهعنوان یکی از بزرگترین گردهماییهای تخصصی صنعت خودروسازی در ایران شناخته میشود.
وی افزود: این نمایشگاه در فضایی به مساحت ۴١ هزار متر مربع با حضور ٩ کشور خارجی شرکتکننده در خرداد ماه سال ١۴٠۴ (هشتم لغایت ١١ خرداد ماه) برگزار میشود. ٧٢٩ غرفهدار خارجی و ۵١۶ غرفهدار داخلی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. بازدیدکنندگان تجاری بینالمللی، هیاتهای نمایندگی، مقامات دولتی و مدیران ارشد، مدیران عامل مرتبط با صنعت قطعه و خودرو، مدیران وزارتی، دیپلماتهای خارجی ، مقامات حملونقل کشوری، مهندسان، علاقهمندان خودرو و… از این نمایشگاه بازدید خواهند کرد.
دبیر اجرایی بیستمین نمایشگاه بینالمللی قطعات، لوازم و مجموعههای خودرو، خاطرنشان کرد: تأمینکنندگان، تولیدکنندگان و توزیعکنندگان این فرصت را خواهند داشت که در این رویداد با ایجاد ارتباطات تجاری جدید و شناسایی فرصتهای سرمایهگذاری جدید با یکدیگر ملاقات کنند. این رویداد با پیشبینی بیش از ١٠ هزار بازدیدکننده داخلی و بینالمللی، فرصتی ایدهآل برای نمایش محصولات و دستاوردها است که میتواند سهم بازار را در مصرف، صادرات و واردات افزایش دهد. علاوه بر تأمینکنندگان و تولیدکنندگان، شرکتهای دانشبنیان و دانشگاهی نیز در این رویداد حضور خواهند داشت و فرصت تبادل اطلاعات علمی و فنی و اطلاعات بهروز و دقیق در زمینه طراحی و تولید قطعات خودرو را فراهم میکند.
بیکزاده ادامه داد: اختصاص سالنها یا پاویونهای ویژه برای شرکتهای دانش بنیان، فناور و استارتها قطعاً نمایشگاه را محل ارائه نوآوریها در این حوزه قرار میدهد و شرایطی فراهم میکند که شاهد این خواهیم بود که نوآوریها در حوزه صنایع خودرو، بحث قطعات و لوازم و مواردی که مربوط به صنایع خودرو است، بیش از سالهای گذشته به معرض نمایش گذاشته شود. در بحث انرژی پاک، بحث خودروهای برقی، حرکت به سمت کاهش مصرف انرژی به ویژه از طریق خودروها، بحث آلایندگی که یکی از دغدغه های اصلی فعلی شرایط اقتصادی کشور است و… مواردی هستند که در این نمایشگاه بیشتر و پررنگ خواهند بود.
معاون وزیر صمت خاطرنشان کرد: حضور بیش از ۵۰۰ شرکت داخلی و ۷۰۰ مشارکتکننده خارجی از کشورهای چین، هند، ترکیه و… را در سالنهای ویژه و خاصی خواهیم داشت؛ ما در حاشیه این نمایشگاه بحث ورکشاپها و برگزاری رویدادهای تخصصی که مرتبط با این حوزه است را بصورت ساماندهی شده در فضاهای مناسب و پیشرفتهای نسبت به سال گذشته در حوزه سالنهای جدید خواهیم داشت که حتی امکان ترجمه همزمان به چند زبان خارجی را دارد تا بتواند فرآیندهای مذاکرات B2B داخلی و خارجی را فراهم کند. نمایشگاه مجازی را حتما همزمان با این نمایشگاه خواهیم داشت و به صورت آفلاین هم بعد از برگزاری نمایشگاه، بر روی سایت نمایشگاه بین المللی خواهیم داشت. این اطلاعات که از حاضرین و بازدیدهایی که دارند میتواند به عنوان دیتاها و دادههای بسیار مناسبی باشد مورد استفاده قرار گیرد و شرکتها بعد از اتمام نمایشگاه، مورد استفاده قرار دهند و اطلاعات نمایشگاه صرفاً در چهار روز خلاصه نشود.
چرا صنعت خودرو دولتی، نمایشگاه با مجریگری بخش خصوصی را تحریم میکند؟
سید احمد حسینی- رئیس اتحادیه لوازم یدکی و قطعات خودرو- در این نشست، اظهار کرد: مطابق قانون نظام صنفی در کلیه شهرستانها برای مشاغل، اتحادیه تشکیل میشود، پیش از اصلاح قانون نظام صنفی در سال ١٣۹۲، اتحادیههای کشوری سرمنشا این اتحادیهها بودند و حوزه نظارتی ستادی اینها را بر عهده داشتند؛ پس از اصلاح قانون نظام صنفی اتحادیههای کشوری جای خود را کمیسیونهای تخصصی دادند؛ اکنون قریب به دو سال است که در اتاق اصناف ایران، به صورت تخصصی کمیسیونها تشکیل شده و به دنبال ایجاد وحدت رویه در سراسر کشور هستند.
وی افزود: زمانیکه از تشکل صنفی در حوزه خودرو صحبت میکنیم، یعنی از شبکه ارزشی صحبت میکنیم که بالغ بر ۱۵۰ هزار عضو در حوزههای تولید و توزیع و بازرگانی دارد؛ ۱۹ دوره نمایشگاهی در ادوار گذشته برگزار شده اما متاسفانه تشکل صنفی کشور حضوری در شورای سیاست گذاری نداشته و این سبب گلایهمندی بیشتر اعضای ما بوده که بیش از ۵۰ درصد از شرکتکنندگان ادوار گذشته نمایشگاهی را تشکیل میدادند.
عضو اتاق اصناف ایران گلایهمندیها را پایین بودن کیفیت برگزاری نمایشگاه عنوان کرده و گفت: همین گلایه سبب شد که همکاران ما طی سه سال نمایشگاه را مورد تحریم قرار دهند؛ اما با پیگیریهایی که توسط کمیسیون تخصصی و اتحادیه تهران و انجمنهای ذیربط انجام شد، مجری نمایشگاه سال آینده تغییر کرد و یک شرکت بخش خصوصی مجری نمایشگاه دوره آینده خواهد بود. این اولین دوره نمایشگاه بینالمللی بخش خصوصی به معنای واقعی است که در سال ۴۰۴ برگزار خواهد شد. قطعاً برگزاری نمایشگاههای با کیفیت این نوید رو به ما خواهد داد که بعد از پایان دادن به این تحریمها، میتوانیم نماینده نمایشگاه اتومکانیکها در ایران باشیم، نمایشگاهی که در سراسر کشور شأنیت این حوزه رو عرصه ظهور میگذارد.
این فعال صنعتی تصریح کرد: اما سوال اینجاست چرا این نمایشگاه از طرف برخی از خودروسازان و شرکتهای دولتی مورد حمایت قرار نگرفته است؟ صنعت خودروسازی که وابسته به دولت است و خودروسازی که متعلق به سراسر مردمان مرز و بوم هست، چه نفع و ذینفعی در این نمایشگاه داشته که یک نمایشگاهی را که در راستای منافع بخش خصوصی قرار است برگزار بشود را مورد تحریم قرار میدهد؟ بنده میخواهم از کلام مقام معظم رهبری وام بگیرم؛ ایشان مگر نفرمودهاند که رفع موانع از سر راه فعالان بخش خصوصی و سرداران جنگ اقتصادی که پیشرانان اقتصاد کشور و تولیدکنندگان ثروت در این کشور هستند، صورت گیرد.امیدوارم پاسخ موجهی داشته باشند که این شرکتها چرا نمایشگاه سال آینده را مورد تحریم قرار دادهاند؟!
حسینی تصریح کرد: بیستمین دوره نمایشگاه بینالمللی قطعات و لوازم و مجموعههای خودرو دو شاخصه متفاوت با نمایشگاههای ادوار گذشته دارد؛ تشکیل شورای سیاست گذاری و این نشست خبری نویدبخش این هستند که مجری به تعهدات و قرارهای خود پایبند خواهد بود و در مسیر شفافیت و بالا رفتن کیفیت نمایشگاهها قدم برمیدارند. در این نمایشگاه دو سالن به تولیدکنندگان صنفی و شرکتهای دانشبنیان اختصاص داده شده است.
وی در پایان خطاب به رئیس جمهور کشور ضمن اشاره به صحبتهای وی مبنی بر «فرض بر این شود که کشور فروش نفت نداشته باشد؛ کشورهایی که نفت ندارند چه میکنند؟»، اظهار کرد: بنده در پاسخ به فرمایش رئیس جمهور، به عنوان یک فعال بخش خصوصی میگویم که بزرگترین حمایتی که شما به عنوان رئیس قوه مجریه و رئیس دولت میتوانید از فعالان بخش خصوصی داشته باشید، رفع موانع از سر راه فعالان بخش خصوصی است. اگر دولتمردان از حوزه تصدیگری دست بردارند و به حوزه نظارتی خود برگردند، قطعاً اتفاقات مبارکی در این کشور خواهد افتاد. فعالان بخش خصوصی و از جمله فعالان حوزه قطعات، این توانمندی را دارند که کشور را از این شرایط اقتصادی و سیاسی خارج بکنند؛ این تنها منوط به این هست که به فعالان بخش خصوصی اعتماد داشته باشند و دست حمایتی بر شانه آنها داشته باشند.
نمایشگاههای ما بهجای اینکه نگاه صادراتی داشته باشند بیشتر جنبه وارداتی دارد
در ادامه این نشست، محمدرضا نجفیمنش- رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازی خودرو کشور- اظهار کرد: امروز یاد اولین نمایشگاه انجمن صنفی در ایران افتادم که سه دوره انجمن برگزار کننده آن بود اما از انجمن گرفته شد. امیدواریم که نمایشگاه بیستم با نگاه مقاصد صادراتی باشد و ما نمایشگاه را برپا کنیم و از مشتریانی دعوت کنیم که پتانسیل خرید از ما را دارند و بتوانیم توانمندیهای خود را نشان داده و از این فرصت استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: نمایشگاههای ما عمدتاً به جای اینکه پتانسیل صادراتی داشته باشد، بیشتر جنبه واردات داشته است؛ باید تغییر روش بدهیم و واقعاً از نمایشگاه به عنوان پایگاه صادراتی استفاده هوشمند داشته باشیم. باید بگونهای حرکت کنیم که بتوانیم از این موضوع استفاده برای بازار مارکت خدمات داشته باشیم. مسئولان کشور واقعا باید بیایند و ببینند که چه پتانسیلهایی در کشور وجود دارد و چه امکاناتی وجود دارد و حمایت کنند
true
true
https://parsipress.ir/?p=117150

true
true