×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

نشست دبیران اقامه نماز دستگاه های آموزش عالی با محوریت ترویج نماز و نمازخوانی و جذب حداکثری برای اقامه نماز در دستگاه های آموزش عالی برگزار شد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها(ماوا)، حجت الاسلام قریشی معاون سیاسی فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در نشست دبیران اقامه نماز در دستگاه های آموزش عالی گفت: باید بودجه های اختصاص داده شده به دانشگاه ها صرف جذب مخاطب و تامین محتوا در زمینه نماز شود و به خصوص ما باید کاری کنیم تا مخاطب به سمت نماز روی بیاورند از همین رو لازم است گروه های مطالعاتی در دانشگاه ها ایجاد شود و شیوه های تبلیغ و ترویج عبادت با استفاده از روش ها پر جاذبه در دانشگاه ها استفاده شود.
قریشی با اشاره به این شیوه ها بیان کرد: ارسال پیامک با محتوای عبادت و نماز به دانشجویان ، طراحی پوستر با تعداد کلمات کم و یا تغییر شکل صفحات زمینه سیستم رایانه های دانشجویان و استادان به عنوان یک نرم افزار، می تواند شیوه هایی باشد که در کمترین زمان ما بتوانیم به مخاطبمان پیام را ارائه کنیم.
معاون سیاسی فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها گفت: ما ابتدا باید در دانشگاه ها مخاطب شناسی کنیم که پیام را قرار است برای چه کسی بدهیم آیا دانشجوی ما دختر است یا پسر و اگر ما این عمل را به درستی انجام دهیم نتایج درستی دریافت می کنیم.
در ادامه جلسه حجت الاسلام شمس مسوول دبیرخانه ستاد عالی اقامه نماز در دانشگاه ها گفت: یکی از فعالیت های تاثیرگذار که این برگزاری دوره های آموزشی برای ائمه جماعت است و طبق به نظرسنجی هایی توانسته ایم بدین طریق توانمندی های ائمه جماعت دانشگاه ها را بالا ببریم.
وی افزود: در برگزاری این دوره ها دستگاه های مختلفی مانند وزارت علوم، وزارت بهداشت و دیگر ارگان ها همکاری های لازم را داشته اند تا این دوره ها به صورت کارآمد و اثرگذار برگزار شود.
حجت الاسلام شمس تصریح کرد: در راستای حمایت از ائمه جماعت پشتیبانی فرهنگی آموزشی از آنان صورت گرفت و نرم افزارهای مختلفی به ائمه جماعت ارائه می شود همچنین از دیگر فعالیت های دبیرخانه چاپ پیام محراب است.
وی ادامه داد: انتشار نشریه های الکترونیکی رصد و بصر با موضوعات مختلف به صورت ماهیانه برای ائمه جماعت یکی دیگر از فعالیت های فرهنگی این ستاد است و دیگر فعالیت ارسال پیامک های مناسبتی برای این دسته از دوستان.
وی در ادامه تصریح کرد: نشست های استانی دبیران اقامه نماز دانشگاه های استان های کشور هم در طول سال در حال برگزاری است .
در این نشست جلیل دارا مدیرکل فرهنگی وزارت علوم و دبیر ستاد اقامه نماز این وزارت خانه نیز گفت: یکی از فعالیت هایی که در گذشته در وزارت علوم برگزار شده است راه اندازی جشنواره باران است که باید گفت جشنواره باران یک گردهمایی دانشجویی با هدف نهادینه شدن بحث اقامه نماز است.
وی عنوان کرد: در وزارت علوم کمیته ای به وجود آمده است تا پیگیری های لازم را در دانشگاه ها از لحاظ ساخت مساجد و نمازخانه ی دانشگاه ها را داشته باشد را داشته باشند.
دارا با بیان اینکه بستر سازی های معاونت فرهنگی وزارت علوم باعث شده است تا ستاد اقامه نماز در این وزارت خانه تشکیل شود اظهار کرد: برگزاری مسابقات، نمایشگاه، تولید کلیپ و غیره از جمله فعالیت هایی است که این ستاد در سال گذشته انجام داده است اما با بررسی های ما مشاهده شده است که در برخی از دانشگاه ها این ستاد وجود ندارد و ما اینجا اعلام می کنیم که انشاالله در سال جاری هیچ دانشگاهی بدن ستاد اقامه نماز نخواهد بود.
وی تصریح کرد: در بخش خوابگاه ها باید گفت که آنان سطح بندی می شوند تا نماز جماعت در آن ها به شکل مطلوب برگزار شود و همچنین دانشگاه های غیرانتفاعی نیز به طور جداگانه در خصوص امر نماز بازدید می شوند تا این دانشگاه ها هم در خصوص فریضه نماز سامان دهی شوند.
دارا گفت: برپایی نماز جماعت های پرشور در اردوهای مختلف به خصوص اردوهای مهم یکی دیگر از فعالیت های وزارت خانه است و همچنین قرار است امسال تمام نمازخانه های دانشگاه ها با کتابخانه، نوارخانه و نرم افزارهای مختلف تجهیز شوند.
وی افزود: قرار است مساجد و نمازخانه ها را به سمتی پیش ببریم که علاوه بر برگزاری نمازخانه های پرشور بتوانیم در آن کارگاه های آموزشی قرآن و کلاس های مختلف را در این مکان ها برگزار کنیم و انشاالله قرار است یکی از نشست های روسای دانشگاه ها با حضور وزیر علوم به بحث نماز اختصاص یابد.
همچنین در ادامه این جلسه دکتر اژدر معاون فرهنگی دانشگاه پیام نور نیز در خصوص اهتمام به امر نماز در دانشگاه پیام نور گفت: دانشگاه پیام نور ار لحاظ امکانات فقیر است اما از ۵۱۰ مرکز پیام نور ۴۴۴ مرکز دارای نمازخانه هستند و برخی از مراکز بزرگ نیز مسجد دارند و مرکزهایی که نمازخانه ندارند در راهرو های دانشگاه نماز جماعت برپا می شود. تا انشاالله تا پایان سال تدبیری در این خصوص اندیشیده شود.
وی افزود: ۸۰درصد دانشجویان پیام نور بومی همان شهر هستند به همین دلیل توانستیم ارتباطات خوبی میان دانشجویان و مساجد برقرار کنیم تا برخی فعالیت های دانشجویان به محل های زندگی دانشجویان نیز کشیده شود.
در ادامه نشست فریبا قربانیان مدیر فرهنگی وزارت بهداشت نیز عنوان کرد: یکی از فعالیت هایی که در ستاد اقامه نماز وزارت بهداشت رخ داده است این است که بیشتر کارشناسان حوزه نماز گردهم جمع شده اند و بحث دبیرخانه اقامه نماز این وزارت خانه نیز در وزارت بهداشت به خوبی در حال پیگیری است.
وی افزود: در سال گذشته فرم های شاخص های اداره نماز طراحی شد و در نتیجه بررسی شد که وضعیت نماز در دانشگاه های علوم پزشکی ما چگونه است و آنچه که از بازخوردها مشاهده شد این است که در ۵۱ دانشگاه و دانشکده ۳۳ مسجد و ۱۸ نمازخانه وجود دارد.
همچنین دکتر صالحی دبیر ستاد اقامه نماز و معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست تصریح کرد: در این چند سال گذشته دانشگاه آزاد از سوی وزارت کشور بابت بحث نماز مورد تقدیر قرار گرفت و هیچ پیشنهادی به اندازه ساخت مسجد در دانشگاه های آزاد مورد استقبال قرار نگرفت.
وی افزود: نهضتی که پنج سال گذشته در دانشگاه شکل گرفته است نهضت مسجد سازی است و ما از افرادی که در این موضوع تخصص داشته اند در این امر استفاده کرده ایم به طوری که امسال حدود ۱۲۸ مسجد و ۸۰۰ نمازخانه در واحدهای دانشگاه آزاد ایجاد شده است.
صالحی گفت: مسوولان دانشگاه ازاد امکانات تشویقی برای ساخت مسجد دانشگاه از جمله ارائه وام، نقشه های رایگان و غیره در نظر گرفته اند و از دیگر مواردی که در کنار مجموعه مسجد در نظر گرفته شده است ساخت مقبره شهدای گمنام است که تا کنون ۴۵ مقبره برای شهدا ساخته شده و ۲۵ واحد دیگر درخواست و پیگیری ساخت و مجوز دفن شهدا گمنام را در این مقبره ها دارند.
وی تصریح کرد: در ۱۷ منطقه دانشگاهی هر سال نمایشگاه های آثار هنری نماز برگزار می شود که موجب تشویق دانشجویان به نماز است.
همچنین عباسی نماینده دانشگاه علمی کاربردی در این جلسه گزارش های خود را ارئه بیان کرد: تا ۶سال پیش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علمی کاربردی فعال نبود لذا بعد از اینکه نهاد در دانشگاه تشکیل شد فعالیت های خوبی در خصوص نماز انجام شد و اولین تامین حداقل امکانات برای برپایی نمازهای جماعت در بسیاری از واحدهای دانشگاه بود.
وی تاکید کرد: در فاز دوم هدف گذاری ستاد اقامه نماز در دانشگاه جامع بازدیدهای سرزده از مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی صورت گرفت تا روند اجرایی نمازدر واحدهای دانشگاه جامع بررسی شود همچنین در همین راستا نشریات و ویژه نامه های متعددی بین دانشجویان تهیه و توزیع شده است.

در ادمه این نشست، مواردی نیز درباره ترویج امر نماز و نمازخوانی و جذب حداکثری برای اقامه نماز با حضور دبیران اقامه نماز دستگاه های آموزش عالی تصویب شد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false